MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » sön 25 aug 2019, 21:20

Sist jag var ute och körde rök den plötsligt svart men jag drog ner på gasen och fortsatte köra två timmar till destinationen utan problem. Och jag körde även hem där ifrån på runt 2 timmar.

När jag kom ner till båten idag och skulle starta den så gick den knappt igång. Den höll på att varva upp för att dö, och så gjorde den några gånger. Sedan började den sakta sakta gå i otakt men bli piggare för att sedan gå utav sig själv iallafall så långt. Och när den kommit över det här dåliga tänkte nu är det väl okej men då började den att rusa och det fanns inget jag kunde göra för att stävja ruset utan fick stänga av den, vänta lite och samma sak igen när jag startade den.

Massa sot och svart skit, som smuts typ, sot, i vattnet efter detta.... Startade den inte mer utan drog hem - men tänkte höra med någon här vad kan ha hänt?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av HansH » mån 26 aug 2019, 11:27

Har du kollat oljenivån...?
Diesel kan läcka in i motorn (tex pga otäta spridare) och till slut blir oljenivån (dvs blandningen av olja o diesel) så hög att motorn blir "självförsörjande".

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » ons 25 sep 2019, 10:10

HansH skrev:
mån 26 aug 2019, 11:27
Har du kollat oljenivån...?
Diesel kan läcka in i motorn (tex pga otäta spridare) och till slut blir oljenivån (dvs blandningen av olja o diesel) så hög att motorn blir "självförsörjande".

Nej men om jag förstår det rätt, ifall så är fallet, bör det vara mindre olja kvar om det har läckt?

Har inte försökt få ordning på detta felet än, men ska försöka göra ett ryck i veckan eller helgen. Som det är nu får man ju köra med "dödaren" halvt utdragen så den inte går på fullt varv men det är ju lite pill och styra och se framåt samtidigt

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Peter_K » ons 25 sep 2019, 12:10

Jonjoh skrev:
ons 25 sep 2019, 10:10

Nej men om jag förstår det rätt, ifall så är fallet, bör det vara mindre olja kvar om det har läckt?
Nej, då har du inte förstått rätt.
Det är snarare MER vätska i oljetråget då dieseln blandats in i oljan.
Personligen skulle jag inte använda motorn förrän jag hittat felet, så du inte förvärrar något.
Alla borde ha skägg

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av 120cara » tor 26 sep 2019, 18:30

Har du för hög oljenivå.....kontrollera matarpumpen. Kan gå hål i membranet, och då rinner diesel ner i tråget.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Anders S » fre 27 sep 2019, 11:57

Jonjoh skrev:
sön 25 aug 2019, 21:20
Sist jag var ute och körde rök den plötsligt svart men jag drog ner på gasen och fortsatte köra två timmar till destinationen utan problem. Och jag körde även hem där ifrån på runt 2 timmar.

När jag kom ner till båten idag och skulle starta den så gick den knappt igång. Den höll på att varva upp för att dö, och så gjorde den några gånger. Sedan började den sakta sakta gå i otakt men bli piggare för att sedan gå utav sig själv iallafall så långt. Och när den kommit över det här dåliga tänkte nu är det väl okej men då började den att rusa och det fanns inget jag kunde göra för att stävja ruset utan fick stänga av den, vänta lite och samma sak igen när jag startade den.

Massa sot och svart skit, som smuts typ, sot, i vattnet efter detta.... Startade den inte mer utan drog hem - men tänkte höra med någon här vad kan ha hänt?
Det som kan hända rätt enkelt är att oljan stigit så högt att vevhusventilationen har litet för lätt att suga i sig oljerester, alternativt har oljeavskiljaren i ventilationsledningen gått sönder. I de flesta fall handlar det om diesel i oljan, från en trasig (läckande) matarpump eller en läckande insprutningspump. Otäta spridare får vara duktigt otäta om de skall lämna några mängder, och då får man andra gångproblem på köpet. Otäta pumpar brukar "gå bra" tills det kommit in mycket diesel i oljan. Det är vanligt med läckage i matarpumpens gummimembran. Alla motorer drar olja, så man kan lugnt räkna med ett läckage in i motorn om oljenivån stiger. Ett litet läckage när motorn körs är heller inget allvarligt fel, men kan förklara små spår av diesel i oljan.

Vattenläckor förekommer, men de brukar inte skapa den här sortens problem. Då är oljan dessutom grå, det brukar inte vara så mycket att ta fel på.

Sedan kan insprutningspumpen havererat och ger alldeles för mycket bränsle, med rök och sot som följd, men troligen mest vid belastning i så fall (typ "överlastad polsk lastbil i backe").

Troligen suger motorn inte i sig ohämmat (då är den svårstoppad...) utan den får litet mer än önskvärt via vevhusventilationen (min gissning). Detta kollar du genom att kolla om luftfilterburken är oljig. Dammig, OK, torr, OK, en pytteaning "fet", OK. Oljerester inte OK.

Är oljenivån litet väl hög, kolla upp matarpumpen (byt membran), kvarstår inläckaget gå vidare med insprutningspumpen - man kan oftast packa om den för någon tusenlapp eller två (detta kan man med fördel låta en dieselverkstad göra om man är minsta osäker på vad&hur).
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » tor 17 okt 2019, 10:03

Grymma svar, tack. har båten på land precis utanför tomten i år för att få tid att gå igenom det här. Ska höra med farsan som kört dieselmotorer hela livet han har nog koll på delarna. Ska be han läsa era svar.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » sön 19 apr 2020, 21:03

Uppdatering:

Jag bytte dieselpumpen och nu går den som en klocka igen. Lyckades hitta en för 1000 kr vilket var ett väldigt överkomligt pris anser jag... Passade på att byta alla filter, rengöra tanken med flottören och CAV filtet samtidigt. Jäklar vad geggigt det var överallt, det var nog väldigt länge sen det gjordes rent!

Slutet gott allting gott!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 20 apr 2020, 13:22

Jonjoh skrev:
sön 19 apr 2020, 21:03
Uppdatering:

Jag bytte dieselpumpen och nu går den som en klocka igen. Lyckades hitta en för 1000 kr vilket var ett väldigt överkomligt pris anser jag... Passade på att byta alla filter, rengöra tanken med flottören och CAV filtet samtidigt. Jäklar vad geggigt det var överallt, det var nog väldigt länge sen det gjordes rent!

Slutet gott allting gott!
Stor eloge för att du följde upp! Så ökar kunskapsbanken!

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » tor 23 apr 2020, 21:32

Seymor B Fudd skrev:
mån 20 apr 2020, 13:22

Stor eloge för att du följde upp! Så ökar kunskapsbanken!
Kan tillägga "min tekniker" var nere på en firma i Kristianstad som renoverar dieselpumpar. De kunde felsöka min för runt 600kr. De menade det var omöjligt att hitta delar till dessa men har man två stycken som felar kan man få ihop 1 fungerande utav dem trodde dom, om det nu inte var något mindre justeringsfel inuti då som de kunde fixa. En väldigt kompetent firma som jag just nu inte minns namnet på.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » fre 14 aug 2020, 14:32

En ny uppdatering! Motorn går på höga varv igen med den nya dieselpumpen också nu! Jag misstänker det är dieseln, jag måste få skiten ur tanken ASAP då jag vet det flyter runt massa organisk sörja där nere.... att det klibbar igen dieselpumpen på något vis. Det var det kladdigaste skiten jag någonsin hållit i sist jag öppnade upp CAV filtret.. Kan ju hända små delar av detta klibbet går vidare i ni systemet och sätter sig i spridarna/pumpen eller liknande... Vad tror expertpanelen?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 15 aug 2020, 20:59

Jonjoh skrev:
fre 14 aug 2020, 14:32
En ny uppdatering! Motorn går på höga varv igen med den nya dieselpumpen också nu! Jag misstänker det är dieseln, jag måste få skiten ur tanken ASAP då jag vet det flyter runt massa organisk sörja där nere.... att det klibbar igen dieselpumpen på något vis. Det var det kladdigaste skiten jag någonsin hållit i sist jag öppnade upp CAV filtret.. Kan ju hända små delar av detta klibbet går vidare i ni systemet och sätter sig i spridarna/pumpen eller liknande... Vad tror expertpanelen?
Jösses😳😖😱!det låter som du beskriver dags att rengöra hele systemet ASAP!!! O inte bara rengöra dvs tömma tanken torka rent!!!O sen byta alla filter; utan pardon. Basta! När jag bytte motor hade en kliniskt ren tank
ändå fått en gammal sugledning till värmaren att plötsligt ”fjälla”. Det gick genom alla filterna o in i en sprillans ny spridare o satte igen den så den fick bytas... Gick icke på garantin...Om det sen går dåligt skulle åtm jag plocka av spridarna o fått kollat dem!

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » mån 24 aug 2020, 14:51

Seymor B Fudd skrev:
lör 15 aug 2020, 20:59
Jösses😳😖😱!det låter som du beskriver dags att rengöra hele systemet ASAP!!! O inte bara rengöra dvs tömma tanken torka rent!!!O sen byta alla filter; utan pardon. Basta! När jag bytte motor hade en kliniskt ren tank
ändå fått en gammal sugledning till värmaren att plötsligt ”fjälla”. Det gick genom alla filterna o in i en sprillans ny spridare o satte igen den så den fick bytas... Gick icke på garantin...Om det sen går dåligt skulle åtm jag plocka av spridarna o fått kollat dem!
Jag läser och förstår. Nya filter på väg hem och jag kommer inte start motorn fören de är bytta och tanken ren! Ska nog även pumpa ut det som är i slangarna på något vis, det ä känsliga grejer de där både spridarna och dieselpumparna, kan tänka mig minsta lilla skit kan få dom att kärva.

Sen får jag hoppas problemet släpper av sig självt så att säga när den fått gå lite

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 24 aug 2020, 17:51

Gott så! Återkom gärna - alltid kul veta hur det gick.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: MD6 ryker svart och sot i vattnet och motorn rusar, vad kan det vara?

Inlägg av Jonjoh » lör 01 maj 2021, 11:03

Då är jag på att igen

Ny tank på väg hem. Bytt bränslefilter och rengjort hela CAV enheten samt nytt CAV filter.

Ska fixa helt nya bränsleslangar mellan den nya tanken -> CAV filter -> Fintilter(?). Sen ska jag ta bort spridarna och köra på startmotorn med lacknafta och låta det verka i slangarna där ifrån till bränslepumpen och in i bränslepumpen ett par dagar för att sedan köra helt rent med diesel igen. Inte låta motorn gå över huvud taget med lacknafta i systemet utan endast för rengöring.

Tanken är alltså att få loss så mycket skit som möjligt eller iallafall lösa upp det litegrann så det med tiden åker ut sen. Och, prisa gudarna, att skiten åker med ut genom spridarna sen och förbränns.

Är jag ute och cyklar eller kan detta fixa sig?

Skriv svar