Forgus 31
Re: Forgus 31
Med rätt utrustning (läs stora självlåsande vinchar, rullgenua, storsegel m.singleline revlinor, bra motor osv.) så går det att ensamsegla även ganska stora båtar.
Trixet kan vara tilläggning i hamn vid hård blåst, om man är ensam.
En bogpropeller underlättar nog på en för sin längd såpass tung och hög båt, som Forgus 31.
I storleksklassen finns flera båtar som är snabbare än Forgus 31, med 7/8-delsrigg och lägre deplacement.
T.ex. Linjett 32 eller Crown 31.
Trixet kan vara tilläggning i hamn vid hård blåst, om man är ensam.
En bogpropeller underlättar nog på en för sin längd såpass tung och hög båt, som Forgus 31.
I storleksklassen finns flera båtar som är snabbare än Forgus 31, med 7/8-delsrigg och lägre deplacement.
T.ex. Linjett 32 eller Crown 31.
Re: Forgus 31
Seglar själv en NF och kan rekommendera en sådan, lättseglad snabb och hyfsad enkel att hantera själv.
En stor fördel som jad ser det är den självslående focken vilket gör livet enkelt när man kryssar själv, ett annat plus är helt ok boendekomfort med toa och kylskåp.
En stor fördel som jad ser det är den självslående focken vilket gör livet enkelt när man kryssar själv, ett annat plus är helt ok boendekomfort med toa och kylskåp.
Re: Forgus 31
Bogpropeller känns rätt onödigt.
På en motorbåt som har mycket vindfång ovan vattnet och lite som greppar i vattnet kan jag förstå motiveringen, men har man någorlunda fart på segelbåten går den tämligen rakt fram, och man lär sig också att kompensera med att ta höjd när man har sidvind.
Jag seglar mycket ensam och tycker min autopilot är en riktigt bra extra besättningsmedlem.
På en motorbåt som har mycket vindfång ovan vattnet och lite som greppar i vattnet kan jag förstå motiveringen, men har man någorlunda fart på segelbåten går den tämligen rakt fram, och man lär sig också att kompensera med att ta höjd när man har sidvind.
Jag seglar mycket ensam och tycker min autopilot är en riktigt bra extra besättningsmedlem.
Alla borde ha skägg
Re: Forgus 31
Är man van båtmänniska håller jag med, då är en bogpropeller inte så relevant på en Forgus 31.Peter_K skrev: ↑tis 09 jul 2019, 14:13Bogpropeller känns rätt onödigt.
På en motorbåt som har mycket vindfång ovan vattnet och lite som greppar i vattnet kan jag förstå motiveringen, men har man någorlunda fart på segelbåten går den tämligen rakt fram, och man lär sig också att kompensera med att ta höjd när man har sidvind.
Jag seglar mycket ensam och tycker min autopilot är en riktigt bra extra besättningsmedlem.
Nu handlar det om en instegsbåt för en nybliven seglare.
NF som redan föreslagits tycker jag är ett bättre val, som första segelbåt.
Re: Forgus 31
Forgus 31 är en båt med mycket bra omdöme. Den är välkonstruerad och ytterst solid. Hur snabb en båt är hänger ju också på besättningen. Jag inbillar mig att en ovan besättning lättare kan pressa en Forgus i hårt väder jämfört med många andra segelbåtar. Å andra sidan kan man ju då gå i hamn istället. Men jag tycker Forgusen verkar vara ett utmärkt val, liksom den mindre och enklare NF:en. Fundera över vad du vill ha ut av din segling. Är det några procent kortare restid (i förhållande till den generella fartbegränsningen hos segelbåtar) så är det kanske en NF som du ska skaffa. Är det boendevolym så ligger Forgusen bättre till.
Re: Forgus 31
Litet tillspetsat, så vet ju ingen vad du kan, eller inte (är du händig, lättlärd, orädd, entusiast, "modig", "feg"...) men helt klart är en båt runt tio meter fullt möjlig att hantera ensam. Problemet i början är att göra bedömningar av vad som är möjligt och omöjligt, särskilt vid tilläggningar och frånläggningar. Ibland behövs helt enkelt en person till för en del platser och bryggor. Men tänker man sig för, har extra tampar, fendrarna på plats och en "plan B" ifall det inte blir riktigt som man tänkt sig brukar det gå bra...
Forgus 31 anses allmänt vara en "bra båt", den blir du säkert nöjd med. Hur lättseglad den är i "ensamläge" hänger en del på det Miwa skrev om, hur är allt ordnat, når man alla skot och kontrollinor, vilka segel går på rulle, hur lätt går storen att ta ner (eller t o m rulla in) och, viktigt i början, fungerar motorn säkert? Men halvmoderna båtar (70-talare) har ofta den goda egenskapen att de kan seglas rätt bra på bara förseglet, och om det går på en rulle kan man segla under god kontroll även när det skall gå sakta.
Bogpropeller är inget krav på segelbåtar (men inget fel att ha den), det kan vara en annan sak på stackars motorbåtar med ett jätteskrov, ingen köl och inget gigantiskt (relativt sett) roder att styra med i låg fart. Däremot har alla båtar en god sida och en dålig sida att lägga till med (har med propellerrotation och propellervandring att göra), lär dig detta, och få det mycket lättare i början.
Anders S
Re: Forgus 31
Jag delar inställningen från flera inlägg i denna tråd att det går att segla en 31-fotare själv, bara man tänker sig för ordentligt vid tilläggningar och andra knepiga situationer och förbereder sig för vad man skall göra om det inte går som man tänkt sig. Vilket man förstås måste göra oavsett båtstorlek.
Personligen tycker jag att det är enklare att ensamsegla en partialriggad båt, eftersom det är lätt att justera trim på storseglet från sittbrunnen, medan man ofta måste upp på däck för att ändra trim på en genua genom att flytta skotpunkterna. När jag seglar själv vill jag undvika att lämna sittbrunnen, framförallt i lite hårdare väder.
Vill istället lyfta en annan aspekt på båtstorlek här. Om du är nybörjare vill du antagligen lära dig mer om segling och båthantering. Jag vill hävda att man lär sig snabbare att segla i en mindre och lättare båt, och blir en bättre seglare också av stora och tunga båtar om man har tidigare erfarenhet av små båtar. Skälet är enkelt. En stor och tung båt har större massa och därmed tröghet. Ju mindre båten är ju snabbare reagerar den på förändringar i segeltrim och annat, vilket gör att man lättare ser konsekvenserna av det man gjort, vare sig konsekvenserna är önskade eller oönskade.
Det är säkert ingen slump att Sveriges kanske mest framgångsrike oceankappseglare Magnus "Mange" Olsson tidigare seglade 505, som är en rätt extrem jolle. Gör man fel i en jolle märks konsekvenserna ofta uppenbart och påtagligt. Båten välter och man badar ofrivilligt
Men detta handlar inte bara om extrem kappsegling. När jag seglat med andra tycker jag mig märka en stor skillnad i hur man ha hanterar båten vid t.ex. plötsliga vindvridningar, vindökningar, eller när man måste göra en snabb manöver för att komma undan en annan båt i närheten som gör något oväntat och konstigt. Också de som är erfarna seglare, men som aldrig seglat något mindre än ca 30 fot, tycker jag har en bristande känsla för vad man kan göra med båten jämfört med de som har erfarenhet av segling i mindre och lättare båtar.
Så ur den synpunkten skulle jag rekommendera dig att sikta på en båt med mindre deplacement än Forgusens 4,4 ton. En NF, som nämnts tidigare i tråden, har bara 2,6 tons deplacement. Det finns flera andra goda alternativ, som t.ex. Omgea 28, i samma storleksklass.
Personligen tycker jag att det är enklare att ensamsegla en partialriggad båt, eftersom det är lätt att justera trim på storseglet från sittbrunnen, medan man ofta måste upp på däck för att ändra trim på en genua genom att flytta skotpunkterna. När jag seglar själv vill jag undvika att lämna sittbrunnen, framförallt i lite hårdare väder.
Vill istället lyfta en annan aspekt på båtstorlek här. Om du är nybörjare vill du antagligen lära dig mer om segling och båthantering. Jag vill hävda att man lär sig snabbare att segla i en mindre och lättare båt, och blir en bättre seglare också av stora och tunga båtar om man har tidigare erfarenhet av små båtar. Skälet är enkelt. En stor och tung båt har större massa och därmed tröghet. Ju mindre båten är ju snabbare reagerar den på förändringar i segeltrim och annat, vilket gör att man lättare ser konsekvenserna av det man gjort, vare sig konsekvenserna är önskade eller oönskade.
Det är säkert ingen slump att Sveriges kanske mest framgångsrike oceankappseglare Magnus "Mange" Olsson tidigare seglade 505, som är en rätt extrem jolle. Gör man fel i en jolle märks konsekvenserna ofta uppenbart och påtagligt. Båten välter och man badar ofrivilligt
Men detta handlar inte bara om extrem kappsegling. När jag seglat med andra tycker jag mig märka en stor skillnad i hur man ha hanterar båten vid t.ex. plötsliga vindvridningar, vindökningar, eller när man måste göra en snabb manöver för att komma undan en annan båt i närheten som gör något oväntat och konstigt. Också de som är erfarna seglare, men som aldrig seglat något mindre än ca 30 fot, tycker jag har en bristande känsla för vad man kan göra med båten jämfört med de som har erfarenhet av segling i mindre och lättare båtar.
Så ur den synpunkten skulle jag rekommendera dig att sikta på en båt med mindre deplacement än Forgusens 4,4 ton. En NF, som nämnts tidigare i tråden, har bara 2,6 tons deplacement. Det finns flera andra goda alternativ, som t.ex. Omgea 28, i samma storleksklass.