Gel-batteri igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Gel-batteri igen

Inlägg av toaen » tis 06 dec 2005, 20:36

I en tidigare tråd frågade jag om någon hade erfarenhet av gelbatteri. Frick svar av bla Calle C och Anders S.

Fråga till Anders S

Först; förlåt om jag försökte tråka dig i tråden om tråden om vagga, men du tål dig ganska bra och det var, som vi brukar säga här uppe norra Bohuslän; " det var inte så illa sagt som det var menat"

Jag förstod inte av ditt svar i den förra tråden ang GEL-batteri att du hade en uppsättning sådana. Detta framgick i tråden ang batterilådor som jag citerar här nedan
Anders S skrev:
Så här har jag fixat till det på min egen båt: Batterierna (en + två) står i ett batterifack under durken (min båt har durken högt, mycket kölsvin under batterierna) som är väl ventilerat, men ut i ruffen. Alla tre är slutna batterier med gel - annars hade det inte varit lämpligt.

Med "våta" batterier hade jag antagligen velat haft en ventilation, t ex till motorrummet.
Det är just utav samma anledning som jag är intreserad av gelbatteri. jag har 6 st förbrukningsbatterier i två grupper. 3 st under kojen i förpiken och 3 st på kölen för om motorn.

Vanliga fritidsbatterier som jag istallerade "provisoriskt" när jag köpt min nuvarande båt i Skelefteå, för hemsegling. Det blev totalt 11 veckor med alla avstickare. Då jag praktiskt taget alltid styr med autopilot och använder PC för det digitala sjökortet går det ju lite ström.

Nu när jag har båten hemma och på någolunda bekvämt avstånd skall jag annpassa den lite eftyer mina tankegångar och behov.

En sak är att göra en permanent batteri installation. GEl Batteri hade varit intresanta av de skäl du annger i citatet ovan -MEN.

Jag har hör i från två håll att GEL-batteri inet är så okänsliga som reklamen säger.

1. Jag var på en samling ang el i båten och "föredragshållaren" som jobbade med båtelektriskt berättade att han hade installerat GEL-batteri i en båt som skulle segla jorden runt. När båten kom till Spanien var batterina slut pga att de hade laddats ur förnycket. Han fick göra en resa till båten och man bytte till vanliga marin batterier.

2. Talade med en man som köpt 3 st GEL-batterier. De fungerade perfekt 1:a året. Han arbetade i båten under vintern och använde både belysning och körde vallasvärmaren samt hade på kylskåpet. Laddaren var av en typ som laddade batterierna tills den uppnådde 14,4 V varefter den stängde av.

Varje gång han kollade hade laddaren slagit från vilkrt fick honom att tro att batterierna var fulladdade. Tillslut var batterrierna helt urladdade. det var fel på laddaren. han köpte en ny laddare med en riktig laddningskareterestik.

Jag talade med honom i slutet av andra sommaren. Han hade haft mycket problem då han inte haft någon ordentlig kapacitet på batterierna.

Är det problematiskt med GEL-batteri eller är dessa två händelser två mycket olyckliga sammanträffande, som är de enda omdömmen angående GEL-batteri som jag hört.

Vågar man satsa på GEL-batteri, de kostar ju en bra slant.

Har du Anders S eller någon annan synpunkter i denna fråga

ha´t sô pen´t

tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 dec 2005, 21:31

Ja, alltså - det är en lång historia...

I min båt har jag

a) ett gelbatteri till motorstart. Det är gammalt men anständigt fräscht, för det laddas ordentligt direkt från generatorn och reläet.

b) två gelbatterier till förbrukning. De är ca 6 år gamla och halvslitna. De laddas genom ett skiljerelä, och får laddning från generatorn de också. Till dessa två har jag en Mobitronic som jag ställt in på den slutspänning som gäller för gelbatterier. Där laddar jag när vi ligger i hamn och har landström. Nu tror jag att gelbatterier har den lilla svagheten att de skall tömmas och framförallt laddas med en viss försiktighet. Så har jag använt de här (och jag vet framför allt att tidigare ägare har gjort likadant) så jag har inget att klaga på när det gäller kapaciteten - att de ligger på 60 % eller så av sin lagringsförmåga efter sex år är inte så störande, tycker jag.

Men - tömmer man batterierna helt utan att ladda så blir nog även gelbatterier dåliga rätt kvickt. Det blir vanliga \"våta\" batterier också. Som jag ser det är fördelen med gelbatterier att de är täta, inte gasar och inte kräver påfyllning (syraslabbande), inte direkt att de är överlägsna om ackumulatorer. Å andra sidan är det inte bra att ha olika typer av batterier i systemet, för de kräver trots allt litet olika inställningar på laddaren.

Jag har också c) en uppsättning NIFE-batterier. Dessa skall laddas helt annorlunda än blybatterier, och det klarar jag bara av om jag styr laddningen manuellt. Dessa använder jag inte, utan de står i reserv. Rätt skötta är de närmast outslitliga, sägs det. Men de är helt opraktiska och därför skall de ut - de använder inte syra utan en bas och är varken spillsäkra eller lätta.

Min egen plan är att då köpa två st (svimma inte nu...) Biltema förbrukarbatterier på 135 AH för ca 1600 kronor. Dessa är av konventionell \"underhållsfri\" typ, som tål djupurladdning - antagligen av sk \"golbilsbatteri\". Blir det bra byter jag gelbatterierna också när de är slut.

Mitt enda problem är att jag (ännu) inte har laddning så det räcker till 430 Ah ombord om jag inte kör mycket med motorn. Men hur det skall lösas blir en annan tråd.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 dec 2005, 21:43

PS

Här står en del om batterier. Jag går inte i god för att allt stämmer men det verkar vederhäftigt:

http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664095
Anders S

per båt
Silvermedlem

Gel-batteri

Inlägg av per båt » tis 06 dec 2005, 21:47

Hej Toaen!

Låt mig lämna detta svar:

Batterierna förstördes under första året eftersom laddaren inte återstartade.

Du köpte ny laddare, i det läget var kanske batterierna redan förstörda.

Mitt förslag är \"billiga\" fritidsbatterier. Och kolla Din nya laddare så att den startar om vid lägsta spänning.

per

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

AGM och GEL-batterier (bra prestanda men kitsliga & kräsna)

Inlägg av Seawolf » tis 06 dec 2005, 23:30

Kunde inte låta bli att klippa ut lite ur boken i vardande.....:

AGM (Absorberad Glasmatta) -batterier

Slutna (AGM)-batterier (som även kallas \"starved electrolyte\" eller \"torra\") har en mycket fin-huggen fibermatta av bor-silikatglas mellan sina plattor och där elektrolyten är absorberad. De utnyttjar ofta GRT, rekombineringsgasteknik, vilket innebär att 90% eller mer av knallgasen som bildas kommer att återbildas till vatten i respektive cell under laddning. AGM-batterierna anses mera stryktåliga än GEL-typen (se nedan). De finns med (Sb/Sb)-plattor i industri- och trucktillämpningar eller vanligast plattor av typ (Ca/Ca) med dess fördelar såsom:
 Säkrare: (de producerar nästan ingen knallgas vid laddning)
 Behöver inget vatten
 Låg självurladdning, typiskt 1-2% per månad
 Lång livslängd
 Tål mycket vibrationer
 Tål djupa urladdningar någorlunda.
 Klarar högre laddström vilket kan ge 15% kortare uppladdningstid
 Kräver inte speciell fraktning och kan användas I saltvattenmiljöer.
 Spillsäkra och kan monteras I de flesta riktningar eftersom de är slutna.
 Laddningsförlusterna är neråt 4% och urladdningsströmmen c:a 33% av timkapaciteten

AGM-batterier kan laddas upp till 90% relativt fort. De kan också laddas ur mer mot 30% utan att man hotar deras livslängd särskilt mycket. Man kan alltså få ut mera praktisk kapacitet ur AGM än ur vanliga batterier.
AGM-batterier är dyrare än (Ca/Ca)-batterier. Några av dem kan utjämningsladdas och accepterar all laddström de får till sig. Detta innebär att om man har en måttligt stor generator (under 25% av batteribankens timkapacitet) kan den bli överhettad under en längre laddningsfas. Skall man ladda stora batteribankar av AGM-typ bör man ha en kraftig (>33%) generator med bra kylning, som dessutom har övertemperaturreglering så att de inte förlorar sitt vatten. Detta gäller bara så länge man inte överladdar dem så säkerhetsventilen öppnar. Vatten kan heller inte fyllas på. Om man ändå överladdar dem så de gasar genom säkerhetsventilen så torkar de ut och förstörs. Annars är kemin likadan i dessa batterier som i ’våta’, Ett AGM-batteri kan normalt ersätta ett VLA (Sb/Ca)- eller ett (Ca/Ca)-batteri, men ett (Sb/Ca)-batteri kan normalt inte ersätta ett AGM-batteri utan att laddningsregulatorn justeras.

Slutna Gelcellsbatterier.

I dessa adderas ett förtjockningsmedel till svavelsyraelektrolyten så att den inte längre är flytande. Vakuum används vid tillverkningsprocessen för att suga in den mellan distansenhe-terna och så att plattorna väts. Cellerna förseglas sedan, vilket innebär att batterierna kan an-vändas i alla positioner och t.o.m. under vatten.

De passar därför att monteras lågt i en båt , t.ex. i kölsvinet, där man kan vänta sig att vatten tillfälligt kan svämma över dem. GEL-batterier skall, för att komma till sin rätt och inte skadas, uppladdas med en temperatur- och spänningsreglerad laddare.

OBS: de skall ha lägre laddspänning än ’vanliga våta’ batterier, typiskt 0.2 volt.

De tål bara låga laddströmmar, annars kan lokal gasbildning förstöra cellerna.

Vanliga snabbladdare förstör ett GEL-batteri. De tål djupurladdning ganska bra, men anses mindre stryktåliga än AGM (Absorbed Glass Mat) -typen.

De utnyttjar en teknik kallad GRT (Recombinant Gas Technology) som innebär att knallgasen internt tillbakabildas till vatten. De använder ett för-tjockningsmedel för elektrolyten så att den håller sig på plats I stället för att vara flytande.

GEL-batterier har liknande fördelar som AGM-batterierna. Jämfört med dessa har GEL-batterier typiskt följande egenskaper:

 Större förmåga att klara djupurladdning, men inte vid temperaturer över 38 °C, då de kan brytas ned termiskt.
 Behöver en inkörningsperiod på 10-15 laddcykler innan deras egenskaper kommer till sin rätt.
 Lägre startströmskapacitet (CCA – Cold Cranking Amps)
 80% av kapaciteten för ett AGM-batteri av liknande storlek och är fysiskt store.
 Laddas långsammare och är känsliga mot för hög laddspänning.
 Lägre kapacitet vid låga temperaturer.
 Upp till 20% fler laddcyklers livslängd.
 Dyrare att tillverka
 Förlorar sin kapacitet efter överladdning, pga. hålrum i gelén som bildas då.
 De har låg laddningsförlust (4%). Max kontinuerlig urladdningsström är c:a 25% av kapacitetstimvärdet.

Viktig information om AGM och GEL-batteriers lämplighet i båtar:

Det finns ett stort intresse för högteknologiska batterier. VRLA- typerna (GEL och AGM) har många egenskaper som gör dem lockande som ersättare för traditionella, öppna, våta. Man måste dock se till att de inte utsätts för felaktiga omständigheter som temperatur, laddningsspänning eller felanvänd-ning, för detta förkortar deras livslängd dramatiskt. VRLA-batterier kostar mellan 2-3 gånger mer än konventionella djupurladdningsbatterier.

Laddningsspänningen är kritisk

GEL-batterier kräver en laddningsspänning som INTE går över 14.00 Volt, utom då laddnings-regleringen har full kontroll på att man inte överladdar. Vid sommartemperaturer kan den behöva vara ännu lägre. Nästan alla laddningsregulatorer på båtar, både för generatorn och i de vanligare landströmsladdarna, har en fast inställd maxspänning som är satt högre och detta skapar problem. Utsätter man dessa batterier för spänningar på den typiska maxspänningen på 14.6 volt som oftast är inställd, förstörs de lätt. Man måste alltså se till att maximal laddspänning kan justeras ned till aningen över 14 volt om man skall välja sådana batterier.

Termiskt sammanbrott

När detta inträffar på ett AGM-batteri kan resultatet bli dramatiskt. En slags kemisk reaktion kan inträffa inuti ett sådant batteri om det blir överhettat medan det laddas. Till skillnad från vanliga batterier, minskar inte strömmen när temperaturen stiger, utan den kan öka och då ökar överhettningen också, med följd att elektrolyt och bindemedel kan sprutas ut ur säkerhetsventi-lerna. Batteriet blir förstås förstört. Man måsta alltså se upp med dessa batteriers placering och laddspänningsreglering så det passar.

Sval omgivning

Både GEL- och AGM-batterier kräver en sval miljö, väl avgränsat från motorrum och andra värmekällor. Flera tillverkare kräver att laddningen skall upphöra helt så snart omgivningstem-peraturen överstiger c:a 49 °C.
VARNING: Dessa slutna batteriers lägre krav på ventilation gör det lockande för den mindre påläste användaren att montera dem i trånga utrymmen där det kan bli överhettning.

Glöm inte några laddare!

När man sätter in sådana här batterier i en båt måste man se över ALLA de olika laddare som kan kopplas in, så maxspänningen inte överskrids. EN ENDA ’snabbladdning’ som han får hjälp med av någon kan förstöra hans dyra fina GEL eller AGM-batteri.

AGM (Absorbed Glass Mat) – batterier utvecklades först för den militära marknaden, men är numera inte ovanligt på den civila marknaden. De användes en hel del för 4WD (fyrhjulsdriv-na terrängfordon) där de är populära för att vara robusta, tåla vältningar och skakningar mm. Dessutom klarar dessa batterier djupurladdningar bra och med måttlig skadeverkning och kan oftast laddas ganska fort av en vanlig generator
Och kom ihåg att GEL-batterier inte får blandas utan vidare med konventionella våta batterier, inklusive ett eventuellt startbatteri.

Skall du byta, byt alla och se över alla laddningsregulatorer.

Det finns fall då AGM och GEL-batterier som parallellkopplats med konventionella batterier tycks vara orsak till att det konventionella batteriet exploderat, mer eller mindre. Exakt hur det sker är jag inte helt säker på.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Slog i taket...

Inlägg av Seawolf » tis 06 dec 2005, 23:38

Det finns tydligen en max storlek på inläggen, halva försvann...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 dec 2005, 07:59

Storleksgränsen har tidigare hanterats genom att man \"svarar sig själv\" i tråden. Så kan du väl också göra!

Du skriver (som alla andra källor jag läst) att man bör ladda gel-batterierna med ca 0.2 V lägre spänning än \"vanliga\" batterier\".

Blandar man då batterityper i båten, tror du att man kan lösa regleringsproblemet genom att helt sonika använda en schottky-diod mellan gelbatterierna och de \"vanliga\"? (Sådana finns på t ex Elfa, och kostar runt 50-lappen eller så i storlekar som kan passa)

Spänningsfallet är nog ungefär lagom (ca 0,2 V), men är hela laddningskurvan förskjuten eller är det bara toppvärdet som ligger annorlunda?
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 07 dec 2005, 10:22

Hej

En vanlig skiljediod som antagligen redan finns bör räcka, dom brukar knycka 0,7 volt.
Calle

Se gla ut

Gunnar S

Jag struntar i Gel!

Inlägg av Gunnar S » ons 07 dec 2005, 11:23

Ander S skriver:

Min egen plan är att då köpa två st (svimma inte nu...) Biltema förbrukarbatterier på 135 AH för ca 1600 kronor. Dessa är av konventionell \"underhållsfri\" typ, som tål djupurladdning - antagligen av sk \"golbilsbatteri\". Blir det bra byter jag gelbatterierna också när de är slut.

Med risk för fler svimningsanfall - jag går ännu längre sedan många år. Köper billigast möjliga standard-startbatterier (sista omgången kom från Biltema, 115 Ah, ca 800.-) och laddar dem med en laddspänning på 29,0 V från generatorn (motsvarar 14,5 V i ett 12 V-system) och landströmsladdarna är s.k. intelligenta typer som går över till underhållsladdning. Jag har ett 24 V-system ombord och har 8 st 115 Ah (460 Ah totalt) batterier som förbrukningsbatterier och 2 st för start.
Jag försöker se till att batterierna aldrig laddas ur under 60 % av deras kapacitet och ser till att fulladda dem så fort som möjligt. Då funkar dessa billiga batterier bra i minst 4, ibland 5 år, men jag måste fylla på destvatten ganska ofta, ungefär var 3-e vecka vid mycket motorgång.
Utan tvekan är detta det billigaste alternativet - om jag kramar ur 4 år ur ett batteri för 800.- kan man lätt räkna ut att för priset för ett motsvarande gelbatteri (även om man går ner ngt i kapacitet för att kompensera för den större tåligheten för djupurladdning hos gel) blir kraven på livslängd för gelbatteriet orimliga. Storleksordningen 15 år eller mer...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 dec 2005, 11:26

Calle C skrev:Hej

En vanlig skiljediod som antagligen redan finns bör räcka, dom brukar knycka 0,7 volt.
Nä, det går inte. Då laddas inte batterierna bakom dioden till full kapacitet. Schottky-dioder tappar bara 0,2 V och det är precis lagom.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Jag struntar i Gel!

Inlägg av Anders S » ons 07 dec 2005, 12:55

Gunnar S skrev:Utan tvekan är detta det billigaste alternativet - om jag kramar ur 4 år ur ett batteri för 800.- kan man lätt räkna ut att för priset för ett motsvarande gelbatteri (även om man går ner ngt i kapacitet för att kompensera för den större tåligheten för djupurladdning hos gel) blir kraven på livslängd för gelbatteriet orimliga. Storleksordningen 15 år eller mer...
Batterierna jag tittade på kostar 800 kr för 135A kapacitet, och skall enligt uppgift vara lämpliga som "hushållsbatterier" (men inte som startbatterier).

Med de priser som gäller just nu på gelbatterier blir dessa givetvis mycket dyrare. Vattentätheten är en stor poäng, men då kan man ju klara sig med ett sådant, för motorstart och nödkraft. Tyvärr får man ändå montera det vattensäkert - står det saltvatten över polerna blir det inte bra.
Anders S

per båt
Silvermedlem

Gelbatterier

Inlägg av per båt » ons 07 dec 2005, 18:49

Anders S.

Om jag förstår Dig rätt så har Du en energibank omfattande 430 Ah vid fulladdning.

Du skriver att Du inte riktigt vet hur laddning skall ske av denna, när innehållet börjar minska.

Hur mycket förbrukar Du per dygn?

Jag kan kanske ge Dig ett råd om Du svarar, och det rådet gäller även om Du blandar gel- och fritids.

per

per båt
Silvermedlem

Gelbatterier

Inlägg av per båt » ons 07 dec 2005, 18:50

Anders S.

Om jag förstår Dig rätt så har Du en energibank omfattande 430 Ah vid fulladdning.

Du skriver att Du inte riktigt vet hur laddning skall ske av denna, när innehållet börjar minska.

Hur mycket förbrukar Du per dygn?

Jag kan kanske ge Dig ett råd om Du svarar, och det rådet gäller även om Du blandar gel- och fritids.

per

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 dec 2005, 19:19

Gärna det - men vi tar det i tråden Laddning. Annars handlar snart alla trådar om allting, hela tiden.
Anders S

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » ons 07 dec 2005, 22:58

Det är defintivt så att gel-batterier klarar djupurladdningar på ett mycket bättre sätt än våta gör, inom bilstereobranschen är gel klart förhärskande sen lång tid tillbaka. Med det sagt till trots, så skulle jag aldrig lägga ner de extra pengarna mot alternativet våta fritids på biltema. :)

Skriv svar