Korrosion?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Daniel Hamel
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 okt 2019, 20:03

Korrosion?

Inlägg av Daniel Hamel » tis 08 okt 2019, 20:10

Hej!
Jag fick plötsligt problem med att motorn inte startade i somras. Seglade båten (maxi95) från Karlshamn i blekinge till hemmahamnen på Tjörn norr om Göteborg. Låg i hamn några dagar och skulle ut igen. Efter 15 min dog motorn.

Trodde då att jag hade fått skräp i tanken och då det satt gamla trånga kopparrör mellan tank och motor bytte jag till gummislang. När jag sedan tar bort det gamla röret är det bokstavligen uppätet! Se bild!
Någon som kan förklara detta fenomen?

Kanske skall tillägga att den delen av röret låg precis akter om kölsvinet i en trång passage.

Daniel
Bilagor
CF548E24-B764-4B18-BD50-AA011C586EB8.jpeg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Korrosion?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 09 okt 2019, 10:33

Fanns det "rester" av röret i närheten? Det har inte helt enkelt spruckit, typ materialutmattning, vibrationer osv? Men om det inte finns några rester så stämmer ju uppätet. Hämtar följande från artikel om kärnbränsle:
"En rad olika ämnen kan få koppar att korrodera. I Kärnbränsleförvaret är sulfidkorrosion den viktigaste korrosionsprocessen.När koppar korroderar avger kopparatomerna elektroner. Man säger att materialet oxideras. För att detta ska kunna ske måste det finnas ett oxidationsmedel som tar upp elektroner. Det måste också finnas en vätska som transporterar laddningar (joner). I vatten och naturliga miljöer är syre det absolut vanligaste oxidationsmedlet. Syre finns i atmosfären, men även löst i vatten i små mängder". ( https://www.skb.se/forskning-och-teknik ... eforvaret/)
Skulle ju kunna finnas små mängder vatten i bränslet - tiden är en viktig faktor tänker jag mig och din motor är väl bortåt 40 år...Tänker på bränsleröret i dieseltanken i min egen båt - till värmaren, som förra året förorsakade mycket problem när jag bytte motor. Tanken var kliniskt ren vid sjösättningen men i smbnd med motorbytet 3 månader efter upptäcktes, i filtrerna.... en massa/sörja bestående av små små små koppparflarn - några hade t o m lyckats ta sig till en spridare som fick bytas eftersom den inte gick att ta isär....alldeles ny icke körd motor - detta kostade mig ett antal tusen förutom allt annat - och kändes ju förskräckligt eftersom jag i alla år varit så kolossalt noga med tanken (efter att ha haft skit i den, kort efter inköpet). Men då fanns det ju rester- och det finns tydligen inte i ditt fall.
I artikeln talas också om spänningskorrosion och dragspänning/vibration kan väl ha förekommit här.

Är bara lösa associationer - begriper det egentligen inte alls. Men har på känn att nån kanske gör :wink: det

Skriv svar