Förpik skicka Maxi 68

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kalpedal
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 aug 2019, 19:53

Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Kalpedal » mån 11 nov 2019, 23:19

Har köpt en solpanel som skulle passa perfekt på förpiksluckan på min Maxi 68. Så min fråga är om ngn vet om det är möjligt o borra i luckan utan att den spricker eller går i tusen bitar?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 12 nov 2019, 11:16

Kalpedal skrev:
mån 11 nov 2019, 23:19
Har köpt en solpanel som skulle passa perfekt på förpiksluckan på min Maxi 68. Så min fråga är om ngn vet om det är möjligt o borra i luckan utan att den spricker eller går i tusen bitar?
Kan ju inte svara för hållfastheten i just din lucka men kan berätta att när jag för många år sedan skulle göra motsvarande operation på min Comfort 32 av 2 anledningar - 1)lämplig plats, passade perfekt 2)dessutom minska ljusinsläppet - så tog jag fram min borrmaskin, kände mig fiffig och begynte borra.
Mitt jäää.......ar hördes troligen över hela området. Den nya luckan var inte lätt att få dit - båten var ju gammal och måtten, hmm hmm, din båt troligen ännu äldre.
Därmed inte sagt, bara antytt att.... :wink:

Kalpedal
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 aug 2019, 19:53

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Kalpedal » tis 12 nov 2019, 12:34

Japp fattar😉

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Yapdiver » ons 13 nov 2019, 12:15

Jag använde sikaflex för att fästa min, sitter som berget. Känns som ett bättre alternativ än att börja borra med allt vad det innebär.

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av LaBoheme3 » fre 15 nov 2019, 23:34

Själv fäste jag solcellen på stagen runt masten på min 68:a. Visserligen skymmer seglen en del men det funkade och var inte i vägen för något.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 18 nov 2019, 15:28

Kalpedal skrev:
mån 11 nov 2019, 23:19
Har köpt en solpanel som skulle passa perfekt på förpiksluckan på min Maxi 68. Så min fråga är om ngn vet om det är möjligt o borra i luckan utan att den spricker eller går i tusen bitar?
Jag igen: efter luckbytet tänkte jag vidare och tyckte mig finna att solpanelen bäst sitter på ett vridbart sätt i aktern, på akter pulpit. Den kan då alltid vinklas precis, varefter solen står, hur man ligger förtöjd, vilken bog osv osv. Och så blev det! Iofs har jag lagt en panel på luck-garaget också - en kompromiss och skulle jag icke ha som enda panel. Men ligger vi på en bog så att delar av akterpanelen skymmes så bidrar den. Oftast. Sen skall det förstås bli snyggt också (framhåller en expert på det estetiska i min omedelbara närhet) - man kan ju inte fylla båten med solpaneler. Även om det skulle vara bra.

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av LaBoheme3 » tis 19 nov 2019, 16:27

Även jag igen. Har nu en Maxi 77, och på den placerade jag solcellen på akterpulpiten. (50W) Glömde ge det tipset tidigare...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av HansH » fre 22 nov 2019, 09:18

Limma fast den med tex SIKA!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av thomask » fre 22 nov 2019, 18:22

Solpaneler på höga stativ på akterpulpit.... inte för att vara gnällgubbe, men inte är väl det snyggt?? Absolut inte på en liten båt. i synnerhet inte på en segelbåt.
Vet inte hur stort elbehov ni har, Men om man prioriterar och tänker el-snålt, så behövs det inte mycket panel för att hålla systemet igång.
Har själv eltoa, tryckvatten, tv, kyl till mat och öl, en mängd med båtinstrument, radio som går heltid när jag bor i båten. och jag klarar mig gott och väl på en 35W panel som ligger (limmad med SIKA) på luckgaraget. Och jag behöver inte tänka på att tänka på att panelen står i rätt läge till solen.
Tänkte bara att det kunde vara vettigare att kapa utgifterna istället för att öka inkomsterna. ????

/ Thomas

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Spider » lör 23 nov 2019, 10:16

thomask, vad har du för batterityp och vilken storlek på batteri banken? Hur ofta toppladdar du med hjälp av Landström?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av thomask » lör 23 nov 2019, 14:47

Har inte mer än 2 gånger 75 amp, blybatterier, och ett separat till maskin.
Landström blir inte mer än dom få gånger alla barn är med och det liggs i gästhamn, annars ingen påfyllning från land.
Men visst körs det en del motor, när det blåser fel/ för lite, och det fyller ju på ibland.

/ Thomas

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 23 nov 2019, 16:21

thomask skrev:
fre 22 nov 2019, 18:22
Solpaneler på höga stativ på akterpulpit.... inte för att vara gnällgubbe, men inte är väl det snyggt?? Absolut inte på en liten båt. i synnerhet inte på en segelbåt.
Vet inte hur stort elbehov ni har, Men om man prioriterar och tänker el-snålt, så behövs det inte mycket panel för att hålla systemet igång.
Har själv eltoa, tryckvatten, tv, kyl till mat och öl, en mängd med båtinstrument, radio som går heltid när jag bor i båten. och jag klarar mig gott och väl på en 35W panel som ligger (limmad med SIKA) på luckgaraget. Och jag behöver inte tänka på att tänka på att panelen står i rätt läge till solen.
Tänkte bara att det kunde vara vettigare att kapa utgifterna istället för att öka inkomsterna. ????

/ Thomas
Ja det är klart att en jättelik solpanel, tillika på högt ställ, ser skall vi säga, oproportionerligt ut på en liten båt. I min hemmahamn ligger det t ex en typ 26 fotare med en hel byggställning gillrad på aktre pulpit - ovanpå vilken ligger en enorm svart panel, kantad av antenner o vad vet jag.. Inte vackert. Men en lagom panel ( o beroendes på det, ahum, "estetiska trycket") i vacker färg ("nä absolut inte svart..")på en lagom hög ställning (i detta fall bedömdes nederkant panelen c:a 50 cm upp från pulpiten vara ok) i något sånär lagom storlek (45W) tycker jag inte förfular, särskilt inte på en segelbåt (för det är väl där de behövs :wink: ).
Imponerad av din elsnålhet - hur fasen bär du dig åt? Toa/Värmare/Kyl (m frys)/Tryckvatten/Vind/Logg/Plotter/Autopilot/Radio ibland/Lampor/Radio - Fbat 2x75 + Mbat skall försörja detta. Landström inkopplad när hårfön skall på......(nä inte till mitt f d hår). Solcell 45Wx2 räcker väldigt bra. Men inte om radion skall stå på ständigt. O då är jag ändå som en hök på fritidsförbrukarinnan. :wink:

Kalpedal
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 aug 2019, 19:53

Re: Förpik skicka Maxi 68

Inlägg av Kalpedal » ons 27 nov 2019, 11:45

Tck gubbar o tjejer . Nu känner jag verkligen att det tål o grunnas på😉. Eftersom jag bor två nätter i veckan på min andra maxi 68 genom livet så behöver jag lite spänning på batteriet till min wallas. O inte bara i livet..

Skriv svar