Familjebåt i grunda Bottenviken

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
oskarden3dje
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 sep 2019, 06:50

Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av oskarden3dje » sön 08 sep 2019, 12:42

Är sedan några år tillbaka bosatt i Umeå och nu har det äntligen blivit dags att köpa båt. Känner inte till vattnen här utanför men dessvärre tycks det mest vara långgrunt och öppet hav. En kombination som inte är den bästa men inte mycket att göra åt.

Söker en familjebåt då jag har två små barn. Min fru har ingen segelvana så jag behöver en lätthanterlig båt som jag kan manövrera på egen hand. Har en budget på ca 100 000kr +-50 000kr mer minus än plus.

Väljer mellan en rad olika typer min första tanke var att köpa en IF för att börja med något billigt för att se om vi gillar det. Men frågan är om vi kommer ge oss själva chansen att gilla det med tanke på hur trångt det lär bli.

Min andra tanke var en Vega då vi kan få mycket båt för pengarna och vegan går dessutom inte så djupt med tanke på hur långgrunt det är här uppe. Vegorna tycks dock rasa i pris och frågan är om de går sälja om några år

En tredje variant är att köpa en ballad, scampi eller kanske en fenix som tycks vara bättre seglare men går djupare och är mer känsliga för bottenkänning dessutom dyrare.

Ytterligare en variant är en Bianca 27. Trygg och stabil. Går inte så djup och klarar bottenkänning. Men inte lika bra seglare och lära vara begynnelse vek som de flesta långkölade varianterna.

Ni som har erfarenhet av segling i Bottenviken vilka är era tips?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av Seagull » mån 09 sep 2019, 15:22

Det är väl inte speciellt grunda vatten utanför Umeå. Däremot på andra sida, alltså mot Finland/Österbotten är det väldigt långgrunt.
Seglar ni sedan nedåt Höga kusten är det snarare ganska djupt.
Så jag skulle inte oroa mig för mycket och söka just en grundgående båt av den orsaken.
Titta t.ex på Maxi 84 eller Albin Cumulus. Dom är lagom i det mesta, även pris.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av Miwa » mån 09 sep 2019, 21:26

Hör med Umeå Segelsällskap, de vet vilka båtar som är bra i era hemmavatten.
Just nu finns en fin Avance 33 på blocket i er prisklass.
Självslående fock och tillräckligt med komfort för två vuxna och två barn.
Skaffa en gummijolle och svajankra om det är långgrunt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av Anders S » tis 10 sep 2019, 08:20

Grunda vatten är inte unikt för Bottenviken på något sätt. Dessutom, så där väldigt grunt är det ju inte heller även om det inte alltid är enkelt att hitta naturhamnarr för landförtöjning.

Två strategier: Den ena, redan nämnd, skaffa jolle, den andra skaffa en båt som "räcker ända fram" vid förtöjning mot land.

Min uppfattning är att svenska och finska båtar är robusta nog för skärgårdssegling (med omdöme) därför att det är så det ser ut hos oss, medan det är mer etablerat för utrikiska båtfabrikanter att man normalt inte skall gå på grund eller ens riskera det - beroende på framförallt tidvatten och i många fall läskiga kuster (Franska västkusten, tidvattenkusterna i Skottland och Wales etc). Östersjön är därvid att anse som tämligen beskedlig.

Därför skall man inte överdriva problemen med att försiktigt nosa sig fram och nudda botten emellanåt, i svenska vatten i allmänhet och särskilt på östra sidan. Handlar det om att ge sig själv "marginaler för navigationsmisstag" finns det bättre strategier, till exempel navigationskunskap, en bra plotter och uppdaterade sjökort - om det nu är sådan osäkerhet som gör det angeläget att ha en hållbar båt. Det finns inga grundstötningssäkra båtar, men det brukar ändå gå bra ifall man fumlar (alla fumlar).

Titta på båtar som ger er komfort och tillräckligt med utrymme, nu är det köparens marknad ett tag framöver. Exemplaret (skick, utrustningsnivå, ålder och kvalitet på segel, inombordare (komforthöjare, OM DEN FUNGERAR BRA) är viktigare än en specifik typ. Det är inget fel på IF, Vega eller något annat gammalt och billigt, ifall man vill testa av båtintresset en sommar, men pengarna för en sådan båt är troligen att betrakta som förbrukade, dvs inget andrahandsvärde. Tänk som för en billig, gammal bil - en sådan kan ha mycket högt bruksvärde en tid, men när den skall säljas är den fortfarande billig och gammal...
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av Seawolf » ons 11 sep 2019, 07:13

TUR 84, trevlig och går bara 135 cm djupt. Fenköl av bly, så den rostar inte, och ger mjukare smäll vid grundkänning. Är kanske ingen kappseglingsracer på kryss, men i frisk vind på öppen bidevind till slör lär den segla betydligt raskare än vad SRS-talet antyder.
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=t ... &l=0&md=th

Compis28, rymligare än man tror, går 1.51 djupt med järnköl. Lär ha mycket kraftig kölinfästning. Är speciellt trevlig på kryss i krabb motsjö då den skarpa fören går mjukt i vågorna.
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=c ... &l=0&md=th
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oskarden3dje
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 sep 2019, 06:50

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av oskarden3dje » ons 11 sep 2019, 21:46

Tack för alla svar! Lutar åt att fokusera på en rymlig båt av välkänt märke men jolle på släp. En snabb blick på båtarna vid Umeå segelsällskap säger mig att cumulus tycks vara populär och den går förhållandevis djupt och tycks ända funka... Har satt flera båtmodeller på avisering på blocket (tack för tipsen) så får vi se om någon i gått skick dyker upp. Hösten är här och vintern närmar sig så jag har hela vintern på mig att spana och fundera. Antar att det bästa vore att köpa till nästa säsong istället för att börja med upptagning och vinterförvaring.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av Miwa » tor 12 sep 2019, 09:53

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av oskarden3dje » ons sep 11, 2019 9:46 pm
"Tack för alla svar! Lutar åt att fokusera på en rymlig båt av välkänt märke men jolle på släp. En snabb blick på båtarna vid Umeå segelsällskap säger mig att cumulus tycks vara populär och den går förhållandevis djupt och tycks ända funka... Har satt flera båtmodeller på avisering på blocket (tack för tipsen) så får vi se om någon i gått skick dyker upp. Hösten är här och vintern närmar sig så jag har hela vintern på mig att spana och fundera. Antar att det bästa vore att köpa till nästa säsong istället för att börja med upptagning och vinterförvaring."



Ja du tänker bra där, tycker jag.
Det lönar sig att leta upp "rätt" båt och som Anders säger är motor, segel + skick viktigt för totalkostnaden.
När båten funkar utan strul, blir det även trivsammare för frun och barnen.

Om gummibåt:
Det finns flera trådar i ämnet här på forumet och jag följde det råd Anders S gav i en av dem.
Vilket var en AquaSmart Light 2,4 med en vikt på 26 kg (Erlandsons Brygga).
Jag köpte en sådan till förra säsongen och det har verkligen förenklat ankring i naturhamn.

Ensam eller med ovan besättning kan det ibland kännas ganska stressigt att landförtöja och då är ankring på svaj lösningen.
Jag struntade i jollemotor för enkelhetens skull och lägger den upp och ner på fördäck under ett UV skyddande kapell.
Ett spännband säkrar jollen under segling.
IMAG0881.jpg
(klicka på bilden)

Efter ankring åker den smidigt i sjön och det går lätt pga den låga vikten.

oskarden3dje
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 sep 2019, 06:50

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av oskarden3dje » sön 15 sep 2019, 09:50

Tack Miwa för bra tips! Vacker båt förresten, är det en iw31a? Hur gör du när du seglar med gummibåten? Är inte den i vägen för förseglet? Eller har du den på svaj när du seglar?Just nu är jag inne på en Omega 28a. Främst p.g.a rimligt pris, bra seglare, ok utrymmen och självslående fock.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av Miwa » sön 15 sep 2019, 13:05

oskarden3dje skrev:
sön 15 sep 2019, 09:50
Tack Miwa för bra tips! Vacker båt förresten, är det en iw31a? Hur gör du när du seglar med gummibåten? Är inte den i vägen för förseglet? Eller har du den på svaj när du seglar?Just nu är jag inne på en Omega 28a. Främst p.g.a rimligt pris, bra seglare, ok utrymmen och självslående fock.
Jodå visst är det är en IW 31, jag valde den för de fina linjerna och erkänt goda sjöegenskaper.
Under segling ligger jollen på däck enligt bilden och det fungerar bra med rullgenuan. Genuan skotas utanför jollens plats, så det blir aldrig något problem. Dessutom tar jollen bort en hel del stänk vid segling utomskärs i Östersjön. Wincharna är utbytta mot större och av ST modell, för mer utväxling vid inskotning av genuan.

Omega 28 är en god seglare, det har jag själv sett under klubbkappseglingar. Förvisso var det Finnjolleesset Magnus Olin till rors, men visst har båten bra segelegenskaper (och självslående fock).

oskarden3dje
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 sep 2019, 06:50

Re: Familjebåt i grunda Bottenviken

Inlägg av oskarden3dje » ons 18 sep 2019, 17:16

Intressant! Antar att det blir problem med jolle och självslående fock. Det blir till att kompromissa men så är det ju med alla köp.

Skriv svar