Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
matspatjorn
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 sep 2019, 07:22

Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av matspatjorn » tis 10 sep 2019, 07:28

Hejsan jag har precis köpt en Cirrus och det är en genua med. Jag har köpt en fock och undrar om nån kan hjälpa mig med hur skotskenan ska monteras på rufftaket.

/mats

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av Anders S » tis 10 sep 2019, 08:33

Vanlig fock, eller självslående?

Är det en vanlig fock brukar man utgå från bisektrisen ur skothornet, dvs "mitt på" och måtta in mitten på skenan efter detta. Att sätta skenan på rufftaket kan man göra, men se då till att skenan får gott stöd på undersidan. Att skruva fast med enbart stora brickor fungerar inte alltid. Det är inte säkert att det blir så snyggt, men man kan överväga att ha en skena (balk) UNDER däck/rufftak, som förstärkning och lastfördelare. En likadan skena som skotskenan har alla hål på rätt ställe.

Sedan, en skotpunkt på däcket (längre ut) kan man "dra in" med ett inhal ("infucker", litet vulgo-utrikiskt) och det kan man överväga, eftersom focken används i kraftigare vindstyrkor.

En självskotande skena förankras vanligen vid mastfoten och i två stativ, som såklart måste ha stabila infästningar.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av Peter_K » tis 10 sep 2019, 12:35

Notera att focken måste vara skuren så den kan skotas på rufftaket, dvs att den inte tar i spridarna. Du kan då fråga segelmakaren var de skall skotas exakt. I annat fall kan det vara så att focken är skuren för att skotas på genuaskenorna, rätt vanligt.

Så - hissa seglet och prova :-)
Alla borde ha skägg

matspatjorn
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 sep 2019, 07:22

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av matspatjorn » ons 11 sep 2019, 06:08

Tack för tippsen. Hur långt från båtens mittlinje??
/mats

matspatjorn
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 sep 2019, 07:22

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av matspatjorn » ons 11 sep 2019, 06:14

Det är vanlig fock på rulle, inte självslående. skotning på rufftaket innebär ju ... jag har svårt att se om det blir nån skillnad med höjden kontra skota på däcket. Men det viktiga är väl vinkeln i skothornet. En annan variant som jag tänkt på kan ju vara att använda 'infucker' eller vad dom hette för att få in focken mer.
/mats

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av Peter_K » ons 11 sep 2019, 08:55

Såhär då...
Det beror på hur du beställt din fock, så det vet ju du och segelmakaren vad som funkar.
Har du beställt en "vanlig fock på rulle" är den sannolikt skuren så att du får flytta fram blocken på dina vanliga skenor till krysset ungefär, och segla på detta.

Har du beställt en fock som kan skotas på rufftaket så monteras en skena ungefär vid röda linjen.
Focken måste då vara kortare då den skotas innanför vant och för om vantspridare (blå pilar), och högre eftersom rufftaket sitter högre upp än skarndäcket. Har du inte beställt det så, kommer seglet att stå som ett påslakan på skenan på rufftaket, alternativt ta i vantspridaren.

Så - fråga segelmakaren.
Eller hissa focken och kolla en vindstilla kväll. genom att dra i skothornet och se vad som funkar.
page_6.jpg
Alla borde ha skägg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av omega » ons 11 sep 2019, 21:28

Hej
Vet att en bekant köpte nya segel till sin cirrus i början av 2000 talet,han köpte av Lindfors segel vill jag minnas.
Han hade nog seglat båttypen en del,hans rekommendation var 110 procents fock som skotades på rufftaket,skotvinkeln blev ganska tight så det passade bra att dra in skoten på var sin sida under sprayhood,med ett skitlåts på var sida,nästan lika lätt att slå som med självslående.minns att vi monterade skotskenorna längs med rufftaket ganska långt utplåna överbyggnaden. Detta fungerade utmärkt,ska se om det går att hitta någon bild någonstans

//Johan

matspatjorn
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 sep 2019, 07:22

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av matspatjorn » tor 12 sep 2019, 08:20

Tack för alla bra svar. Jag vet inte vad det är för fock den är begagnad men jag ska kolla med segelmakarn. Men det lättaste skulle väl vara att testa och se. Jag hade även tänkt höja, förlänga, förliket så att sikten framåt blir bättre under seglet och då blir ju skotvinkeln annan.
/mats

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Skotskenor till focken på albin 78, Cirrus

Inlägg av HansH » tis 17 sep 2019, 12:40

Det är inte så enkelt att man bara kan säga att skenan skall sitta "på rufftaket".
Vinkeln mot båtens centrumlinje är en parameter men även storseglets buk påverkar hur snäv skotvinkel (mot centrumlinjen) som man kan ha.
Vid för snäv vinkel (skenan placerad närmare båtens centrumlinje) så tenderar focken att störa storseglet - OM storseglet är för bukigt.
Googla lite på "skotvinkel fock" så kan du se att beroende på båttyp och segel så kör man med skotvinklar (mot centrumlinjen) mellan 12 och ner till 5-6 grader på extrema kappseglingsbåtar typ TP52.
Jag kör mina fockar längst fram på genuaskenan vilket ger ca 12 grader och det funkar bra i lite högre vindstyrkor då man vill att skotpunkten skall vara längre ut mot relingen för att lufta/spilla vind (samma som att vagna ner/ut storseglet).
Mha inhaulers/infuckers (kärt barn har många namn) kan jag dra in skotpunkten närmare centrumlinjen - som då hamnar ovanför yttre delen av rufftaket. Där blir skotvinkeln ca 9 grader (mot centrumlinjen).
De flesta av mina fockar är iofs sydda för att funka med inhauler.

Skriv svar