Segelschackel och travare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
maccisn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:39

Segelschackel och travare

Inlägg av maccisn » tis 23 jul 2019, 12:49

Hej!

Har problem med dessa för"#&%" plastschackel som sitter "mellan" travaren (i mastliket) och liket på seglet. Dessa är av modellen som "knäpps" ihop - problemet är att de går isär vid belastning. Har sett att det finns liknande modeller med skruvar och ska byta till dessa.

Min fråga till forumet; finns det inte sådana här segelschackel i metall eller något annat material som bättre klarar sidledsbelastningen?
Funderar på att sätta dyneemaschackel istället men det känns ju onödigt att lägga ett par tusenlappar på ett sådant grundläggande problem...

Tacksam för era tankar /
M
Conqubin 38

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av Anders S » tis 23 jul 2019, 14:27

Välkommen till forumet!

Här, "Mer än du vill veta om hur man kan göra" - fast på engelska. Bilderna är självförklarande. https://www.sailrite.com/Selecting-Slug ... d-Shackles

Jag tycker personligen att alternativet med en sydd slinga genom öljetten borde kunna fungera väl. Så hade jag det ordnat under många år på min förra båt.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av hedgehog » tis 23 jul 2019, 16:14

Min erfarenhet är att detta kan hända om man hissar storen med uthal eller rev alltför sträckt. Kanske är det vad du råkat ut för?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

maccisn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:39

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av maccisn » ons 24 jul 2019, 12:33

Tack för era svar!

Att släppa på uthalet löser visserligen problemet med mastliket men då får jag istället ett bukigare segel än jag önskar.. det får nog bli någon slags mjuka shackel emellan - tänker att sådana också kan göra att seglet lägger sig bättre mot bommen än tidigare.
/M
Conqubin 38

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av Anders S » ons 24 jul 2019, 12:48

hedgehog skrev:
tis 23 jul 2019, 16:14
Min erfarenhet är att detta kan hända om man hissar storen med uthal eller rev alltför sträckt. Kanske är det vad du råkat ut för?
Min förra båt var en ketch, och den nya mesanen var inte riktigt tillpassad avseende halshornets läge. Det här löste dock en sådan där vit plastschackel på egen hand, rätt var det var såg jag att den förlängts flera cm (i alla fall minst en :-) ) och tunnats ut ordentligt, trådsmal... Men höll gjorde den.
Anders S

maccisn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:39

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av maccisn » ons 24 jul 2019, 13:55

Anders S skrev:
ons 24 jul 2019, 12:48
hedgehog skrev:
tis 23 jul 2019, 16:14
Min erfarenhet är att detta kan hända om man hissar storen med uthal eller rev alltför sträckt. Kanske är det vad du råkat ut för?
Min förra båt var en ketch, och den nya mesanen var inte riktigt tillpassad avseende halshornets läge. Det här löste dock en sådan där vit plastschackel på egen hand, rätt var det var såg jag att den förlängts flera cm (i alla fall minst en :-) ) och tunnats ut ordentligt, trådsmal... Men höll gjorde den.
Då hoppas jag att mina vita också gör det - och snart! Jag ger dem en vecka :)
Conqubin 38

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av Anders S » sön 28 jul 2019, 09:27

För att ytterligare framhålla förträffligheten med att ha sydda polyesterband (-tape) för att fästa travarna, så kan man justera avståndet mellan segel och travare en smula genom att anpassa längden. Det är troligen överkurs, men parallellen till hur man trimmar en optimistrigg (egentligen seglet) genom att anpassa litsningarna för att trimma in (eller bort) buk kanske är bekant ?

För att anpassa enstaka felplacerade schacklar (troligen mest vid halshornet) kan man använda litslina i lagom många svep om man vill.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av Anders S » sön 28 jul 2019, 09:29

maccisn skrev:
ons 24 jul 2019, 13:55
Anders S skrev:
ons 24 jul 2019, 12:48
hedgehog skrev:
tis 23 jul 2019, 16:14
Min erfarenhet är att detta kan hända om man hissar storen med uthal eller rev alltför sträckt. Kanske är det vad du råkat ut för?
Min förra båt var en ketch, och den nya mesanen var inte riktigt tillpassad avseende halshornets läge. Det här löste dock en sådan där vit plastschackel på egen hand, rätt var det var såg jag att den förlängts flera cm (i alla fall minst en :-) ) och tunnats ut ordentligt, trådsmal... Men höll gjorde den.
Då hoppas jag att mina vita också gör det - och snart! Jag ger dem en vecka :)
Ack nej, en vecka räcker inte. Min töjde sig en hel sommar, men den blev också lång...
Anders S

maccisn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:39

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av maccisn » mån 29 jul 2019, 14:59

Uppdatering:
Efter ett par dagars segling har jag nu förstått att schaklen utsätts för sidobelastning och ”knäpps upp” när seglet kommer ner och lägger sig mot bommen. Blir nog helt enkelt till att ersätta plastschacklen med mjuka schackel som klarar att vridas 90 grader.

/M
Conqubin 38

maccisn
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:39

Re: Segelschackel och travare

Inlägg av maccisn » mån 29 jul 2019, 15:04

Anders S skrev:
sön 28 jul 2019, 09:27
För att ytterligare framhålla förträffligheten med att ha sydda polyesterband (-tape) för att fästa travarna, så kan man justera avståndet mellan segel och travare en smula genom att anpassa längden. Det är troligen överkurs, men parallellen till hur man trimmar en optimistrigg (egentligen seglet) genom att anpassa litsningarna för att trimma in (eller bort) buk kanske är bekant ?

För att anpassa enstaka felplacerade schacklar (troligen mest vid halshornet) kan man använda litslina i lagom många svep om man vill.
Anders S, missade detta inlägg innan mitt förra ovan. Under nämnda seglats gjorde jag precis så att jag tillfälligt ersatte schacklen med litslina. Som du även är inne på kunde jag då även ha olika längder på dessa med följden att seglet stod bättre än någonsin förr. Fick även känslan att segelduken skonades jämförelsevis med de hårda schaklen.
Conqubin 38

Skriv svar