Under en bondkryss 30 Nm, väldigt nära vindögat, vind som var lovad 4-7 blev 10-12 snitt max 17 aktualiserades en gammal tanke hos mig: skulle det inte vara längre lattor i storen? Jag framförde detta, när seglet köptes men "det" tycktes inte så då.
Storen är 36 kvm, vectran/kolfiber, kallades "semifullbatten" vilket betyder 2 genomgående lattor högst upp sen 3 kallade CLP VF.
Nytt 2013. Genom åren tycker jag mig ha lärt mig, haft båten sen 2002 att den skall seglas med rätt plana segel. Just denna seglats började med full ställ (självslående fock 23,5, stor 36) men snart var det två rev i storen och focken inrullad till andra märket (skulle nog räckt med första revet, till slut kraftigt lovgirig trots bommen nere i lä, men då blåste det uppåt 17 alltså, verkligen dikt dikt bidevind och stundtals stoppande sjö - när jag senare kunde falla av blev det åka av...). Rodkicken alltså spänd, uthalet spänt. Jag kan reglera självslående focken både vad gäller skotpunkt och djup, o här var den in mot mitten (fel el rätt?). Båten är väl på ett sätt något överriggad (Bianca 107, fraktionsrigg)men går som ett ånglok, synnerligen högt i vind, skumpar inte utan forsar verkligen fram, lättdriven. Krängningen här +/-20 som max.
Hur som - de nedre lattorna lämnar cirka en meter kvar till mastliket varvid det ju så klart blir en inbuktning i seglet där som jag tycker är onödigt djup.
Jag är alls ingen kappseglare - förvisso seglat länge i alla väder, från skärgård till "Hanöbukten/Bornholmsgattet i kuling - men har som sagt fått för mig att det vore bra med längre lattor; behöver dom om så är fallet vara genomgående eller fram säg 20-30 cm innan mastliket??
Tacksam för alla sorters kommentarer - bra att vädra synpunkter