Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Gertove
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 26 okt 2016, 15:59

Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Inlägg av Gertove » ons 26 okt 2016, 16:03

Frågor från ny på forumet.

På min gamla 33-fots seglare har jag idag två väldigt gamla instrument och givare som fungerat bra i alla år men sedan en tid har displayen på Silva 2000 loggen(4-tråd) lagt av. Vindinstrumentet Nexus Wind Data (med kabel 4-tråd) är nästan lika gammalt men fungerar som det ska. På min plotter får får jag givetvis också upp hastigheten men jag funderar på att komplettera med ekolodgivare (helst inombords).
Givarna är idag kopplade direkt till instrumenten via kopplingsplintar där loggpulserna också vidarekopplats till vindinstrumentet.

Jag har preliminärt tänkt behålla logg- och vindgivarna.

Istället för att ersätta det ytmonterade logginstrumentet med ett nytt, och behöva såga upp ett 9 cm hål, så funderar jag på byta ut dagens vindinstrument till ett modernare som kan visa både vind, fart och djup, exempelvis Garmin GMI 20. Det instrumentet kan ansluta givarna både genom NMEA 2000 och NMEA 0183.

NMEA 2000 alternativet:
Detta innebär om jag förstått det hela rätt att logg och lod ska gå via NEXUS WSI-box och sedan till Garmin GND10 som kopplas till ett skapat NMEA 2000 stamnät? Men hur tas vinddatat in till GND10? Kan de 4 trådarna direkt gå in som Nexus bus?
Den tilltänkta inombordsgivaren från Garmin har 8-pin som ska in till WSI-boxens 4-pin på något sätt? Vad behövs där för adapter?
Det verkar bli en hel prylar för att få ihop det, men å andra sidan får man ett NMEA 2000 backbone som kan användas för att koppla vidare till plotter och AIS-mottagare.

NMEA 0183 alternativet:
Jag antar att man får gå via WSI-boxen och sedan koppla ihop med vinddata på lämpligt sätt och vidare i NMEA 0183-kabel till instrumentet. Frågan är i så fall vad det lämpliga sättet är?
Det borde bli färre prylar men inget modernt bussystem och jag tror att NMEA 0183-kabeln är tjockare än NMEA-2000. Ett problem då det är väldigt trångt på vägen till baksidan av instrumentet.

Det kanske också går lika bra med lösning från Raymarine :D

Hoppas någon/några kan hjälpa mig med goda råd, gärna detaljerade.

/Gertove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2016, 16:22

Gertove skrev:Frågor från ny på forumet.

På min gamla 33-fots seglare har jag idag två väldigt gamla instrument och givare som fungerat bra i alla år men sedan en tid har displayen på Silva 2000 loggen(4-tråd) lagt av. Vindinstrumentet Nexus Wind Data (med kabel 4-tråd) är nästan lika gammalt men fungerar som det ska. På min plotter får får jag givetvis också upp hastigheten men jag funderar på att komplettera med ekolodgivare (helst inombords).
Givarna är idag kopplade direkt till instrumenten via kopplingsplintar där loggpulserna också vidarekopplats till vindinstrumentet.

Jag har preliminärt tänkt behålla logg- och vindgivarna.

Istället för att ersätta det ytmonterade logginstrumentet med ett nytt, och behöva såga upp ett 9 cm hål, så funderar jag på byta ut dagens vindinstrument till ett modernare som kan visa både vind, fart och djup, exempelvis Garmin GMI 20. Det instrumentet kan ansluta givarna både genom NMEA 2000 och NMEA 0183.

NMEA 2000 alternativet:
Detta innebär om jag förstått det hela rätt att logg och lod ska gå via NEXUS WSI-box och sedan till Garmin GND10 som kopplas till ett skapat NMEA 2000 stamnät? Men hur tas vinddatat in till GND10? Kan de 4 trådarna direkt gå in som Nexus bus?
Den tilltänkta inombordsgivaren från Garmin har 8-pin som ska in till WSI-boxens 4-pin på något sätt? Vad behövs där för adapter?
Det verkar bli en hel prylar för att få ihop det, men å andra sidan får man ett NMEA 2000 backbone som kan användas för att koppla vidare till plotter och AIS-mottagare.

NMEA 0183 alternativet:
Jag antar att man får gå via WSI-boxen och sedan koppla ihop med vinddata på lämpligt sätt och vidare i NMEA 0183-kabel till instrumentet. Frågan är i så fall vad det lämpliga sättet är?
Det borde bli färre prylar men inget modernt bussystem och jag tror att NMEA 0183-kabeln är tjockare än NMEA-2000. Ett problem då det är väldigt trångt på vägen till baksidan av instrumentet.

Det kanske också går lika bra med lösning från Raymarine :D

Hoppas någon/några kan hjälpa mig med goda råd, gärna detaljerade.

/Gertove
Börja med att berätta PRECIS vad det är för instrument du har. Några Nexus-instrument är helt kuranta, i några fall kan man använda givarna och frågan är om du har senaste varianten eller den tidigare. Vad som "väldigt gammalt" kan ju skilja en del...
Anders S

Gertove
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 26 okt 2016, 15:59

Re: Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Inlägg av Gertove » ons 26 okt 2016, 20:30

Loggivaren och instrumentet Silva 2000 är med sedan jag köpte båten 1984.
Vindgivaren och instrumentet Nexus WIND Data köptes 1997 och ersatte då Silva 4000.

/Gertove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2016, 21:16

Då skall du titta här: http://www.nexusmarine.se/support/

Välj http://www.nexusmarine.se/support/historic-products/ , så får du reda vad som är möjligt.

Men vad gäller loggen, så arbetar den inte med Nexus-bussen och det nya protokollet. Däremot finns det en chans att din vindmätare gör det, och då KAN det gå att använda GND10 som brygga till NMEA2000. För att få NMEA0183 ser jag inget annat sätt än med en Nexus server.
Anders S

Gertove
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 26 okt 2016, 15:59

Re: Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Inlägg av Gertove » sön 06 nov 2016, 12:06

Loggen visade sig mycket riktigt vara för gammal och måste bytas mot något nyare (liksom det trasiga instrumentet).
Efter kontroll med Garmin support visade sig vindgivaren vara för gammal för att koppla till GND10 direkt utan måste gå via WSI-box. Lite många boxar.
Lösningen, som blir betydligt dyrare än jag först tänkt mig, blir istället att välja enheter från Raymarine. Loggivare DST800 (fart, djup och temp) och vindgivare som båda kopplas via signalomvandlaren iTC-5 till SeaTalkng/NMEA2000. Nuvarande gamla vindinstrumentet byts till i70 kombiinstrument som också kopplas till bussen. Befintlig AIS-mottagare och plotter som idag är ihopkopplade med NMEA0183 får nya kablar till den gemensamma SeaTalkng-bussen.
Valet av Raymarine påverkas lite av att min autopilot arbetar med samma buss.

Tallen
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 07 aug 2019, 08:40

Re: Behöver byta gamla Nexus-instrument, men hur?

Inlägg av Tallen » sön 08 sep 2019, 21:23

Hej. En väldigt gammal tråd, men jag frågar ändå. Har du kvar din gamla vindgivare och är den till salu? Mvh!

Skriv svar