Puzzle 39

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Puzzle 39

Inlägg av Georg » fre 08 aug 2008, 10:29

Hej,

Har hittat ett tidigare inlägg, där det frågades om erfarenheter av denna båt, men det fanns inga svar.

Nu är det så, att jag bor i närheten av tillverkaren, och eventuellt kan köpa loss formarna, (om jag får tillräckligt många intressenter med mig), så det vore intressant att få veta lite mer.

Hur är det annars, Är G.D.S. helt ute nu??

Hälsningar från ny medlem.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Puzzle 39

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 12:07

Georg skrev:
Hur är det annars, Är G.D.S. helt ute nu??

Hälsningar från ny medlem.
Välkommen!

Ja, visst är det litet konstigt att GDS-verksamheten har helt upphört. Självbyggarna stod ju i varje lada och plastade på 70-talet. Kanske Ernst-effekten kan flyttas till segelbåtsvärlden ?

Annars kan EU-direktivet vara ett litet problem. Båtar måste i princip CE-märkas, och undantaget för självbygge innebär att båten inte kan säljas på fem år efter den är tagen i bruk. Det gör nog att många tvekar.
Anders S

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Inlägg av Georg » fre 08 aug 2008, 12:59

Om man måste vänta i 5 år, har jag inget att oroa mig för :D

Börjar jag bygga en P39, så är det ett 10års projekt. Båten har jag sedan tänkt att använda som bostad på lite varmare breddgrader.

Det som jag tänker på, är att då jag ska använda båten som bostad, så ger ett GDS projekt mig mer möjligheter att utforma båten efter egna önskemål.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 13:05

Georg skrev:Om man måste vänta i 5 år, har jag inget att oroa mig för :D

Börjar jag bygga en P39, så är det ett 10års projekt. Båten har jag sedan tänkt att använda som bostad på lite varmare breddgrader.

Det som jag tänker på, är att då jag ska använda båten som bostad, så ger ett GDS projekt mig mer möjligheter att utforma båten efter egna önskemål.
Jadå, jag är med till (räknar...) till 94 %. Jag har själv en självbyggd båt som bara är litet mindre. Man kan påverka mycket och de flesta större båtar behöver inte så många kojer som man ofta ser i standardutförande, t ex. Tvättstuga eller verkstad (eller båda) - välj själv...

Jag trodde du ville ha en kommentar runt möjligheterna att starta en självbyggesgrupp. Men med några likasinnade kan man väl slå ut formpriset på tre, om än inte 25 personer. Bygg annars skrovet snabbt, och sälj av formarna igen. Eller så är ni ett litet gäng, och då bygger man några skrov tillsammans på en semester, lätt. Att köpa färdiga skrov i den storleksklassen verkar ju numera totalkört.

Kanske har du en riktig kanonide här!
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 08 aug 2008, 14:17

Två korta kommentarer:

1) Skrov och däck är de lätta bitarna i ett eget bygge. Att bygga sådan båt tar tid, kräver erfarenhet.
2) Det tycks inte vara helt omöjligt att köpa loss skrov och däck från varven. Kanske inte från de helt väletablerade som HR och liknande (de vill ha kontroll på sitt varumärke) men det finns ju mer.

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Inlägg av Georg » fre 08 aug 2008, 17:50

Anders S skrev:Jag trodde du ville ha en kommentar runt möjligheterna att starta en självbyggesgrupp. Men med några likasinnade kan man väl slå ut formpriset på tre, om än inte 25 personer. Bygg annars skrovet snabbt, och sälj av formarna igen. Eller så är ni ett litet gäng, och då bygger man några skrov tillsammans på en semester, lätt. Att köpa färdiga skrov i den storleksklassen verkar ju numera totalkört.

Kanske har du en riktig kanonide här!
Jo, egentligen är jag ju intresserad av att starta en självbyggargrupp, om intresse finns. Men det vore bra att veta mer om båten och dess seglingsegenskaper först. Det finns inte så mycket att hämta under båtfakta, endast att ett tiotal blev byggda.

Så om det är någon som är intresserad av att delta, så är det bara att lägga sig på listan :)
SWE6141, Callsign SD6290

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » lör 09 aug 2008, 08:40

Har väl själv drömmen om att bygga min egen båt en gång i framtiden.

Har du kollat på alternativ eller är det just Puzzle som gäller. Det finns några enstaka självbyggarbåtar kvar att välja mellan.

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdve ... r=04S88039

http://www.udkig.dk/app/admsshow.jsp?id=11408

Lär finnas en snabbseglare i norge med, kan inte hitta tillbaka till den.

Mest troligt förblir det en dröm (av tidsskäl) som poppar upp då och då...

Svante

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Inlägg av Georg » lör 09 aug 2008, 14:19

Svante skrev:Har väl själv drömmen om att bygga min egen båt en gång i framtiden.

Har du kollat på alternativ eller är det just Puzzle som gäller. Det finns några enstaka självbyggarbåtar kvar att välja mellan.

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdve ... r=04S88039

http://www.udkig.dk/app/admsshow.jsp?id=11408

Lär finnas en snabbseglare i norge med, kan inte hitta tillbaka till den.

Mest troligt förblir det en dröm (av tidsskäl) som poppar upp då och då...

Svante
Har inte tittat så mycket än. Anledningen för att jag tittar på Puzzle nu, är att jag går förbi formarna varje gång jag går till min båt.

Och med tanke på att varvet finns i närheten, så kan man alltid ställa en diskret fråga, om man skulle få lite problem under byggtiden.
SWE6141, Callsign SD6290

Andeb
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 02 sep 2019, 12:20

Re: Puzzle 39

Inlägg av Andeb » mån 02 sep 2019, 12:23

Hur gick det för dig, blev det någon båt?

Skriv svar