Startproblem för min VP D1-20

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » sön 27 okt 2019, 14:11

Hej på Er
Jag får inte igång min Volvo Penta D1-20. Båten ligger på land och jag har bytt olja, oljefilter och bränslefilter. Har något något tips på vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 Glad_seglare, redigerad totalt 0 gånger.
Glad Seglare

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Lasse-L » sön 27 okt 2019, 19:11

Startar den inte så är det inte fel på smörjoljan, motorn skall starta utan smörjolja, (rekommenderas ej).
Troligtvis behöver du lufta bränslesidan efter filterbytet.
Jag ansluter en luftpump (till gummibåten) till bränsletankens luftslang.
Pumpar upp tryck i tanken, öppnar luftningsskruvarna på filter, insprutningspump o spridare.
Nu skall motorn starta.
Så gjorde jag förr, nu har jag en självluftande motor. ;-)

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » sön 27 okt 2019, 20:56

Du körde inte med trycksatt vatten när du sköljde rent motorn väl ? :o

/ Thomas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Peter_K » mån 28 okt 2019, 08:40

Instämmer med vad som skrivits ovan, och lägger till att om du kollar oljenivån efter motorn gått är den lägre än efter den stått ett tag. Det är fullt normalt. När motorn går fördelas oljan ut i motorn, och rinner sedan långsamt tillbaka. Det är därför det är viktigt att man inte bara fyller på med ”ungefär”, utan tar reda på hur mycket olja motorn skall fyllas på med efter ett byte och häller i så mycket.
Alla borde ha skägg

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » mån 28 okt 2019, 14:58

Hej Tack för svar!! Nej inget trycksatt vatten. Kan luft i bränslesystemet orsaka detta? Jag har en luftningsskruv som sitter på hållaren till bränslefiltret och en handpump som sitter på samma hållare. Enligt manualen till min motor så ska det räcka att skruva ut denna skruv och pumpa med handpumpen tills det inte kommer luftbubblor och sen stänga skruven medans man pumpar. Jag får väl testa och avlufta igen och se om det hjälper.
Senast redigerad av 1 Glad_seglare, redigerad totalt 0 gånger.
Glad Seglare

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » mån 28 okt 2019, 15:08

"Som jag beskrev startproblemet så gick inte motorn runt"

Hej, gick den inte runt med startnyckeln, eller gar den inte runt alls? typ mekaniskt fast?
Prova att dra runt den for hand, och kann att kanns normalt.

/Thomas

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » mån 28 okt 2019, 17:09

Moby Dick
Om hinken stod i sittbrunn är den placerad högre än motorn. Då kan det ha blivit hävertverkan så vattnet rann in i motorn via avgasröret.
Kanske nödvändigt att ta bort bränslespridarna. Du har ju tydligen haft vatten i oljan. Luft i bränslet hindrar inte startmotorn att dra runt
motorn.
Moby dick

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av thomask » mån 28 okt 2019, 17:42

Som Moby skrev, bort med spridare och dammsug, om misstanke om vatten finns, men det borde ju runnit ner vid detta laget. Vet inte hur D1an ser ut, men annars kan man vrida runt så insuget öppnar, och dammsuga den vägen utan luftburken.
/ Sånt som händer...…...

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 28 okt 2019, 17:58

thomask skrev:
mån 28 okt 2019, 15:08
"Som jag beskrev startproblemet så gick inte motorn runt"

Hej, gick den inte runt med startnyckeln, eller gar den inte runt alls? typ mekaniskt fast?
Prova att dra runt den for hand, och kann att kanns normalt.

/Thomas


Undrar samma sak! Går motorn inte runt alls? "Klickar" det i startmotorn? Tänds diverse lampor på panelen? Som Thomas skriver - försök vrida runt.
I mina öron låter detta som kontaktfel - alldeles oavsett vatten/olja osv. Sitter polerna riktigt fast på batteriet? Bara ett litet litet glapp kan göra att strömmen inte räcker. På min 1 D.-20 (fr 2018)finns ingen startnyckel utan man startar medelst 1)on 2)start - knapparna. Har du en display med info?
Inga meddelanden om så är fallet??

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » mån 28 okt 2019, 18:48

Hej igen tack för svar från alla!! Ska ner och kicka på problemet nu i kväll.
Senast redigerad av 1 Glad_seglare, redigerad totalt 0 gånger.
Glad Seglare

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » mån 28 okt 2019, 20:28

Moby Dick
Om du tar bort spridarna kan du prova att dra runt motorn så blåser vattnet ut. Kör ett tag med start motorn men ingen vattenanslutning.
Stäng bränsletillförseln så det inte sprutar diesel från tre öppna spridarrör. Lägg även en trasa över dem. Droppa lite motorolja i cylindrarna och
drag runt igen. Återmontera spridarna och bränslerören, lufta och provstarta.
Lycka till

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Moby Dick » mån 28 okt 2019, 20:35

Moby Dick
Hej igen. Öppna även lägsta punkten på avgasslangen så vatten som finns där rinner ut. Annars står det vatten i avgasslangen och då blir mottrycket för stort för att motorn skall orka igång.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » tis 29 okt 2019, 18:39

Hej

Tack för alla svar. Jag tror att jag är lösningen på spåret.

Hälsningar
Senast redigerad av 1 Glad_seglare, redigerad totalt 0 gånger.
Glad Seglare

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 29 okt 2019, 18:47

Glad_seglare skrev:
mån 28 okt 2019, 18:48
Hej igen tack för svar från alla!! Det klickar till i startreläet och motorn gungar till. Den går att vrida ca ett kvarts varv för hand så inget mekaniskt stopp på den lilla vridningen. Nä jag lutar också åt att det kommit vatten i motorn och att det ligger i cylindrarna. Frågan är hur det kommit dit. Kan det verkligen rinna förbi impellern om det blir hävert från spannen jag hade i sittbrunnen.. Jag hade ju troligtvis vatten i oljan så något inte särskilt trevligt verkar ha hänt. Ska ner och kicka på problemet nu i kväll.

Konstigt! Kylkretsen är ju skild från cylindrar osv. Som du har gjort har jag gjort i alla år utan problem. Iofs med den skillnaden att spannen med vatten stått nere i samma höjd som motorn. Vakuumventilen - hur ser den ut? Stopp? I så fall kan kanske vatten som stått i avgasslangen (som Moby Dick föreslår)på något sätt tryckas åt andra hållet men det känns konstruerat?
Sen att motorn suckar till - vad menas med det - den går alltså runt flera varv??Eller? Men tänder icke? Nog borde väl startmotorn kunna dra runt motorn ett tag även om vatten både här och där? Om inte misstänker jag iaf nått elektriskt. Som en viss mr Murphy förslaget kan maskera.

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Startproblem för min VP D1-20

Inlägg av Glad_seglare » tis 29 okt 2019, 21:30

Hej Inget problem med vakuumventilen.
Senast redigerad av 2 Glad_seglare, redigerad totalt 0 gång.
Glad Seglare

Skriv svar