Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Hej,
Jag har satt ihop bränlsesystemet igen efter att haft problem med alger/bakterier i tanken m.m. Allt är rengjort och tomt på diesel. Motorn är en Penta 2001 från 1989. Den suger ingen Diesel alls när jag försöker starta den.
- Vad måste man göra för att den skall börja suga och få fram bränsle?
Mvh/Magnus
Jag har satt ihop bränlsesystemet igen efter att haft problem med alger/bakterier i tanken m.m. Allt är rengjort och tomt på diesel. Motorn är en Penta 2001 från 1989. Den suger ingen Diesel alls när jag försöker starta den.
- Vad måste man göra för att den skall börja suga och få fram bränsle?
Mvh/Magnus
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Det första är att noga kolla matarpumpen, därför att ett fel där kan skada motorn på litet sikt.magdan skrev: ↑ons 07 aug 2019, 08:07Hej,
Jag har satt ihop bränlsesystemet igen efter att haft problem med alger/bakterier i tanken m.m. Allt är rengjort och tomt på diesel. Motorn är en Penta 2001 från 1989. Den suger ingen Diesel alls när jag försöker starta den.
- Vad måste man göra för att den skall börja suga och få fram bränsle?
Mvh/Magnus
Vägen till insprutaren går via tanken, ledningen till förfiltret/vattenfällan (om du har en sådan) till matarpumpen, sedan till finfiltret (ett sådant har du helt säkert), till insprutningspumpen och till respektive spridare. Läckor efter insprutningspumepn syns utärkt (det sprutar, sipprar eller fuktar), medan läckor i sugdelen inte syns alls. Till detta kommer membranet i den mekaniska matarpumpen (om du har en sådan) och otätheter där kan stoppa dieselleveransen, läcka ner i oljan eller båda. Särskilt lömskt är det om allt fungerar, men oljan blir sakta utspädd.
Kolla, kolla igen och felsök sugsidan med en genomskinlig bränsleslang om du kan få dit en sådan tillfälligt. En "krigsåtgärd" är att sätta tryck på hela ledningen med en bränslepump (billig från Biltema) - då ser du dels läckor, dels får du fram bränsle. Men tänk på risken att du fyller diesel där det inte skall vara diesel...
Anders S
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Har du luftat igenom motorn..?
Kanske en puckad fråga, men eftersom du skriver att bränslesystemet är tomt.
Kanske en puckad fråga, men eftersom du skriver att bränslesystemet är tomt.
Alla borde ha skägg
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Hej,
Lite svårt att lufta motorn när den inte kan suga bränsle... Någon sa att man får hälla lite diesel i pump, filter och ledningar för att få igång systemet att suga och sedan göra luftningsarbetet. Det kommer inte ens bränsle till glaskoppen.
Lite svårt att lufta motorn när den inte kan suga bränsle... Någon sa att man får hälla lite diesel i pump, filter och ledningar för att få igång systemet att suga och sedan göra luftningsarbetet. Det kommer inte ens bränsle till glaskoppen.
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Det ska sitta en liten manuell spak nånstans på bränslepumpen. Pumpa på den tills du får fram diesel och kan lufta.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Det händer ingenting varken när jag handpumpar eller kör med startmotorn.
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Öppna luftskruven och pumpa läääänge. Det krävs rätt mycket diesel för att fylla systemet.
Man brukar kunna känna rätt tydligt när handpumpen "tar".
Man brukar kunna känna rätt tydligt när handpumpen "tar".
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Kommer det bränsle om du öppnar vattenavskiljaren/grovfiltret..?
Alla borde ha skägg
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Nope, det kommer ingen diesel ens till glaskoppen.
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Är du säker på att du fått helt tätt överallt? Minsta lilla läckage t.ex o-ringen i vattenavskiljaren, blir det svårt att suga bränsle med matarpumpen.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Hmm, OK, så du öppnar glaskoppens avtappningskran och ingen diesel kommer. Låter som om:
1. Du har stopp, t ex stängt en kran vid tanken när du mekade? Eller så är det skit i röret till tanken
2. Tanken är tom, t ex för att all diesel runnit ur den om du inte stängde kranen vid tanken.
Jag hade nog börjat med att lossa slangen till från grovfiltrer vd matarpumpen och blåst den, för att se om det är stopp eller om det bubblar i tanken.
Alla borde ha skägg
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Hej.
Jag hade samma problem en gång. Likadan maskin/samma årsmodell.
Jag fick hjälp av min motorkunniga granne.
FIck tipset att köra startmotorn en gång eller två så att ”motorn” hamnar i ett annat läge. Sedan kom dieseln fint efter luftning.
Har funkat på detta sätt sedan dess. Ibland stendött, kör motorn ett halvt varv, sen kommer dieseln med manuell pumpning på matarpumpen.
Givetvis med luftskruven öppen.
//Johan
Jag hade samma problem en gång. Likadan maskin/samma årsmodell.
Jag fick hjälp av min motorkunniga granne.
FIck tipset att köra startmotorn en gång eller två så att ”motorn” hamnar i ett annat läge. Sedan kom dieseln fint efter luftning.
Har funkat på detta sätt sedan dess. Ibland stendött, kör motorn ett halvt varv, sen kommer dieseln med manuell pumpning på matarpumpen.
Givetvis med luftskruven öppen.
//Johan
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Hade en VP 2002 en gång och hade samma dilemma. Hoppas jag minns rätt nu men det visade sig att sätet till backventilen lossnat i matarpumpen så det gick bara runt. Ett körnslag och den satt på plats igen. Men krävdes en väldigt kunnig bekant för att hitta detta.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Testa att koppla en väldigt kort slang till matarpumpen och pumpa från en PET-flaska eller liknande, då borde du se om pumpen fungerar eller inte. Själv hade jag en pump som fungerade, men den hade jobbigt att fylla efter att jag bytt filter. Köpte då en ny pump för några hundralappar, kändes som en bra investering.
Senast redigerad av 1 Fredrik, redigerad totalt 0 gånger.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Starta Volvo Penta efter Bränlseknas?
Lite dum fråga kanske...men du har väl gjort rent nätet som sitter under locket på matarpumpen.
Jag bytte hela pumpen mot en piratpump när jag hade problem. Blev en väldig respons när jag luftade sedan..
Jag bytte hela pumpen mot en piratpump när jag hade problem. Blev en väldig respons när jag luftade sedan..