Fråga till Anders S
Först; förlåt om jag försökte tråka dig i tråden om tråden om vagga, men du tål dig ganska bra och det var, som vi brukar säga här uppe norra Bohuslän; " det var inte så illa sagt som det var menat"
Jag förstod inte av ditt svar i den förra tråden ang GEL-batteri att du hade en uppsättning sådana. Detta framgick i tråden ang batterilådor som jag citerar här nedan
Det är just utav samma anledning som jag är intreserad av gelbatteri. jag har 6 st förbrukningsbatterier i två grupper. 3 st under kojen i förpiken och 3 st på kölen för om motorn.Anders S skrev:
Så här har jag fixat till det på min egen båt: Batterierna (en + två) står i ett batterifack under durken (min båt har durken högt, mycket kölsvin under batterierna) som är väl ventilerat, men ut i ruffen. Alla tre är slutna batterier med gel - annars hade det inte varit lämpligt.
Med "våta" batterier hade jag antagligen velat haft en ventilation, t ex till motorrummet.
Vanliga fritidsbatterier som jag istallerade "provisoriskt" när jag köpt min nuvarande båt i Skelefteå, för hemsegling. Det blev totalt 11 veckor med alla avstickare. Då jag praktiskt taget alltid styr med autopilot och använder PC för det digitala sjökortet går det ju lite ström.
Nu när jag har båten hemma och på någolunda bekvämt avstånd skall jag annpassa den lite eftyer mina tankegångar och behov.
En sak är att göra en permanent batteri installation. GEl Batteri hade varit intresanta av de skäl du annger i citatet ovan -MEN.
Jag har hör i från två håll att GEL-batteri inet är så okänsliga som reklamen säger.
1. Jag var på en samling ang el i båten och "föredragshållaren" som jobbade med båtelektriskt berättade att han hade installerat GEL-batteri i en båt som skulle segla jorden runt. När båten kom till Spanien var batterina slut pga att de hade laddats ur förnycket. Han fick göra en resa till båten och man bytte till vanliga marin batterier.
2. Talade med en man som köpt 3 st GEL-batterier. De fungerade perfekt 1:a året. Han arbetade i båten under vintern och använde både belysning och körde vallasvärmaren samt hade på kylskåpet. Laddaren var av en typ som laddade batterierna tills den uppnådde 14,4 V varefter den stängde av.
Varje gång han kollade hade laddaren slagit från vilkrt fick honom att tro att batterierna var fulladdade. Tillslut var batterrierna helt urladdade. det var fel på laddaren. han köpte en ny laddare med en riktig laddningskareterestik.
Jag talade med honom i slutet av andra sommaren. Han hade haft mycket problem då han inte haft någon ordentlig kapacitet på batterierna.
Är det problematiskt med GEL-batteri eller är dessa två händelser två mycket olyckliga sammanträffande, som är de enda omdömmen angående GEL-batteri som jag hört.
Vågar man satsa på GEL-batteri, de kostar ju en bra slant.
Har du Anders S eller någon annan synpunkter i denna fråga
ha´t sô pen´t
tommy