Teleflexstyrning, demontering

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av GunnarC » fre 15 nov 2019, 15:16

Kämpar på med mitt nya styrsystem. När jag försöker demontera den gamla teleflexvarianten är det lite besvärligt (Understatement).
Det bökigaste är nog att komma åt för att lossa de 40 år gamla fästena som då antagligen monterades av synnerligen småvuxna barnarbetare. (Jag övervägde att locka något barnbarn till jobbet med hjälp av generös ersättning men backade och kämpade själv).
När jag nu tvingat kroppen att få loss det aktre fästet på BB-sidan, delat på lilla kulan och dessutom gängat loss länkarmshöljet från wirehöljet behöver jag koppla isär wire med hölje från själva länkarmen.

Någon som vet hur de sitter ihop?
Vore kul om det gick att montera isär för att slippa tillgripa de mer brutala varianterna.

GunnarC

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av Yapdiver » mån 18 nov 2019, 10:37

Om du inte behöver någon av delarna för den nya styrningen så skulle jag helt enkelt använda en vinkelslip och spara en jäkla massa tid.

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av GunnarC » mån 18 nov 2019, 23:16

Jomenvisst, det är just det jag menar med ”brutala varianter”. Men en ”demontering” skulle kännas lite bättre, lite proffsigare på något sätt. Kanske dessutom skulle gå minst lika fort om jag visste hur.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av Yapdiver » tis 19 nov 2019, 10:10

GunnarC skrev:
mån 18 nov 2019, 23:16
Jomenvisst, det är just det jag menar med ”brutala varianter”. Men en ”demontering” skulle kännas lite bättre, lite proffsigare på något sätt. Kanske dessutom skulle gå minst lika fort om jag visste hur.
Jag resonerade lite som du när jag bytte genomföringar förra våren, höll på en halv dag med att försöka få bort en genomföring, gick fan inte. Dagen efter hade jag med mig vinkelslipen, 30 minuter senare hade jag "demonterat" fem genomföringar.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av HansH » fre 22 nov 2019, 10:11

GunnarC skrev:
mån 18 nov 2019, 23:16
Jomenvisst, det är just det jag menar med ”brutala varianter”. Men en ”demontering” skulle kännas lite bättre, lite proffsigare på något sätt. Kanske dessutom skulle gå minst lika fort om jag visste hur.
Proffsen kapar av grejerna!
Sonen skulle köpa en begagnad motor och firman som lejts in av säljaren att demontera motor och reglage från båten var vidtalade att grejerna var sålda och skulle levereras vidare.
Trots det så kapade de bla kabelstammen (20cm från en skarv), bröt sönder reglagefästen och kastade vissa fästdetaljer...
Kostade mycket tid och en hel del pengar att få funktionsdugligt igen :evil:

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av Lasse-L » fre 22 nov 2019, 16:28

Yapdiver skrev:
tis 19 nov 2019, 10:10
GunnarC skrev:
mån 18 nov 2019, 23:16
Jomenvisst, det är just det jag menar med ”brutala varianter”. Men en ”demontering” skulle kännas lite bättre, lite proffsigare på något sätt. Kanske dessutom skulle gå minst lika fort om jag visste hur.
Jag resonerade lite som du när jag bytte genomföringar förra våren, höll på en halv dag med att försöka få bort en genomföring, gick fan inte. Dagen efter hade jag med mig vinkelslipen, 30 minuter senare hade jag "demonterat" fem genomföringar.
Borrade ur genomförningen, använde hålsåg med plugg.
kranar14.jpg
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Teleflexstyrning, demontering

Inlägg av GunnarC » mån 25 nov 2019, 16:17

Slutrapport:
Den brutala avdelningen fick trots allt kallas in. Mycket vinkelslipande blev det men nu är allt puts väck. Jag är faktiskt lite imponerad av hur de fick ihop allt någon gång under 70-talets senare år.
Nu ska det snart byggas nytt istället, mycket roligare!

Skriv svar