svåra skruvar
svåra skruvar
ska flytta och byta avlastare men de är mycket svårt att få loss skruvarna. de sitter som berg.
hur göra?
det är raka tio mm breda spår för en skruvmejsel i toppen av skruvarna men jag bara slinter med mejseln.
hur göra?
det är raka tio mm breda spår för en skruvmejsel i toppen av skruvarna men jag bara slinter med mejseln.
Re: svåra skruvar
Det är inte genomgående skruv med mutter på baksidan?
Göran A
Göran A
Re: svåra skruvar
Svårt läge.
Troligen är skruvspåren skadade (klenade), i värsta fall därför att din egen slitna mejsel skadat dem (då kommer man inte vidare). Det krävs då att man har en ny, fin, kvalitetsmejsel som passar precis i spåret. Då kan det gå. Ett sätt att komma vidare är att använda en sk "slagskruvmejsel" om man kan få ner den (eller har en bra förlängare). En ytterligare möjlighet är en borrsväng med en klinga i chucken, så man blir stark och kan pressa ner klingan i spåret.
Finns det en bricka och mutter på undersidan brukar det vara betydligt lättare att ge sig på dessa.
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: svåra skruvar
Omega 636 krypolja. Spruta på oljan och låt det stå över natten. (En fantastisk produkt. Har lossat ett antal omöjliga skruvar på min båt)
Sen kommer det att gå lätt att skruva ur dem. Rätt storlek på mejsel är en fördel.
Sen kommer det att gå lätt att skruva ur dem. Rätt storlek på mejsel är en fördel.
Re: svåra skruvar
Rödsprit är väldigt bra när man skall få upp rostfria skruvar som sitter hårt/håller på att skära. Droppa på sprit och rucka skruven länge och försiktigt så att spriten kan jobba sig ned i gängorna.
Men vad man gör när spåret i skruven är väck vet jag inte. Borra sönder huvudet på skruven?
Men vad man gör när spåret i skruven är väck vet jag inte. Borra sönder huvudet på skruven?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: svåra skruvar
Ja, det är troligen enklast. Spåret är ju sällan helt borta, så man kan slå ett körnslag för att få styrning. Jag rensade en "omöjlig" förstagsprofil genom att borra ut skruvskallarna, och detta var enkelt, eftersom spåret var för Pozidriv ("krysspår"). Med ett rakt spår, försök få körnslaget i mitten...Fredrik skrev: ↑mån 06 maj 2019, 07:21Rödsprit är väldigt bra när man skall få upp rostfria skruvar som sitter hårt/håller på att skära. Droppa på sprit och rucka skruven länge och försiktigt så att spriten kan jobba sig ned i gängorna.
Men vad man gör när spåret i skruven är väck vet jag inte. Borra sönder huvudet på skruven?
Anders S
Re: svåra skruvar
Jag satsar mina pengar på - som redan föreslagits - att det är en maskinskruv med mutter på baksidan. Finns väl (förhoppningsvis?) ingen som monterar avlastare med plåtskruv rakt ner i plasten bara..? Dvs; kolla ovan undertak och demontera muttrarna som troligtvis sitter där.
Alla borde ha skägg
Re: svåra skruvar
självklart har jag tagit bort muttrarna på undersidan av taket.
skruvarna sitter väldigt hårt ändå. tror det är sikat för tätning som gör dem
svåra att rubba.
skruvarna sitter väldigt hårt ändå. tror det är sikat för tätning som gör dem
svåra att rubba.
Re: svåra skruvar
Om mutter änden på skruven är tillräckligt lång kan du gänga på två muttrar.
Drag ihop dem hårt mot varandra men fritt mot rufftaket.
Sätt på en ringnyckel över muttrarna och drag runt tills tätmassan släpper.
Drag ihop dem hårt mot varandra men fritt mot rufftaket.
Sätt på en ringnyckel över muttrarna och drag runt tills tätmassan släpper.
Re: svåra skruvar
Slag skruvmejsel har hjälpt mig i bland , en sån man slår på med hammare så drar huvudet ett kvarts varv åt det håll man vill, oftast uppåt Finns att köpa på flertalet byggaffärer