Batteriknas

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Batteriknas

Inlägg av hedgehog » sön 14 jul 2019, 12:05

Är ute på semester o upptäcker nu att ett av tre förbrukningsbatterier (Biltema SMF 85Ah) bokstavligt talat exploderat. Det är spräckt och man ser innanmätet. Vet inte när det hände men förmodligen innan semestern. Har tyckt att kapaciteten verkat sämre än normalt och nu förstår jag ju varför.
Har kopplat bort det trasiga o kör motorn nu för att ladda. Förhoppningsvis har de resterande inte hunnit ta skada, ”konditionsögat” visar åtminstone grönt. Att jag måste skaffa ett nytt batteri är självklart men vad får ett batteri att spricka på detta sätt? De sitter väl skyddade i ett eget utrymme så någon mekanisk åverkan är utesluten.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Batteriknas

Inlägg av Peter_K » sön 14 jul 2019, 20:01

Hur laddas batterierna?
Solpanel? Generator?
Jag skulle börja med att mäta laddspänningen.
Alla borde ha skägg

Ahab
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 04 jul 2019, 20:13

Re: Batteriknas

Inlägg av Ahab » mån 15 jul 2019, 00:46

Om de sitter tätt ihop och blir för varma kan det bidra till vätgasexplosion. Ha alltid en tempsensor i batteriutrymmet kopplad till laddaren. Se till att ha mellanrum mellan batterierna och att batterifacket är ventilerat.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Batteriknas

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 15 jul 2019, 08:42

hedgehog skrev:
sön 14 jul 2019, 12:05
Är ute på semester o upptäcker nu att ett av tre förbrukningsbatterier (Biltema SMF 85Ah) bokstavligt talat exploderat. Det är spräckt och man ser innanmätet. Vet inte när det hände men förmodligen innan semestern. Har tyckt att kapaciteten verkat sämre än normalt och nu förstår jag ju varför.
Har kopplat bort det trasiga o kör motorn nu för att ladda. Förhoppningsvis har de resterande inte hunnit ta skada, ”konditionsögat” visar åtminstone grönt. Att jag måste skaffa ett nytt batteri är självklart men vad får ett batteri att spricka på detta sätt? De sitter väl skyddade i ett eget utrymme så någon mekanisk åverkan är utesluten.
Spruckit eller exploderat?? En j-a skillnad! Kolla: https://www.global.se/media/1054/vanligafragarosvar.pdf
Hur gamla är batterierna? Köpta tillsammans eller pö om pö s a s? Fulladdade inför vinterdvalan (eller du kanske tog hem dom - jag laddar alltid fullt och låter stå kvar)??
Kan ju vara skillnad på batterier även om lika gamla. Nån cell kan ge sig osv - utan att man märker förrän det är försent.
Om de andra två är OK så är det nog ingen fara. Men kolla som föreslagits. Mycket som kan hänga upp sig.... :roll:
Ytterligare reflektion:Jag har 1 Sbat och 2 Fbat och min "anläggning" räcker väl till; alltså att laddning/förbrukning osv funkar (gen 115A, solcell 45Wx2 med MMPT regulator, landströmsdriven 25 A laddare). Med tre Fbat får du du ju 85x3 dvs 255 Ah att sätta sprätt på och så tillkommer Sbat antagligen samma - blir mycket att ladda. Men du har kanske stor generatorkapacitet (rent av motorbåt?) och solceller osv?

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Batteriknas

Inlägg av hedgehog » mån 15 jul 2019, 19:28

Segelbåt m 120A generator, Mobitronic 25A landström och 50W solpanel. Hur det ena batteriet spruckit vet jag inte, var inte där när det hände. Explosion var möjligen i överkant... Batterierna var som sagt Biltema SMF 86 Ah köpta vid samma tillfälle. Tyvärr hade de resterande två tagit för mycket stryk. När kylen försökte starta gick spänningen ner till under 12V o kylen larmade. Varit in till Arendal idag o köpt tre friska batterier. De är nu monterade och allt ser bra ut.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Batteriknas

Inlägg av Peter_K » mån 15 jul 2019, 20:48

Dubbelkolla som sagt laddspänningen så de gamla inte laddats sönder med för hög spänning, och de nya går samma öde till mötes.
Alla borde ha skägg

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Batteriknas

Inlägg av hedgehog » mån 15 jul 2019, 22:00

Mobitronicen laddar m max 14,4V, går ner till 13,2 (tror jag) när fulladdat. Solpanelsregulatorn (Maxpower) är lite vildare. Trycker på m 14,4-14,6V när solen skiner oavsett laddningsgrad. Nu har jag ju haft den här konfigurationen i 6-7 år utan problem. Kanske ska överväga att byta ut Maxpowern. Finns väl bättre varianter nu, antar jag.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Batteriknas

Inlägg av Peter_K » tis 16 jul 2019, 06:32

hedgehog skrev:
mån 15 jul 2019, 22:00
Mobitronicen laddar m max 14,4V, går ner till 13,2 (tror jag) när fulladdat. Solpanelsregulatorn (Maxpower) är lite vildare. Trycker på m 14,4-14,6V när solen skiner oavsett laddningsgrad. Nu har jag ju haft den här konfigurationen i 6-7 år utan problem. Kanske ska överväga att byta ut Maxpowern. Finns väl bättre varianter nu, antar jag.
Är det mätt till detta nyligen?
F ö kan Maxpowern ställas om mellan öppna och slutna batterier.
Alla borde ha skägg

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Batteriknas

Inlägg av hedgehog » tis 16 jul 2019, 20:44

Alla värden är från batterimonitorn. Maxpowern är inställd för slutna batterier.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Batteriknas

Inlägg av Peter_K » ons 17 jul 2019, 12:53

Jag hade tagit en multimeter och dubbelkollat.
Att mäta är att veta.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Batteriknas

Inlägg av Anders S » fre 19 jul 2019, 09:28

hedgehog skrev:
sön 14 jul 2019, 12:05
Är ute på semester o upptäcker nu att ett av tre förbrukningsbatterier (Biltema SMF 85Ah) bokstavligt talat exploderat. Det är spräckt och man ser innanmätet. Vet inte när det hände men förmodligen innan semestern. Har tyckt att kapaciteten verkat sämre än normalt och nu förstår jag ju varför.
Har kopplat bort det trasiga o kör motorn nu för att ladda. Förhoppningsvis har de resterande inte hunnit ta skada, ”konditionsögat” visar åtminstone grönt. Att jag måste skaffa ett nytt batteri är självklart men vad får ett batteri att spricka på detta sätt? De sitter väl skyddade i ett eget utrymme så någon mekanisk åverkan är utesluten.
Sent svar, men ändå:

Det är med all sannolikhet en mindre vätgasexplosion ("knallgas") - kanske känd från skolans kemilektioner ?

Mekanismen uppstår eftersom vätgas bildas vid laddning av bly-syrabatterier, och i normalfallet stiger den lätta vätgasen till väders, och problem upstår aldrig. I en del båtsammanhang (båtar är täta och vi sätter våra batterier i täta lådor; batterierna är också täta och "spillsäkra) kan det bli annorlunda. Ibland har batterier har en ventilationsledning (de läcker i så fall garanterat om de lutar för mycket) eller ventilproppar med en ventil, ibland rekombinerande ventilproppar (eller en insats i varje cell) som skall ta hand om vätgasen och föra tillbaka den. Oavsett kan det då bildas för mycket vätgas för systemen vid hård laddning (som i ditt fall, med slitna batterier), varvid bomben (knallgasen) bara väntar på en liten gnista för att explodera. Om denna gnista uppstår inne i batteriet (kusligt värre, men inte omöjligt) kan det smälla, och batteriet spricker i så fall upp - så kraftigt är det inte, sannolikt uppåt i sina svagaste punkter.

Har hänt mig en gång, med dåliga batterier, kraftfull laddning, och gnistan bildad av en cykel(!) som kortslöt polerna och gnistan var ett faktum. Hela alltet sprack och det luktade såsom om Djävulen varit på besök. Batteriet sänktes i havsens djup, vilket säkert var fel rent miljömässigt men det är preskiberat nu.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Batteriknas

Inlägg av hedgehog » sön 21 jul 2019, 09:23

Batterierna står jämte varann men i separata plastboxar så läckaget av syra blev rätt begränsat. Jag ska kika efter ersättare till Maxpower som jag misstänker har för hög vilospänning.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Batteriknas

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 21 jul 2019, 10:02

Har råkat ut för att Max Power faktiskt har dött och i den processen burit sig illa åt. Var knepigt att komma på men till slut begrep jag. När jag då skulle ersätta hittade jag ett system, Tracer TR1215RN (MMPT förstås), inställbar på olika vis, köpte till en Meter, också inställbar ( t ex antal Ah som skall laddas osv). Fungerar mycket bra. ”Metern” har tydlig display vari visas t ex ström genererad av solcellerna, spänning + ström till batterierna osv osv. Den kopplas till själva regulatorn.
Det finns ju så klart andra alternativ till Max Power. Men jag är nöjd och har full koll - som sagt att mäta är att veta.
Lärt mig av detta - att det faktiskt kan ha smullit i batteriet :wink: Minismäll men dock. Såg framför mig mindre svampmoln och bat syra über alles. Men mer typ kvävd nysning alltså.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Batteriknas

Inlägg av hedgehog » tis 06 aug 2019, 10:52

Funderar även på om inte laddningen via motorns generator kan behöva en regulator. Den trycker på med 14,4 V konstant när man kör. Strömmen varierar såklart beroende på laddningsgrad. I sommar har vi vissa sträckor kört motor timtals i sträck och det är kanske inte hälsamt för batterierna med så hög spänning konstant?
Har hittat den här: https://www.svb24.com/en/mastervolt-alp ... lator.html Någon som har erfarenhet av den eller liknande? Motorn är en Lombardini 1404, 5 år gammal men har tydligen ingen sofistikerad laddningsregulator.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Batteriknas

Inlägg av Anders S » ons 07 aug 2019, 08:43

hedgehog skrev:
tis 06 aug 2019, 10:52
Funderar även på om inte laddningen via motorns generator kan behöva en regulator. Den trycker på med 14,4 V konstant när man kör. Strömmen varierar såklart beroende på laddningsgrad. I sommar har vi vissa sträckor kört motor timtals i sträck och det är kanske inte hälsamt för batterierna med så hög spänning konstant?
Har hittat den här: https://www.svb24.com/en/mastervolt-alp ... lator.html Någon som har erfarenhet av den eller liknande? Motorn är en Lombardini 1404, 5 år gammal men har tydligen ingen sofistikerad laddningsregulator.
Det BEHÖVER inte vara fel med 14.4 V, därför att det är närapå enda sättet att toppa upp batterierna. Sedan har du (mest troligt) en sk "machine sensing"-krets, vilket innebär att det är generatorns spänning som rapporteras (av voltmätaren, som mäter "nära" generatorn) medan batterierna får lägre spänning helt automagiskt (spänningsfall, större när det är hög laddning). Det är (det anar du nog) ju vad batterierna får som räknas.

En extraregulator kan förbättra utbytet av generatorn på två sätt. Det ena är att inte vara "dum" och lägga ut en onödigt hög spänning, som kokar batterierna i onödan, den andra förbättringen är att hålla laddningen uppe när batterierna börjar bli toppade, så att de verkligen blir fulla.

Det finns varianter på det här temat; din modell sitter direkt på generatorn (kolla så den kan anpassas, det fanns en Boschadapter att köpa), men liknande funktion kan fås från till exempel https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... rtpass-120 - den avser att lösa samma "problem". "Problem", därför att det fungerar rätt bra med "dum generator" när man bara har ett startbatteri och tar ut beskedligt med ström vid sidan av.

Har man slutna batterier (sådana man inte kan fylla på vatten på) är det en god anledning att skaffa en bättre laddregulator.
Anders S

Skriv svar