Problem att tömma septitank

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Miwa » lör 20 jul 2019, 14:40

66201402_2419546054923606_9017616161046528000_n.png
:mrgreen:

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av hedgehog » sön 21 jul 2019, 09:19

Vi hade exakt samma problem. Det berodde på att tanken var felgjord/felmonterad. Jag konstaterade det genom att köpa en usb-kamera på Biltema för ett par hundra. Skickade ner den i utpumpningshålet och kunde se att det inte fanns något invändigt rör. Lösningen i vårt fall blev att montera ur tanken och få den omgjord (flytta röret från inlopp t utlopp). Att byta sida genom att dra om slangar fanns inte plats till men det skulle kanske funka för dig?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » fre 26 jul 2019, 20:30

Usch, det låter ju galet trist. Jag vet ju fortfarande inte hur min ser ut invändigt. Just nu är den ”självtömmande” iaf så problemet framskjutet...

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Tomas B » lör 27 jul 2019, 21:28

Hade samma problem med min 999 från 1985.
När jag demonterade tanken uptäcke ja att det innte fanns något rör ner till botten från däckstömningen.
Gick dock att montera ett tack vare att slangstosen för däckstämningen var gängad .
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Anders S » sön 28 jul 2019, 09:22

Ett tips:

När toatanklagen var som mest på tapeten förklarade många (jag också) att "Det var bara att sätt att T-rör på avloppsslangen" - vilket givetvis de flesta förstod som "slangen som går från tanken ner i havet". Det man då utgick från var den rätt vanliga lösningen med självfall från tankavloppet, och då är ett T-rör på slangen en helt funkis lösning. Här finns givetvis inget rör internt i tanken för utloppet, det skulle inte fungera. Här håller man ju normalt sjöutloppet stängt, laglydig som man är, varvid sugtömningen fungerar (tills stoppet är monumentalt).

Har man en tank som töms med pump är det en helt annan sak, en sådan pump vill man INTE ha inkopplad på samma sätt. Här blir röret från toppen "helt rätt", eftersom det dels skonar pumpen, dels ger trygghet mot att pumpen havererar.

Om man då av någon obetänksam anledning sätter en sugslang på den ledningen vill det till att man har en trevägsventil mellan egen pump och sugkopplingen, annars är risken stor att sugtömningen suger genom pumpen, något som kan hända med en öppen diafragmaventil (gissa vad som håller den öppen...) i pumpen - eller att den bara är litet otät. Givetvis hejdar sjöventilen i pumputloppet också denna kalamitet, men bekväma seglare kanske inte stänger denna ventil i alla lägen.

Sedan är ett tömningsrör från tanktaket ofta en "bra grej" (minskar risken för verkligt sura haverier), men det är viktigt att man kan hålla det fritt från urinsten, papperstussar och vad som nu kan ha hamnat där. Jag har rensat ett par bajstankar i min dag och tagit isär ett par toaletter också, ett nöje jag önskar ingen. Det finns en del medel som kan användas för att rensa tankar, vanlig trädgårdsättika är en (men har nackdelen att ge sig på mässingsventiler, om man nu har sådana i avloppssystemet). Annars fungerar det rätt bra med riklig spolning, så att "det solida" (i olika skepnader) får mycket vätska att lösas upp i.

Vid utbyte skulle jag överväga kvalitetsventiler, kanske t o m i plast, eller rostfritt, om man inte hittar brons.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Seawolf » sön 28 jul 2019, 20:59

Anders S skrev:
sön 28 jul 2019, 09:22

Vid utbyte skulle jag överväga kvalitetsventiler, kanske t o m i plast, eller rostfritt, om man inte hittar brons.
Problemet är inte materialet i kulventilerna, utan att det bildas urinsten på kulans yta, och när man manövrerar den så nöter detta sönder tätningsförmågan på mjuktätningarna i kulventilen. Sen börjar den läcka igenom vätska, så det fasta blir kvar i tank och tömningsrör ovanför kulan.
Detta ske oberoende av om kulventilen är gjord av syrafast, brons eller hårdplast.
Däremot kan man idka lite mera våld på en syrafast kulventil utan att den går sönder. Men det inverkar inte på det där med urinsten/mjuktätningarna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av AndersGustafsson » mån 29 jul 2019, 09:47

Japp. Så ju färre ventiler man har på septiktanken, desto bättre. Skippar man tömning i havet behövs ju inga ventiler alls :)
/Anders G

Skriv svar