Bygga bord till sittbrunnen

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av omega » lör 09 nov 2019, 17:51

Hej på er
Tänkte byta ut plastskivorna på sittbrunnsbordet till trä skivor.
Vad är lämpligaste byggrsättet ?
Limma ihop teakplank och sen slipa o lacka
Lägga en plywood i botten med plank på
Eller använda teak plywood
Vill gärna få ett gediget intryck ,känns då som plywood idén försvinner
Måttet är 1meter långt och 0,5 meter brett,vill nog ha en liten nätt kant list runt om
Saknar det nu ,då allt rasar ner när det går lite sjö

Mvh Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 10 nov 2019, 15:41

Jag har använt khaya mahogny till nytt kabinett till motor/drev. Köpte en skiva typ 1200x2400 - 16mm, inte direkt billig nä men efter att ha betsat den med vattenbaserad mahognybets och lackat dom sju gångerna, kantat med teaklist (som också behandlats så)inköpt på Hjertmans (3859-16 - spår 16mm )blev det väldans snyggt. Du kan naturligtvis också använda teakplywood då dimensionen 15mm (Hjertman 3884-164) halva priset men då blir det svårare med kantlister. Så skulle jag gjort - och kommer nog att göra för jag har tänkt mig att byta bordet i kajutan.
Finn såklart andra sätt men så här tänkte jag 8)
Tillägg: för att riktigt stötta upp det hela kan man ju ha ek (sådär 20x40 el ditåt minns ej) under - skruvat. Kan ingå i fästet. Som Anders S påpekar det skall förslutas med lack etc el nått så att inget vatten kommer till.
De andra sätten är nedan är ju inte fel heller. Personligen tycker jag att det jag använt blir snyggt som sagt.
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av Peter_K » sön 10 nov 2019, 17:47

Du kan inte limma teakribbor på plastbordet..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av Anders S » sön 10 nov 2019, 20:57

Man kan komma en bra bit genom att täcka plywood med teakribbor (eller valfritt vackert trä, mahogny eller iroko eller vad som passar bäst in. Då skall man limma ribborna med epoxy och vill man ha nåt i skivan kan man gärna prova svartpigmenterad epoxy. Skälet är att skivan skall förseglas. Kantlist kan man sätta på efter att kanterna rensågats i rät vinkel, givetvis också med epoxylim. Överkurs: är en tunn laminatskiva undertill, för att balansera limkrafterna i skivan.

Tänker man sig ett bord med klaffar brukar man ha speciella gångjärn på toppen av bordet - då blir det "sådär" bra med ribbor (för litet material och lätt att det kommer in fukt.

Mitt eget sittbrunnsbord är i massiv teak, med åren med patina och några reparationer med långa skruvar från kanten (pluggade, förstås). Det ser fortfarande helt OK ut - en fördel med massivt material. Men det blir MYCKET dyrare än litet pynt ovanpå en plywoodbas.

Man kan komma långt med väl lackade (läs: vitmålade) skivor i plywood, som har kantlister i "finträ" - det kan se mycket bra ut.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av T » sön 10 nov 2019, 21:30

Man kan ju även använda fanér (t.ex Flexifaner som finns hos bl.a Erlandson och SeaSea). Jag har sett ett mycket lyckat exempel med fanér på just ett gammalt slitet bord.

:o
/T

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av omega » tis 12 nov 2019, 19:17

550CFFFB-2DDF-4FEB-865F-676C4F6CDDB4.jpeg
Så här skulle jag vilja att det ser ut, idag har jag vita hinkeplast skivor där

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av skippeer » tis 12 nov 2019, 19:38

Materialval, stämmer det att teak är bättre/tåligare än mahogny till ett sittbrunnsbord?

Homogen skiva är mer tålig.
På förra båten hade jag en färdig bordsskiva, typ Miami bord med 2 fällbara skivor, gjort med homogena teakkanter men de stora skivorna var limmad lamell.
Trots att jag haft kapell över bordet som hängde på pedestalen började de stora limmade skivorna att tappa ytlagret.
Eftersom utsidan av det ihopfällbara bordet var mest utsatt för fukt så karvade jag lite och spacklade upp med epoxi (som då blev undersidan när bordet användes).

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Bygga bord till sittbrunnen

Inlägg av SYBY » tor 14 nov 2019, 12:48

Jag använde s k durkplywood, med ett tjockare teakfaner på någon dryg mm eller så. Samt massiva teaklister som kantning runt om, skruvade och limmade. Har stått sig bra genom åren.
Bild

Skriv svar