Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 30 dec 2019, 18:28

Tänkte att jag skulle förtälja, så här i juletid, om hur det kan bli ibland! Har tidigare beskrivit hurusom jag kämpade med (mot?)Mr Murphy och vann.
Trodde jag. Mitt förhållande till denne mytiske hemmaskruvarsabotör är komplicerat. Minst sagt. Dock detta är en lång julsaga så tålamod behövs för den som ändå orkar läsa.
Hösten 2018 fick för mig att jag skulle byta motor i den ägandes Bianca 107:an. Seglat med en kompis i hans Comfort 32:a där den gamla MD11C:an var bytt mot en 3 cylindrig Nanni och blev imponerad över den jämna tysta gången med massor av kraft. Kunde detta månne vara något för min båt, förvisso lättdriven och väldigt hanterbar med den gamla Yanmar 2GM20F:n, men rätt trög i kraftig motsjö. Undrade jag. Skaffade broschyrer, undersökte (=dammsög) marknaden, you name it, bladade, gjorde diagram o hade mig. En Vetus 3 cyl på 29 hästar skulle det vara! Så kontaktade jag ett lokalt varv - förväntansfull! Experten beräknade, måttade, kollade, kollade om igen och kom fram till att Vetusen inte skulle få plats med mindre än jätteombyggnad. Suck. Enda motor som skulle få plats utan att jag byggde om båten vara en Volvo Penta 1 D-20. 18-19 hästar. Hmmm! Experten kollade den gamla motorn och sa "mja, den går nog 10 år till".....Och den hade ju gått i princip problemfritt - jag bytte startmotor + startkontakt/nyckellås för länge sen. Så varför byta sporde en mig närstående kvinna. Men motordjävulen - eller var det mr Murphy? viskade i mitt öra "jamen, jämn gång, tyst, kraft, nytt, fräscht, framtidssäkring, sluta fundera på om det behövs bytas rätt vad det är- o du har ju renoverat och fräschat upp allt annat inklusive den enligt reklamen så lättinstallerade värmaren.... Räknades på det igen och visade sig 70% mer vridmoment redan tidigt och inte större förbrukning.
Så det blev det! Jag fick nu tillfälle att själv, dels för att spara pengar, dels för att kunna lära mig något nytt, ta bort sånt som nyinstallationen inte behövde, typ all motor-el, slangar, reglage osv osv - tänk vad mycket det finns. Arbetsställningar som krävde ormmänniskovighet. Men bort kom det.
Så kom den nya motorn på plats med nytt drev o allt. En verkligen sympatisk man installerade och jag hjälpte till, fick goda tips o allt. Kände mig jättenöjd. Då visar det sig att mja, får bygga om nedgången, motorkabinettet ity att denna motor "gick längre bak". Skall du inte låta en snickare göra det undrade samma kvinna. Fick telefonnummer till en sån - men - ja ni vet - nä jag gör det själv. Inhandlades 16 mm Khayamahogny (2400-1200), och så begynte ett närmast tvångsmässigt måttande - särskilt när jag insåg att även Sb sidan av motorlådan måste tas bort för att jag skulle komma åt att koppla in elen - men det lönade sig! Trots mitt B i slöjd för snart 70 år sen blev det jäkligt snyggt, vattenbaserad bets, och sen 7 lager halvmatt golvlack, utformat så att allt kan tas bort, passform på millimetern. Tog tid. Sen drog jag (allt blev proffsigt kollat efteråt av samma genomtrevlige man)all ny el, konstruerade ny panel, passade på att renovera delare av gamla elsystemet, fick ett förskräckligt arbete med nya vakuumventilen - här börjar jag ana denne Mr.....för det var naturligtvis inte samma dimensioner på slangarna (ej heller till sjövattenfiltret) och den satt inne på toan under bredvid och under vasken framtvingandes en alldeles särskilt egendomlig kroppsställning där bl a den arm som jag egentligen behövde för att undvika att trilla ner i toan blev upptagen av borr maskinen.
Sen skulle motorn startas. Lätt som en plätt - men vad är det för gegga i det nya filtret som jag så mästerligt anbringat betydligt mer lätt tillgängligt än det gamla??? Tanken var ju ren som en operationssal när jag sjösatte, kollas alltid. Visade sig att sugröret till värmaren på något oförklarligt sätt rostat/ärgat under sommaren och gett upphov till en mängd små räliga flagor. Stopp i maskin och rensningsarbete. Start igen - motorn går konstigt - så stopp. Visar sig (mr Murphy igen) att några flagor trängt in i en spridare och ställt till den så att den måste bytas :o Omfattades ej av garantin....
Till slut fungerar allt och vintervila inträder. Provkörning sker direkt vid sjösättningen - toppfarten som förespeglas uppnås men motorn varvar icke ut!
Expertens kommentar: "är nog för stor propeller". Jamen det är räknat på den, bör vara 15x10 trebladig folding och den ju är märkt 15x10. Nåja kan kollas till hösten. Tänker jag intet ont anande :roll:
Semesterseglingen startar med strålande sol fint väder, men vad är detta!" :o Ett fasanfullt oljud som vi lokaliserar till drevet. Skärande högfrekvent ökar med varvtalet men låter typ trasig kardanklump på tomgång. Experten rings men verkar lugn så vi fortsätter efter att han fått lyssna via telefonen. Men vi kollar hela tiden och mitt motoröra, tränat sedan tidigt i livet när jag hade engelska bilar, lider. Kommer vi till första hamnen och skall stanna några dagar liksom för att bo in oss. Men då (slump eller, den omvända Gretaeffekten, eller....)kommer ovädret med kuling och regn från fel håll så efter nån dag tar vi tåget hem :roll: .7 dagar senare fint väder så tebaks. Men nu har fönstret för den planerade långseglingen stängts så vi beger mot hemma hamnen för att segla i farvatten närmare oss. Den härliga motorn tar oss ut ur hamnen, skärandet ljudet söker vi bortse ifrån. Men vad är nu detta :o motortemperaturen stiger alldeles för högt. Impellern kollas, vatten kommer som det skall. Motorn stängs experten rings. Vi lugnas därför att motorns eget varningssystem inte pipit (jag installerade för säkerhets skull en analog tempmätare i den nya panelen). Men så piper motorn själv och efter diverse försök med lågt varv ger vi oss - upp med segel och iväg. Dvs 2-3 knop vinden rakt emot, försvinner ibland, sjöräddning funderas på men efter 7 timmar och 24 slag in i en räddande hamn nära hemmet. Nästa dag kommer den sympatiske och konstaterar det jag trodde - termostaten kass. Helt osannolikt!Eller anas.....???OK - termostaten väck för motor till hemmahamnen, med skärande ljud från drevet. Termostaten byts behändigt. Litet molokna ger vi oss så av nån dag senare. Kommer vi till nästa hamn men vad är nu detta -ingen laddning mer till startbatteriet :o !Efter noggrann mätning o koll inser jag att den gamla Septorn 75 har dött. Tillbaka till hemmahamnen.Med skärande ljud i drev. Får rådet att skaffa ett modernare relä, ett Cyrix som dessutom har samma anslutningar som Septorn. Sagt och ditskruvat. O äntligen ger vi oss av, oljud eller inte. Men tiden börjar nu bli dyrbar. Hela tiden tänker vi på oljudet så glädjen med det hela är grumlad. Och vi lägger av i början av augusti, ute en sväng till, kort. Men fara omkring med defekta grejer på sjön? Nä. Säkerheten främst.
Båten upp tidigt för att möjliggöra felsökning. jag vill såklart ha ett nytt drev. Alla dessa pengar bokstavligen talat kastade i sjön och så fungerar det inte. Skulle jag avstått från bytet, skulle jag byggt om rejält och....???? :roll: Motorproducenten, berättas det, "är inte så glada". Att jag vill ha ett nytt drev...ja det är verkligen inte självklart - saker o ting skall utredas. Vilket tar hela hösten för att göra en lååång historia kort.Och propeller storleken då? Det stod ju 15x10 och det hade jag ju köpt den en gång för. Den skickas tillbaka till återförsäljaren, en verklig hedersman som låter mäta upp den - och vad visar sig?? Bladen är 10 ute vid men går mot över 13 längst in....fel vid tillverkningen således! Alla har handlat i god tro! Nya blad inköps, till ett mycket förmånligt pris, från "hedersmannen"!
Nu sitter det ett nytt drev i och i alla hemmaskruvarsabotörers himmel sitter en viss herr M och gottar sig över att ha lyckats nästla sig in även hos de riktigt professionelle!
Vad lär man väl av detta? Förslag emottages tacksamt! Gott Nytt År
Senast redigerad av 4 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Anders S » mån 30 dec 2019, 19:17

Man lär sig att antingen

göra allt själv, kolla allt (det finns en skitrolig lista över "programmerarens 100 bästa förklaringar till att det inte fungerar, den kan man anpassa till våra vedermödor) och lär sig att ödmjukt inse att allt hänger samman, ingenting passar direkt, det behövs alltid mer grejor etc etc.

eller, så lejer man för alltsammans till fast pris, allt skall ingå - hur man nu skall kunna få ett sådant löfte från en hederlig hantverkare med erfarenhet.

Jag tror, innerst inne, att man aldrig kan vinna, egentligen.

Slutet gott, allting gott (och är slutet inte gott är det heller inte slutet...).

Gott Slut och Gott Nytt År till alla, även (motvilligt) motortillverkarna och deras marknadsavdelningar.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » mån 30 dec 2019, 23:59

Vi installerade en motor åt en kund förra vintern. Fast pris och kunden skulle få vara med efter egen förmåga och påverka med önskemål under arbetets gång. Vi ville naturligtvis byta hela drivlinan men kunden ville behålla axeltätning, flöjlande propeller och tillhörande axel. Vid sjösättning startar motorn såklart och allt låter jättefint tills ägaren lägger i växeln för fart framåt. Stenkross är det närmaste jag kom att tänka på. Vi linjerade om motor och axel, monterade en typ av flexkoppling och provade igen..........samma ljud. Generalagenten ( min leverantör) hävdade propellerproblem men den hade ju fungerat perfekt tidigare. Båten lyftes två gånger och allt som gjordes rymms inte i denna tråd men till slut provas en fast propeller och ljudet är borta. Gamla motorn var en MB10 med lägre komp än den nya dieselmotorn och det enda förklaringen alla inblandade kan komma på är att den något slitna gamla propellern glappade vid varje förbränningstakt vilket skapade dessa hemska oljud. Alltid lär man något nytt.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 31 dec 2019, 12:55

Spider skrev:
mån 30 dec 2019, 23:59
Vi installerade en motor åt en kund förra vintern. Fast pris och kunden skulle få vara med efter egen förmåga och påverka med önskemål under arbetets gång. Vi ville naturligtvis byta hela drivlinan men kunden ville behålla axeltätning, flöjlande propeller och tillhörande axel. Vid sjösättning startar motorn såklart och allt låter jättefint tills ägaren lägger i växeln för fart framåt. Stenkross är det närmaste jag kom att tänka på. Vi linjerade om motor och axel, monterade en typ av flexkoppling och provade igen..........samma ljud. Generalagenten ( min leverantör) hävdade propellerproblem men den hade ju fungerat perfekt tidigare. Båten lyftes två gånger och allt som gjordes ryms inte i denna tråd men till slut provas en fast propeller och ljudet är borta. Gamla motorn var en MB10 med lägre komp än den nya dieselmotorn och det enda förklaringen alla inblandade kan komma på är att den något slitna gamla propellern glappade vid varje förbränningstakt vilket skapade dessa hemska oljud. Alltid lär man något nytt.
Det första generalagenten slog ned på var just propellern! ÅF av propellern, hedersmannen, hävdade dock bestämt att den i sig var i synnerligen gott skick och att det var citat "trams" att den skulle kunna framkalla detta oväsen i drevet. Som ju också hördes på tomgång, frikopplat, ljudet typ sliten kardan. O allt var ju nytt här, inga gamla delar kvar, annat än just propellern.
Hur som - din tanke är att den större kraften/"intensiteten" i varje förbränningstakt skulle kunna åstadkomma någon form av "vibrationsvåg" ("stötvåg") som skulle kunna få en aldrig så litet glapp propeller att i sin tur påverka - ge resonans? - i mitt fall då i drevet. Eller i sig skapa dessa ljud. Tycker jag motsäges av att ett lågfrekvent oljud fanns redan med propellern urkopplad/tomgång. Men - ja - det är ju tänkbart och en intressant förklaring. Vid undersökning av drevet hittade man inte något påtagligt, möjligen kan det ha gått litet trögt, för hårt "shimsat" - men inte uppenbart.
Kan inte hitta kompressionssiffror för att jämföra - men tycker att den nya motorn går mycket jämnare/lugnare, dessutom med lägre varv.
Som du skriver - alltid lär man något nytt.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » tis 31 dec 2019, 14:59

I min kunds fall var det inte en folding utan en flöjlande. Det vi alla inblandade tror var anledningen till oljudet var just att den glappade i vreden. Vid tomgång eller drift på land med växel i så var det knäpptyst. Och sedemera även med fast propeller. Ljud i båtar är ju jättesvårt att följa så för oss stannade funderingen efter bytet till fast.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 31 dec 2019, 15:43

Spider skrev:
tis 31 dec 2019, 14:59
I min kunds fall var det inte en folding utan en flöjlande. Det vi alla inblandade tror var anledningen till oljudet var just att den glappade i vreden. Vid tomgång eller drift på land med växel i så var det knäpptyst. Och sedemera även med fast propeller. Ljud i båtar är ju jättesvårt att följa så för oss stannade funderingen efter bytet till fast.
Flöjlande - alltså typ KaMeWa? Sån som satt på t ex Vegan? Fiffig konstruktion men ibland för bra för en amatör - närmade man sig bryggan i för hög fart och la om till "fullt" bak så hände det att bladen ställde sig helt rakt...........
Men bortsett från det - litet mer invecklad väl inuti kan man tänka än den folding (3 bladig) som det rör sig om i mitt fall. Tämligen robusta grejer och kan bara sättas på "rätt".
Märkligt iaf. Annorlunda utväxling på dreven betyder litet lägre varv med nya drivlinan. Kompisen jag berättade om innan har hela tiden haft samma propeller, just 15x10, men olika drev och motorstyrkor o aldrig några problem.Men det är väl som både du o Anders S pekar på " allt hänger samman, ingenting passar direkt, det behövs alltid mer grejor etc etc". Liten tuva......Själv är jag väldigt förtjust i den s k kaosteorin som säger att utfallet är "sensitivt beroende av begynnelsevillkoren". Kollar man tillräckligt noga, har tillräckligt många mätpunkter/undersökningsvariabler så visar det sig oftast att det finns en orsak. Killen som initierade det hela, vädermänniska, upptäckte ju att det var ett ackumulerande fel via decimalerna i ekvationen/algoritmen. För få decimaler innebar att mätfelet efterhand ökade. Vilket kunde omsättas i att det fanns för få mätpunkter för längre prognoser osv osv.
Drivlinan i det fall du beskriver skulle väl då kunnat vara tyst med en stadig folding? Å andra sidan fanns det många antagligen slitna delar och allt samverkade väl.
Räligt när det händer en men jäkligt intressant att fundera över. Om man nu är intresserad av "vaffår blir det på det häringa viset" :wink:
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » tis 31 dec 2019, 18:47

Nej inte Kamewa. Det finns flöjlande propellrar som ställer sig själva beroende av växel fram / back eller båtens egna fart, dvs vid segling. Titta ex på autoprop.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 01 jan 2020, 11:38

Spider skrev:
tis 31 dec 2019, 18:47
Nej inte Kamewa. Det finns flöjlande propellrar som ställer sig själva beroende av växel fram / back eller båtens egna fart, dvs vid segling. Titta ex på autoprop.
Aha! Kollade upp och fann att ja just en sån typ funderade jag på när jag skaffade nytt till min båt; fiffig konstruktion! Som fasta blad vid motorgång.
Passar också på, enär det förföljt mig, att något inställsamt, med tanke på det vad det nya året kan innebära, framhålla att kaosteorin inte utesluter förekomsten av mr Murphy. När allt skiter sig helt osannolikt då så. Eller som det så behändigt och träffande kan uttryckas på tyska: Das Gesetz des teuflichkeiten Allerdinges. Typ.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » ons 01 jan 2020, 16:04

Min erfarenhet är att har det väl börjat jävlas så vill det gärna fortsätta 😠. Låter det illa på er båt även när den körs liggande på land?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Anders S » ons 01 jan 2020, 19:24

Om man byter hela drivlinan till nytt OCH har en felfri propeller, så kan man ändå råka ut för gruvliga ljudeffekter därför att det (kan) bildas stående vågor och turbulens mellan skrov och propeller. Det brukar framhållas att propellern inte får komma för nära botten/skrovet men har man otur behöver det inte vara särskilt nära om avståndet är alldeles rätt (eller, snarare, fel).

På min båt har jag en flöjlande propeller av tyskt märke, som har mycket platta blad. Av någon anledning (turbulens, strömningseffekter) ger den ifrån sig ett malande ljud som kommer från strömningen runt bladen, men låter litet grand som lagerljud. Det är det inte frågan om, men man kan låta sig luras, mycket illusoriskt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » ons 01 jan 2020, 20:02

Det är precis som du skriver Anders. Ljud är väldigt svårt när det gäller båtar. I båten jag skrev om var propellern tyst i gamla installstionen. Med med ny motor blev det ett väldigt oljud.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 01 jan 2020, 21:53

Spider skrev:
ons 01 jan 2020, 16:04
Min erfarenhet är att har det väl börjat jävlas så vill det gärna fortsätta 😠. Låter det illa på er båt även när den körs liggande på land?


Vet ej. Motor med det nya drevet har inte körts tillsammans. Motorn i sig tyst. Vi får se/höra när båten sätts i sjön och den nya kombinationen skall provas bl a med hänsyn till hur motorn varvar med rätt stigning på bladen .Med de felaktiga bladen varvade den 2600 medan toppvarvet skulle vara 3200.Uppnådde dock beräknad maxfart. Kan tilläggas att med samma propeller varvade Yanmar 2GM20F 3200 medan toppvarvet där skulle vara 3600 drygt. Aldrig några som helst missljud. Dreven samma längd o form - dvs propellern lika långt från botten. Och som jag skrev så lät det synnerligen egenartat även i friläge, tomgång - lågfrekvent malande.
Allt räknande av dem som förstår sig på det slutar med 15x10, trebladig folding av s:a märke. Bladen är alltså utbytta. Dessutom är drevet en nyare version av 130.
Men spännande blir det................typ början av maj.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » ons 01 jan 2020, 22:05

Ok. Missade att ni bytt drevet. Jag skulle prova på land före sjösättning för att iaf kunna känna att det är värt att lyfta i den.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 02 jan 2020, 16:16

Spider skrev:
ons 01 jan 2020, 22:05
Ok. Missade att ni bytt drevet. Jag skulle prova på land före sjösättning för att iaf kunna känna att det är värt att lyfta i den.
Det kommer att ske; gör som jag brukat med g:a motorn (o hele båtlivet- f ö nostalgiskt minnas jublet runt i kring när folk väckte sin gamla järnklump efter vinterdvalan och den efter ett antal varv plötsligen spottade igång). Nu har jag ju blivit närmast paranoid på oljud.....började ju med engelska bilar, nya ljud varje dag, man lärde sig att skilja ut de riktigt olycksbådande från såna som bara var charmiga....o sen fortsatte det. Blivit riktigt bra på tidigt spåra upp hjullager oljud - dock inte som i detta fall; här mycket likt den utslitna kardanklumpen i en av mina gamla kompaktmercor. Ett lågfrekvens ljud som långsamt steg i tonhöjd - med den skillnaden att här hördes just det lågfrekventa även i frikopplat läge.

Så återkommer! O tack för kommentarer!

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vedermödor eller Mr Murphys hämnd?

Inlägg av Spider » tor 02 jan 2020, 16:45

Hahaha. Jag har en fallenhet för gamla Italienska fordon och även där uppstår ibland (o)ljud som inte borde finnas.

Skriv svar