Köpa båttillbehör på nätet

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Strimsen
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 jan 2020, 09:42

Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Strimsen » fre 24 jan 2020, 09:54

Hej, jag är ny här så ursäkta om jag kanske lägger tråden fel eller om den redan finns.

Men jag tänkte höra vad ni tycker om att köpa era prylar till båten på nätet? Vad är era erfarenheter, är det butiker som gäller eller går det bra att handla online? Några funderingar eller tips som är bra att tänka på?

Mvh Strimen :)

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av omega » fre 24 jan 2020, 18:43

Hej
Jag handlar nog 80% på nätet, det fungerar jättebra bara man vet vad man ska ha.
Sen går det att hitta samma produkter till mycket varierande pris
//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 25 jan 2020, 13:00

Strimsen skrev:
fre 24 jan 2020, 09:54
Hej, jag är ny här så ursäkta om jag kanske lägger tråden fel eller om den redan finns.

Men jag tänkte höra vad ni tycker om att köpa era prylar till båten på nätet? Vad är era erfarenheter, är det butiker som gäller eller går det bra att handla online? Några funderingar eller tips som är bra att tänka på?

Mvh Strimen :)
Visst kan man det - jag har ibland sett mig som den som satte Sten Hjertman på kartan :wink:, i början av 80 talet -för att inte tala om när jag upptäckte en liten källarbutik (i Linköping )som sålde på postorder, Biltema hette butiken. Men det är 55 år sen typ.
Nuförtiden kan man ju kolla runt, bilda sig en uppfattning om hur priser ligger, hur sortimentet ser ut osv. Kvaliteten ofta diskuterad i olika forum. Vissa fabrikat verkar mer gångbara än andra - men det finns ju alternativa fynd.
Har faktiskt bara goda erfarenheter. Nuförtiden bor jag 500 meter från en Hjertman butik - har kundnummer efter alla år och går jag dit för att tumma på prylarna, grubbla, gå tillbaka till båten, grubbla, gå tillbaka osv. Returer aldrig varit nått problem - vare sig det det gällt postorder eller över disk.
Men jag tror att det är säkrast att hålla sig till seriösa etablerade firmor, som Hjertmans, Seasea, Watski osv osv - finns en mängd.
Goodwill är ju avgörande i dagens mördande konkurrens så seriösa handlare riskerar inte motsatsen - som ju kan bli viral som det heter.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Peter_K » lör 25 jan 2020, 20:01

Seymor B Fudd skrev:
lör 25 jan 2020, 13:00
...för att inte tala om när jag upptäckte en liten källarbutik (i Linköping )som sålde på postorder, Biltema hette butiken.
OT - (förlåt för det), notera att den firman slutat sälja grejer på postorder... vill du ha Biltema-prylar, får du vända dig till en fysisk butik.
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Nils_D » sön 26 jan 2020, 10:29

För min egen del som en sådär lite halvkunnig båtägare är det viktigaste att det företag jag köper ifrån har kunnig personal som jag kan diskutera mina planerade köp med. Om detta sker via en chatt på nätet, telefon eller vid ett fysiskt möte är mindre viktigt. Även om jag liksom Seymor B Fudd uppskattar att kunna se och klämma på prylarna innan köp, är de personliga råden viktigare.

Eftersom sådana råd blir bättre ju mer säljaren känner köparen föredrar jag att vara kund hos ett försäljningsställe även om priserna ibland på enstaka prylar kan vara lägre någon annanstans. Av liknande skäl föredrar jag som princip att köpa prylarna från den försäljare som gett mig de avgörande råden också om de finns att köpa billigare på andra ställen.

Dessutom föredrar jag, när jag köper på nätet, att göra det från ett företag som också har en fysisk butik, även om den inte ligger i min omedelbara närhet. Jag inbillar mig att om det verkligen skulle bli problem (vilket hittills aldrig skett), känns det som en trygghet att jag faktiskt kan åka till säljaren och ta en diskussion ansikte mot ansikte. Kanske irrationellt, men det är väl i så fall som med segling i största allmänhet något som bygger på en blandning av tanke och känsla :-)

Strimsen
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 jan 2020, 09:42

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Strimsen » sön 26 jan 2020, 12:23

Tack så mycket för alla svar, trevligt att se att det finns så många härliga människor som gärna hjälper till när man har frågor :)

Ja det verkar som största skillnaden och det som är viktigt är bemötandet, att man ändå kan få professionell hjälp oavsett om det är på nätet eller i butik, och att dem kommer med förslag när man letar känns som det är där skon klämmer lite, och precis som Nils_D säger är det trevligt med ansikte mot ansikte. Men tack, ska kika runt lite! :)

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 26 jan 2020, 16:27

Peter_K skrev:
lör 25 jan 2020, 20:01
Seymor B Fudd skrev:
lör 25 jan 2020, 13:00
...för att inte tala om när jag upptäckte en liten källarbutik (i Linköping )som sålde på postorder, Biltema hette butiken.
OT - (förlåt för det), notera att den firman slutat sälja grejer på postorder... vill du ha Biltema-prylar, får du vända dig till en fysisk butik.
Utvecklingen har antagligen gått framåt.........men såna som jag gjorde det möjligt 8). :wink: Numera har jag typ 3 km till närmsta Biltemavaruhus. Och det är ju mer än ett halvt århundrade sen jag beställde min första pryl, tror det var fjärrstrålkastare. Behövdes när jag körde i mörkaste Småland i mörkaste vintern med sommardäck....o i en hundkoja (Cooper) därtill.

ftg098
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 22 jan 2020, 19:23
Kontakt:

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av ftg098 » mån 27 jan 2020, 07:16

Strimsen skrev:
sön 26 jan 2020, 12:23
Tack så mycket för alla svar, trevligt att se att det finns så många härliga människor som gärna hjälper till när man har frågor :)

Ja det verkar som största skillnaden och det som är viktigt är bemötandet, att man ändå kan få professionell hjälp oavsett om det är på nätet eller i butik, och att dem kommer med förslag när man letar känns som det är där skon klämmer lite, och precis som Nils_D säger är det trevligt med ansikte mot ansikte. Men tack, ska kika runt lite! :)
Alltid trevligast att känna o klämma på sakerna innan, men då tycker jag att man ska köpa varan där då med även om den är billigare på nätet.
Mitt ex var ju glad för att gå in i butik o testa för att sedan gå hem o beställa.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Fredrik » tor 30 jan 2020, 09:40

När jag köpte ett nytt kök till båten för ett par år sen beställde jag den från svb24.com i Tyskland. Blev ca 30% billigare än att köpa den i Sverige. Nu kanske priserna har gått upp tillsammans med att kronan har försvagats, men det är helt klart värt att även titta på andra butiker inom EU. Det är lika enkelt att handla från dem, frakterna tar lika lång tid och köpvillkoren är samma som om man handlar från Svenska nätbutiker.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Strimsen
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 jan 2020, 09:42

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Strimsen » tor 30 jan 2020, 10:17

Tack Fredrik, det vet ingen dum idé och jag har inte ens tänkt tanken på detta tidigare!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Köpa båttillbehör på nätet

Inlägg av Segelbo » tis 10 mar 2020, 14:22

Kan även rekommendera Toplicht i Tyskland. http://www.toplicht.de De har även de där lite mer udda prylarna. Bara deras katalog är ett nöje att bläddra i. Bör finnas i varje skeppsbibliotek med självaktning. Bra priser och snabba leveranser de gånger jag köpt från dem. Den fysiska butiken ligger i Hamburg.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar