Fick äntligen köpt en ny autopilot idag, Genast dyker frågan upp hur den ska kopplas till befintligt system.
Har idag Garmin 721 ihop med Garmins vindpaket.
(https://www.ssbilbehor.se/garmin/garmin ... vind-paket)
Och allt i det paketet synkar perfekt ihop i ett Nmea2000 nätverk. Autopiloten, Raymarine 2000 har 0183 och något som heter Seatalk…. ? Vilken är smidigaste vägen att få dessa att prata med varandra? Har både 0183 och Nmea2000 framdraget till autopilotens ställe.
Prioriterar att Ap kan läsa in både plottern och vinddata.
/Thomas
Edit// Kanske är en sån här man ska ha till?? Och klippa kablarna mot Autopiloten?
https://www.seasea.se/seatalk-ng-till-nmea2000-hona
Ansluta autopilot till Nmea2000
Re: Ansluta autopilot till Nmea2000
Det är inte omöjligt.thomask skrev: ↑fre 29 nov 2019, 18:26Fick äntligen köpt en ny autopilot idag, Genast dyker frågan upp hur den ska kopplas till befintligt system.
Har idag Garmin 721 ihop med Garmins vindpaket.
(https://www.ssbilbehor.se/garmin/garmin ... vind-paket)
Och allt i det paketet synkar perfekt ihop i ett Nmea2000 nätverk. Autopiloten, Raymarine 2000 har 0183 och något som heter Seatalk…. ? Vilken är smidigaste vägen att få dessa att prata med varandra? Har både 0183 och Nmea2000 framdraget till autopilotens ställe.
Prioriterar att Ap kan läsa in både plottern och vinddata.
/Thomas
Edit// Kanske är en sån här man ska ha till?? Och klippa kablarna mot Autopiloten?
https://www.seasea.se/seatalk-ng-till-nmea2000-hona
Att reda ut: Har din AP Seatalk eller Seatalk NG ? Det är första steget. Har den Seatalk finns det konverterare till SeatalkNG (som i princip är NMEA2000 med en extra tråd för "gamla Seatalk". När (eller om... ) du har vad som behövs för att få NMEA2000 ut/in kan du koppla ihop med NMEA2000 och Garmin-nätet.
Men... jag har en Garmin 700 (generationen före din) och den har förmåga att ta in NMEA0183 och konvertera båda vägarna. Jag har en Northstar AP som automagiskt fick vinddata när den kopplades in på GPS700-plottern (via 0183), vilket den inte haft innan, trots att den "borde fått det" via mitt Silvasystem samma väg.
Jag lovar inte att det fungerar exakt samma, men chansen är stor att det kan fungera att koppla in AP:n via 0183 till plottern. Det bästa med det förslaget är att det kan göras enkelt (=billigt) innan man köper dyra små lådor med konverteringsboxar och sladdar.
Anders S
Re: Ansluta autopilot till Nmea2000
Tack för svar Anders, Provade att bläddra lite i instruktionsboken Det framgår inte riktigt tycker jag, men det står att den är "Seatalk kompatibel" Absolut ska jag börja med att koppla in på befintlig 0183 kabel som kommer från plottern.
I den har jag all data som kommer från vind/logg/lod paketet.
I Nmea 2000/seatalk kabeln är det som jag fattar bara nmea + och nmea - och den lilla gula kabeln,som ska användas. vad den nu gör för nytta??
Tur att det är en stund kvar till våren, så man kan fippla med detta i lugn och ro.
/ Thomas
I den har jag all data som kommer från vind/logg/lod paketet.
I Nmea 2000/seatalk kabeln är det som jag fattar bara nmea + och nmea - och den lilla gula kabeln,som ska användas. vad den nu gör för nytta??
Tur att det är en stund kvar till våren, så man kan fippla med detta i lugn och ro.
/ Thomas
Re: Ansluta autopilot till Nmea2000
Det är inte så enkelt alla gånger - jag höll på flera år med att försöka få Silva-Nexusnätet att tala NME0183 med autopiloten, och Silva (på den tiden) begrep (heller) inte varför det inte gick. Men sedan släppte allt, när Garmins konvertering i 700:an skickade data ut på 0183 - nu uppenbarligen i mera rätt format än Nexus Servern kunde. Vem som hade fel vet man egentligen inte, sända är bara halva delen, att koda av i mottagaren räknas också. Men Garmin hade detta bättre i ordning, uppenbarligen.thomask skrev: ↑sön 01 dec 2019, 19:27Tack för svar Anders, Provade att bläddra lite i instruktionsboken Det framgår inte riktigt tycker jag, men det står att den är "Seatalk kompatibel" Absolut ska jag börja med att koppla in på befintlig 0183 kabel som kommer från plottern.
I den har jag all data som kommer från vind/logg/lod paketet.
I Nmea 2000/seatalk kabeln är det som jag fattar bara nmea + och nmea - och den lilla gula kabeln,som ska användas. vad den nu gör för nytta??
Tur att det är en stund kvar till våren, så man kan fippla med detta i lugn och ro.
/ Thomas
NMEA2000 är ett paketnät och bussen liknar en CAN-bus, med databussen på två trådar (med terminatorer i respektive ända) och spänningsmatningen (till alla ingående delar) på de andra två (i mitt nät är denna gul - kanske i ditt nät också, men sådant skall kollas - hur jag nu kan veta detta...). Seatalk NG är (litet förenklat) NMEA2000 med en extra tråd för att kunna hantera "gamla Seatalk också. För att få detta att fungera (för vanligt folk, utan lödkolv, breakupboxar och tillgång till detaljinfo) har man pedagogiskt färgade kontakter så att nya och gamla Seatalk inte skall kollidera och så att man inte får in fel data på NMEA2000-bussen (gamla Seatalk var inte kompatibel, nya SeatalkNG är det).
Det här skall man inte vara rädd för, CAN-bus (dvs mediadelen, kablar och kontakter) är inget trolleri, men kontakterna och övergångarna (fem poler till fyra, en pol till fyra, en pol till fem osv osv) gör det (upplevt) krångligt att koppla SeatalkNG till NMEA2000 - vilket inte alls är knepigt rent signal- och logikmässigt.
Anders S