Avlastare på främre bomnock

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Avlastare på främre bomnock

Inlägg av styrman » sön 11 aug 2019, 15:43

Jag har en Isomat rigg på min Malö. I främre bomnocken finns avlastare för uthal och två rev. Dessa kärvar nu och dessutom är tänderna utslitna i aluminiumet. Jag har hittat en ny liknande bomnock på nätet men inga avlastare likt bilden.
Funderar på vad jag skall göra?
Har ni några erfarenheter eller idéer att dela?
Bilagor
Isomat boom head_LI.jpg
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avlastare på främre bomnock

Inlägg av Anders S » sön 11 aug 2019, 16:18

Det kan vara så att armen heter NBA-14, och det finns en firma i USA som har en bra katalog (rigrite). Därifrån kanske man kan hitta delar. Sparcraft (numera, då ISOMAT) servas i Sverige av Benns. Alla delar finns kanske inte.

Jag kan dock tänka mig att först prova att dela bombeslaget och rengöra de befintliga armarna. Är armarna helt förstörda (och inte bara fulla med smuts och fibrer) kanske man kan fila dem (lagom) vassa, och sedan får man förstås anodisera dem på nytt.
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Avlastare på främre bomnock

Inlägg av styrman » sön 11 aug 2019, 17:22

Tack Anders,
Nu vet jag också att bommen heter Isomat NB-40. Jag har skickat prisförfrågan men kan man hitta på några andra alternativ?
Plocka bort avlastarna och bryta av nere vid mastfoten med block och sedan avlastare upp på masten? Låter dyrt dock...
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avlastare på främre bomnock

Inlägg av Anders S » sön 11 aug 2019, 18:06

Min tidigare mast var en Isomat. Här finns ett par svaga punkter, bland annat de svetsade spridarfästena. Bör kollas, noga. Likaså är lösningen med kulleden för halsbeslaget ibland illa omtyckt, troligen mest om det är slitet. På min var detta bytt till en Seldenlösning. Bara så att du inte investerar "fel"... Mina linor gick rakt ner till mastfotens brytblock, inga låsarmar i beslaget.

Men det bör gå hyfsat att ta bort avlastararmarna. Ibland föreslår påhittiga personer att man kan flytta avlastarna till ruffnedgången, men det blir bara bra om ALLT kan skötas därifrån (fall, uthal och revlina) - annars blir det sämre, med några kontroller på helt fel ställe och mer spring, inte mindre. Allt eller inget...

Sätter du brytblock vid mastfoten kan du ju ha avlastare på masten, på rufftaket (nära mastfoten) eller var du nu vill. Går fallet redan till brunnen?

Jag tror Benns har en Rutgersson trippelavlastare - kanske kan du tom montera en sådan på beslaget, på en platta/arm/konsol som skruvas i bombeslagets gavel (nu ledig, om/när armarna är borta) - det blir en kompakt lösning med motsvarande funktion som nu?
Anders S

Skriv svar