Blake ventil

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Blake ventil

Inlägg av Spider » fre 03 jan 2020, 13:57

Är det idé att renovera sådan ventiler och sätta på annan plats eller är det bättre att köpa nya. Dom är sedan 1968 och jag har inte rört dom ännu. Hur får man bort yttre delen om jag vill flytta dom? Alltså delen som går igenom skrovet.
Bilagor
IMG_20200103_130410.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Blake ventil

Inlägg av Anders S » lör 04 jan 2020, 09:42

De här ventilerna brukar vara fästa i en platta utombords, och med genomgående skruvar med mutterskalle. Se http://www.scorpiosail.com/repairs/seac ... cocks.html

I korthet handlar service om att "lappa" den koniska delen mot sitt säte, och sedan smörja upp alltsammans, för att till slut sätta an ventilen "lagom" så den är a) tät och b) fortfarande går lätt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Blake ventil

Inlägg av Spider » lör 04 jan 2020, 12:17

Problemet verkar bli att få bort yttre delen om vi vill ta bort eller flytta dom. Demontera för justering och smörjning har jag koll på efter masa hjälp i Engelska forumet för Westerly.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Blake ventil

Inlägg av Anders S » lör 04 jan 2020, 20:48

Spider skrev:
lör 04 jan 2020, 12:17
Problemet verkar bli att få bort yttre delen om vi vill ta bort eller flytta dom. Demontera för justering och smörjning har jag koll på efter masa hjälp i Engelska forumet för Westerly.
Om den är försänkt i skrovet (dvs, "ytterplattan") blir det naturligtvis extra pyssligt. Att lägga en propp i hålet och skruvhålen måste ju göras ordentligt, hur som helst. Blakeventiler anses vara en kvalitetsprodukt, och att byta till kulventiler med en vanlig gängad genomföring känns ju "sådär".

Men troligen är alltsammans noggrant inlimmat i skrovet med tätmedel, så det går kanske inte ens att lossa ytterplattan från skrovet utan att skada dem eller skrovet. Efter att de är borta (för det GÅR naturligtvis att ta bort dem, allt går) har du ändå fyra (tre?) små och ett stort hål, i en del av skrovet som kanske dessutom är försänkt i storlek med ytterflänsen och därmed tunnare. Plastarbete lär krävas.

Om du inte behöver byta dem hade jag i alla fall funderat ordentligt på vad man vinner på en flytt och ifall en ersättningsventil blir så bra som man kanske hoppas (ventiler bygger ordentligt, genomföringar också) - är den nya platsen så mycket bättre att det uppväger?

Jag har en ventil (kylvattnet till motorn) som man kan komma åt bara om man tar bort massor med inredning. Denna ersatte jag med en skitdyr genomföring i brons och en ventil, och tittar snett på den varje vår. Men för att stänga till motorn har jag en extra ventil i serie - så kan man ju hantera i alla fall åtkomlighetsproblem, ifall inte ursprungsventilen är bekväm att manövrera.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Blake ventil

Inlägg av Spider » lör 04 jan 2020, 22:14

Om dom ska flyttas så är det för att ersätta någon annan "vanlig" kulventil. Där dessa sitter nu kommer inga ventiler att sitta. Plastarbeten efteråt är inget problem alls, jag bara hade hoppats att dessa gick att ta bort utan att förstöra dom. Både du Anders S och några Westerly ägare antyder att det är näst intill omöjligt. Annars räcker kvalitén på en vanlig kulventil mer än väl för att överleva mig 😉.

Skriv svar