Behöver storsegel

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Behöver storsegel

Inlägg av Ridax » lör 17 aug 2019, 09:36

Har bytt till en liten 20-fots segelbåt som inte är vanlig nog att vara känd av segelmakarna och deras standarddatabaser. Tyvärr hade föregående ägare låtit storseglet ligga ute i solen istället för att använda kapellet, så halva storseglet är helt slut.

Har mätt mastliket till 6,95 och bomliket till 2,65. Detta är absoluta maximum och man brukar väl välja segel som är något mindre för att vara säker på att man kan sträcka ut dem ordentligt? Det gamla seglet var 6,50 resp 2,50 och tycker väl att lite mer än 6,50 kan man ha?

Vad bör söka för storlek och några vanliga modeller som matchar dessa mått? Viggen hade jag själv som första båt och sydde upp ett nytt storsegel, men kan inte hitta det gamla. Ser att den har P/E-mått som verkar stämma väl med mina mått (är P/E måtten mastens/bommens verkliga mått eller vad man syr upp seglen till och mast/bom i verkligheten är lite längre)?

Tips på var jag får tag på ett fungerande men billigt segel nära Gbg? Gör inget om det är lite halvkasst, men inte så att man kan peta fingret rakt igenom duken...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Behöver storsegel

Inlägg av Peter_K » lör 17 aug 2019, 10:21

Hade en liten båt tidigare, men samma ambitioner - hitta ett begagnat segel. Funkade inget vidare. Orsaken är att de flesta med små, billiga båtar kör seglen tills de ramlar i småbitar, och därför är begagnatmarknaden obefintlig.

Med ett undantag - kappseglingsklasser.
Så; har du lite tur kan segel från en aktiv klass passa?
T ex Laser, 420, 470-segel osv..?
Du får kolla om måtten känns OK, annars är det nog bara att bita i sura äpplet och köpa nytt som gäller.
Tyvärr.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Behöver storsegel

Inlägg av Seawolf » sön 18 aug 2019, 07:35

Ridax skrev:
lör 17 aug 2019, 09:36
Har bytt till en liten 20-fots segelbåt som inte är vanlig nog att vara känd av segelmakarna och deras standarddatabaser. Tyvärr hade föregående ägare låtit storseglet ligga ute i solen istället för att använda kapellet, så halva storseglet är helt slut.

Har mätt mastliket till 6,95 och bomliket till 2,65. Detta är absoluta maximum och man brukar väl välja segel som är något mindre för att vara säker på att man kan sträcka ut dem ordentligt? Det gamla seglet var 6,50 resp 2,50 och tycker väl att lite mer än 6,50 kan man ha?

Vad bör söka för storlek och några vanliga modeller som matchar dessa mått? Viggen hade jag själv som första båt och sydde upp ett nytt storsegel, men kan inte hitta det gamla. Ser att den har P/E-mått som verkar stämma väl med mina mått (är P/E måtten mastens/bommens verkliga mått eller vad man syr upp seglen till och mast/bom i verkligheten är lite längre)?

Tips på var jag får tag på ett fungerande men billigt segel nära Gbg? Gör inget om det är lite halvkasst, men inte så att man kan peta fingret rakt igenom duken...
Här är båtar med storsegelmått att begrunda:
Image1.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behöver storsegel

Inlägg av Ridax » sön 18 aug 2019, 10:35

Tack för listan, den blir användbar. Tyvärr är det väl enklare/billigare att hitta någon av båtarna än ett löst segel...

Skall kolla med båtskrotarna i stan om de har segel...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Behöver storsegel

Inlägg av Fredrik » mån 19 aug 2019, 10:25

Kolla på Finnjolle, jag försökte läsa lite i klassreglerna och jag tycker det verkar som att ett sånt segel skulle passa på pricken. Eftersom det är så stor internationell klass borde det gå lätt att få tag i beg segel!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Behöver storsegel

Inlägg av Seawolf » tis 20 aug 2019, 05:26

Ridax skrev:
sön 18 aug 2019, 10:35
Tack för listan, den blir användbar. Tyvärr är det väl enklare/billigare att hitta någon av båtarna än ett löst segel...

Skall kolla med båtskrotarna i stan om de har segel...
Kolla med även http://varmlands-batskrot.se/kontakta-oss/
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar