Problem att tömma septitank

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » tis 16 jul 2019, 13:47

Hej.

Vi köpte en Maxi 909 i vintras. Nu har ett litet problem uppstått. Innan några dagars familjesegling stannade vi vid tömningsststion men tyckte inte att det kom något när vi försökte suga. Vi har däckstömning. Efter en dryg vecka stannade vi igen vid en annan station med samma resultat. Har provat två gånger till utan resultat. Det bara pyser lite i avluftningsventilen. Men kommer inte ut någonting. Tidigare ägare har inte använt tanken. De har knappt använt båten. Den är således ombyggd till däckstömning innan det blev lag på det. Och inte använd på länge. När man knackar på den låter den helt stum. Den borde vara full. Det finns en slang ner till havstömning från tanken. Den ventilen vred vi av när vi försökte öppna den. Möjligen hamnade den i något slags mellanläge. Tanken är rostfri och slangen från toan går in i nederkant. (Antar att där finns ett invändigt rör). I överkant finns slang ut till däckstömning samt en avluftningsslang. På SeaSea menade de att så konstruerar man inte septitankar. (Tömningen borde vara i nederkant.) Jag har väldigt svårt att tro att den är felkonstruerad och sedan bara lämnad så. Men vad ska jag göra nu? Jag vill ut och segla snarast... Tacksam om någon har tips.

LaBoheme3
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 14:11

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av LaBoheme3 » tis 16 jul 2019, 14:01

Vad jag förstår så har SeaSea rätt med sitt antagande. Utgår ifrån att tanken är gjord för att "stå upp", och det man spolar från toan ska in i det övre röret medan tömning sker genom det undre röret. Antagligen har den förre ägaren monterat slangarna tvärt om.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Peter_K » tis 16 jul 2019, 14:21

LaBoheme3 skrev:
tis 16 jul 2019, 14:01
Vad jag förstår så har SeaSea rätt med sitt antagande. Utgår ifrån att tanken är gjord för att "stå upp", och det man spolar från toan ska in i det övre röret medan tömning sker genom det undre röret. Antagligen har den förre ägaren monterat slangarna tvärt om.
Instämmer med antagandet.
Fråga till frågeställaren; när du spolade - bubblade det i tanken, eller plaskade det i tanken..?
Alla borde ha skägg

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » tis 16 jul 2019, 15:54

Skulle säga att det plaskade, eller liksom skvätte. Jag kan liksom inte begripa att man skulle göra en sådan fadäs när man ändå tar tag i det vidriga jobbet med en bajstank....

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » tis 16 jul 2019, 15:59

Såg en ritning på en septitank till en Dehler29 där det fanns ett invändigt rör upp genom tanken från toan, så det finns ju. Frågan är om det är troligt att det finns två invändiga rör i min...

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av AndersGustafsson » tis 16 jul 2019, 16:13

På vår platsbyggda är det så. Inloppet är uppe i överkant och tömningen är ett rör som går ned till botten av tanken. Man brukar göra så för att minska risken för att det rinner fel väg från tanken till stolen om inte pumpen håller tätt.

Enklast, även om inte angenämast är att lossa slangen som går ned till tanken från tömningsbeslaget och inspektera.
/Anders G

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » tis 16 jul 2019, 16:27

Kan, att den inte använts på några år, på något sätt göra att den inte funkar nu? Men om det var stopp, borde väl det inte suga luft i avluftningsventilen när man försöker sugtömma? Kan man göra fel när man försöker använda apparaten? (4 olika personer vid fyra olika tillfällen, 2 olika stationer) :(

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av AndersGustafsson » tis 16 jul 2019, 18:36

Tycker inte att det brukar vara problem med att sugtomma och vi skaffade det till förra båten före lagen kom i Finland i början av 2000-talet. Om den suger luft genom avluftningsventilen så verkar ni göra rätt, men om det inte kommer något,är ju något på tok. Om däckstömningen är i överkant av tanken och det inte finns ett rör inne i tanken nere till botten så kommer det inte att funka. Det kommer bara att suga luft, eller så är utloppet till havet öppet hela tiden så att allt ni spolar rinner ut i havet :)

Det är kanske så att förra ägaren aldrig sugtömt? Att det aldrig fungerat? En korrekt utförd septiktank skall ha en grov avluftning, typ 19mm i överkant. Slangen från toan skall vara så kort som möjligt och kopplas in i tankens överdel. Annars får du hela trycket från en full tank som trycker på pumpen.
Sugtömningen skall vara i tankens nedre del, eller ovanifrån med ett insvetsat rör som går hela vägen ned och slutar någon eller några cm över botten. Eventuell havstömning (om man alls behöver - jag har skippat den helt) i tankens botten
/Anders G

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » tis 16 jul 2019, 19:40

Ungefär samma slutsats som vi dragit. Vi får undersöka om tanken verkligen är full och faktiskt inte tom. Om den är full får vi försöka tömma den genom att föra ner en smalare slang uppifrån däckstömningshålet.
Förra ägaren har aldrig sugtömt utan hävdar att det finns en knapp som man kan välja att spola rakt ut i havet - vilket de gjort. Problemet är att den magiska ”knappen” inte finns. Jag tror dock helt ärligt att de använt båten så lite att de aldrig funderat över saken. De har legat i hamn. De känns väldigt seriösa och trovärdiga. Jag tror att de köpte båten 2015. De har ingen koll på detta helt enkelt. Tack för att du tig dig tid. Känns alltid skönt när någon med lite koll bekräftar att man tänkt ”rätt”... :-)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av AndersGustafsson » tis 16 jul 2019, 20:28

Jo. Du tänker helt rätt. En smalare slang och sedan testa suga. Ev kanske man kan göra någon typ av koppling från den smalare slangen så du kan koppla till sugtömningens munstycke.

Sedan i höst, då båten står på land kan ni testa spola igenom med sötvatten och se, samt koppla loss och testa.
/Anders G

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Seawolf » tis 16 jul 2019, 21:11

Maxi 999 samt Maxi 33 (och troligen Maxi 1000 och Maxi 34) har följande system för septiktank.
Där kan man först se till att tömma septiktanken och skölja ut den, sedan kan man demontera kulventilen med båten kvar i sjön, den sitter ovanför vattenlinjen.
Kulventilen sätter igen sig på grund av urinsten och annat om man inte manövrerar den regelbundet. Väntar man med det för länge men sen ändå får loss den är risken övervägande att urinstenen skadar kulventilens mjuktätning. Sen inträffar ett litet läckage genom ventilen som tömmer det flytande innehållet sakta men säkert, och kvar blir en hårdnade massa av de fastare substanserna.
Därefter återstår endast att byta kulventil.....
Vissa av dessa modeller har så listig montering av tanken att man med öppen kulventil och däcksförskuvning kan sticka ett kvastskaft ner genom däcket och ut genom båtbotten.
Kolla upp ifall modell 909 har samma arrangemang?
juliaseptik.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av AndersGustafsson » ons 17 jul 2019, 19:54

Måste bara ge en eloge till de på Maxi som tänkt ut detta. Supersmart att sätta rören i linje och kranen ovan vattenytan. Enda nackdelen är väl att man gärna vill ha tanken så långt ned som möjligt.
/Anders G

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » ons 17 jul 2019, 20:13

Det kan mycket väl vara en liknande lösning som på ritningen. Dock går ju slangen från däck ner i en böj. Har nu konstaterat att bottenventilen sakta men säkert tömmer tanken. Den känns stum (full) men efter att ha pillat ner en kabel uppifrån däck kunde vi konstatera att den i princip är tom. Då kan det ju vara svårt att suga den tom... Jag antar att det är lika bra att byta ut hela paketet i vinter.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Seawolf » tor 18 jul 2019, 05:46

Catta skrev:
ons 17 jul 2019, 20:13
Det kan mycket väl vara en liknande lösning som på ritningen. Dock går ju slangen från däck ner i en böj. Har nu konstaterat att bottenventilen sakta men säkert tömmer tanken. Den känns stum (full) men efter att ha pillat ner en kabel uppifrån däck kunde vi konstatera att den i princip är tom. Då kan det ju vara svårt att suga den tom... Jag antar att det är lika bra att byta ut hela paketet i vinter.
Från tidigare: "Tidigare ägare har inte använt tanken. De har knappt använt båten. "

Ni kan suga tanken tillräckligt tom med en smalare slang som ni sticker ned genom däcksförskruvningen och en liten länspump.. Den gamla tanken är med största sannolikhet helt OK. Man kan även ta en varmluftspistol och värma kulventilen rejält så att dess mjuktätningar mjuknar, och sen få loss den till öppet läge. Då kommer den visserligen att läcka ännu mer efteråt, men man kan då spola tanken från däckstömningen så det rinner ut i botten...

Det enda ni troligen behöver göra är att byta kulventilen som kärvat fast. Sen skall ni se till att nästan varje gång ni sugtömt tanken till tom, så skall ni motionera kulventilen genom att hälla i nån deciliter matolja och sen manövrera den så den går lätt och fint.

Ta sen som vana att byta kulventil var 5:e år i förebyggande syfte
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Catta
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 jul 2019, 13:34

Re: Problem att tömma septitank

Inlägg av Catta » tor 18 jul 2019, 07:11

Just nu vill jag byta alla genomföringar, toa och tank och hela paketet. Jag vet ju inte hur länge grejerna har suttit där och det skulle ju kännas skönt att veta att allt är nytt och fräscht... Vi får se. Ur miljöhänsyn är ju det förstås dumt.

Skriv svar