Bandholm 24
Bandholm 24
Hej !
Jag har frågor om kölkonstruktion = kölsvinet på Bandholm 24. Är kölbultarna galvade eller rostfria ? Varför finns det lösa flagor av rostigt järn i kölsvinet ?
Om ingen kan svara vore jag tacksam för adress till en sida i Danmark motsvarande "Sailguide" där jag kan fråga.(båten byggd i Danmark).
Jag har prövat med "bandholm.de" men inget svar - och även prövat registrera mig på "fendern.dk" - men inte lyckats.
/ LG
Jag har frågor om kölkonstruktion = kölsvinet på Bandholm 24. Är kölbultarna galvade eller rostfria ? Varför finns det lösa flagor av rostigt järn i kölsvinet ?
Om ingen kan svara vore jag tacksam för adress till en sida i Danmark motsvarande "Sailguide" där jag kan fråga.(båten byggd i Danmark).
Jag har prövat med "bandholm.de" men inget svar - och även prövat registrera mig på "fendern.dk" - men inte lyckats.
/ LG
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Bandholm 24
Här en lille historie om en Bandholmare: https://minbaad.dk/nyhed/archive/2019/0 ... ret-rundt/. Annan länk: https://scanboat.com/sv/batmarknad/baat ... m-24-18786
Ytterligare en varav framgår att just den iaf har blyköl: http://maxusdanmark.dk/baad/bandholm-28-1978/
Litet mer om bakgrunden: https://www.flickr.com/groups/bandholm_boats/
Undras om det inte är blyköl på alla? Enl Curt F/Gelin är det dock järnköl på 27:an men det skriver han om min också (Bianca 107) och den är av bly med tjockt epoxilager utanpå. Du kan väl fila litet på bultarna för att se?
Ytterligare en varav framgår att just den iaf har blyköl: http://maxusdanmark.dk/baad/bandholm-28-1978/
Litet mer om bakgrunden: https://www.flickr.com/groups/bandholm_boats/
Undras om det inte är blyköl på alla? Enl Curt F/Gelin är det dock järnköl på 27:an men det skriver han om min också (Bianca 107) och den är av bly med tjockt epoxilager utanpå. Du kan väl fila litet på bultarna för att se?
Re: Bandholm 24
Det hjälper inte för att avgöra kölmaterialet. Skruvarna kan vara av rostfritt, trögrostande eller vanligt järn - liksom brickorna. Bly är det aldrig (det håller inte och går inte att gänga in i ens en blyköl.
Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)
Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)
Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
Anders S
Re: Bandholm 24
Kan du ge några exempel på båtar som inte har syrafast i kölbultarna?Anders S skrev: ↑mån 16 dec 2019, 14:43Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Bandholm 24
Åh f-n! Ja man lär så länge man lever.....Intressant detta; båten jag hade innan hade garanterat både syrafast skruv samt blyköl (Comfort 32 - 81).Anders S skrev: ↑mån 16 dec 2019, 14:43Det hjälper inte för att avgöra kölmaterialet. Skruvarna kan vara av rostfritt, trögrostande eller vanligt järn - liksom brickorna. Bly är det aldrig (det håller inte och går inte att gänga in i ens en blyköl.
Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)
Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
T o m så kraftiga doningar att man kunde lyfta båten i dem. Jag tänkte (inte tillräckligt) att rf skruv skulle vara svårare att fila på, göra åverkan på. Magneten tänkte jag icke alls på...
Re: Bandholm 24
Seymor B Fudd skrev: ↑tis 17 dec 2019, 13:26Åh f-n! Ja man lär så länge man lever.....Intressant detta; båten jag hade innan hade garanterat både syrafast skruv samt blyköl (Comfort 32 - 81).Anders S skrev: ↑mån 16 dec 2019, 14:43Det hjälper inte för att avgöra kölmaterialet. Skruvarna kan vara av rostfritt, trögrostande eller vanligt järn - liksom brickorna. Bly är det aldrig (det håller inte och går inte att gänga in i ens en blyköl.
Det skall en driven metallurg för att visuellt bedöma materialet om det är "nyfilat". En magnet kan ge en indikation, men det sannolika är att om man har en yttre blyköl, så kan det vara RF kölskruvar, är det en gjutjärnsköl är det (troligen) vanligt stål i skruvarna - men endera kan förekomma, i järn eller bly. Som kölmaterial är bly givetvis att föredra, men det betyder inte så mycket som man skulle kunna tro, mer än att järnkölar kräver mer arbete vid underhåll och målning (rätt mycket mer...)
Om rostflagorna beror på läckage kan det rinna vatten från någon skrovläcka, eller så läcker det i kölskruvarna, dvs tätmassan från tidernas gryning kan ha släppt/torkat. Det säger inget om kölklumpens material.
T o m så kraftiga doningar att man kunde lyfta båten i dem. Jag tänkte (inte tillräckligt) att rf skruv skulle vara svårare att fila på, göra åverkan på. Magneten tänkte jag icke alls på...
Nejdå, RF känner man troligen igen, om inte annat på att skruven är blank och snygg, även efter tid. Däremot är alla stål blanka och snygga om man bearbetar dem. Men vänta en veckaq, så är "bonnjärnet" angripet...
Skälet (Archibald frågade) att man ogärna kombinerar gjutjärn med syrafast är att det (överraskande?) korroderar. Bly passar bättre till syrafast.
Det är i så fall viktigt (vid känsliga materialval) att få det absolut tätt.
Anders S
Re: Bandholm 24
Nej, jag frågande inte om skälet till att man eventuellt inte använder syrafast i gjutjärnskölar.
Jag omformulerar frågan något:
Kan du eller någon annan ge exempel på båttyper (såsom Maxi 77, Cumulus o.s.v) där det inte sitter syrafasta kölbultar? Frågan avser såväl bly- som gjutjärnsköl.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Bandholm 24
First 28 från 1981.Archibald skrev: ↑tor 19 dec 2019, 18:18Nej, jag frågande inte om skälet till att man eventuellt inte använder syrafast i gjutjärnskölar.
Jag omformulerar frågan något:
Kan du eller någon annan ge exempel på båttyper (såsom Maxi 77, Cumulus o.s.v) där det inte sitter syrafasta kölbultar? Frågan avser såväl bly- som gjutjärnsköl.
/T