Rutt till Fyn, söder eller norr om Lolland...?

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Rutt till Fyn, söder eller norr om Lolland...?

Inlägg av Seglaren » tis 27 aug 2019, 20:11

Om man ska transportsegla från mellansverige till Fyn i Danmark går man (kan man) ta vägen norr om Mön, Falster, Lolland eller rundar man söder om de öarna? Tänker på ev. broar och annat ivägen. Masthöjd 20 m.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rutt till Fyn, söder eller norr om Lolland...?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 28 aug 2019, 09:34

...................................
Tillägg: såg först nu att din utgångspunkt är Eskilstuna - men vet ju ändå inte om du utgår från väst el östkust. Är det östkusten så gäller ju typ söder om, via Stubbeköbing osv.

Gick du på grund eller? :wink:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Rutt till Fyn, söder eller norr om Lolland...?

Inlägg av Seglaren » tor 05 sep 2019, 13:24

Hm vart tog ditt tidigare svar vägen, hur ska jag nu hitta? :-) Vi utgår från ostkusten, men ska visst förbi Fyn, närmare bestämt till Veje.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Rutt till Fyn, söder eller norr om Lolland...?

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 06 sep 2019, 12:52

Seglaren skrev:
tor 05 sep 2019, 13:24
Hm vart tog ditt tidigare svar vägen, hur ska jag nu hitta? :-) Vi utgår från ostkusten, men ska visst förbi Fyn, närmare bestämt till Veje.
Beklagar att mitt svar försvann - jag undrade var ni hade tagit vägen och tyckte att jag inte behövde hela mitt långa svar och vips försvann det i cyberrymden. :o
Hittar inget Veje men väl Vejle om det nu är det. Om så är fallet ligger det mellan Kolding och Horsens en punkt långt inne i viken är då:55,42 02,16/09 34 12,36.
Hur som - kommer ni från ostkusten tycker jag personligen att det är bäst med tanke på masthöjder att gå söder om Mön och in i gattet där Falster ligger söder om, inseglingen till Grönsund typ 54 5140.66/12 11 40,13 för att ev lägga till i Stubbeköbing eller fortsätta ut i Storströmmen; Farörebron där är 26m - nästa bro likaledes 26 (Storströmsbron) och så småningom ut i Store Baelt. En trevlig hamn, förvisso liten avvikelse, är Kerrebaeksminde, på Sjaelland alltså. Sen gäller det att ta sig upp genom Store Baelt, genom bron, finns diverse hamnar, vi brukar stanna i Kerteminde. Sen skall ni ta er runt Fyn - hamnarna där är jag inte så bekant med - och om det är Vejle skall ni alltså till Vejle fjord!
Vore kul att höra så småningom hur det gick! Lycka till!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Rutt till Fyn, söder eller norr om Lolland...?

Inlägg av Seglaren » fre 06 sep 2019, 13:19

Tackar! Jo just det Vejle så heter det...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar