Dött i forumet

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Dött i forumet

Inlägg av Trisssx » ons 03 jul 2019, 12:07

Hej

Var medlem här för 10 år sedan. Nu är jag tillbaka igen, men forumet är ju stendött. Vad hände? Var hänger folk nuförtiden? Facebook?

J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dött i forumet

Inlägg av Peter_K » ons 03 jul 2019, 18:51

Det är i början av juli.
Kan de vara ute på sjön..?
(Inte jag dock; fortfarande paj motor)
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Dött i forumet

Inlägg av HansH » tor 04 jul 2019, 07:43

Troligen en kombination av årstid och tex Facebook.
För egen del så använder jag FB-forumet för modell-relaterade frågor runt just den båt jag seglar.
Då når jag ägare över hela Europa o lite till.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Dött i forumet

Inlägg av janne » tor 04 jul 2019, 17:18

Detta forum håller på att självdö tror jag. Mycket liten aktivitet på sista tiden. (Året?)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dött i forumet

Inlägg av Peter_K » tor 04 jul 2019, 18:38

janne skrev:
tor 04 jul 2019, 17:18
Detta forum håller på att självdö tror jag. Mycket liten aktivitet på sista tiden. (Året?)
Jag har skrivit på båtforum i femton år.
Varje sommar skriver någon att forumet dör.
Kanske får de rätt en dag.
Alla borde ha skägg

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Dött i forumet

Inlägg av Trisssx » tor 04 jul 2019, 18:42

Faktum är att aktiviteten är ca 10% mot vad det en gång var. Oavsett vad Peter i Misilen hoppas. Låt oss oavsett försöka hålla det vid liv. Sailguide är en enorm kunskapsbank.

J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dött i forumet

Inlägg av Peter_K » tor 04 jul 2019, 20:39

Trisssx skrev:
tor 04 jul 2019, 18:42
Faktum är att aktiviteten är ca 10% mot vad det en gång var. Oavsett vad Peter i Misilen hoppas. Låt oss oavsett försöka hålla det vid liv. Sailguide är en enorm kunskapsbank.

J
Oj - bara 10%?!!
Det låter ju inte så bra.
Var kommer den statistiken ifrån..?

(Misilen såldes f ö för tio år sedan)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dött i forumet

Inlägg av Anders S » tor 04 jul 2019, 20:50

Alla forum har samma problem, ungefär som tidigare mailinglistor och BBS:er.

Mitt eget lilla bidrag, att moderera er betyder just nu att jag städar bort (med förfärande regelbundenhet) tre skoannonser (typ) en eller ett par gånger i veckan. Inget fel i det, naturligtvis.

Min egen tro är att balansen mellan sensationer, råskäll, förnedring och annat kul ställt mot kvalitetsinformation (tråkig, om mutter och skruv, teknik etc) betyder mycket. "Folk" (dvs du, jag och alla andra) piggas ju upp av litet diskussioner och ibland underhållande konflikter - samtidigt som sådant till övermått snabbt sänker precis alla forum.

Svacka, hoppas jag, inte på gravens rand...
Anders S

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Dött i forumet

Inlägg av Trisssx » tor 04 jul 2019, 23:49

Peter_K skrev:
tor 04 jul 2019, 20:39
Trisssx skrev:
tor 04 jul 2019, 18:42
Faktum är att aktiviteten är ca 10% mot vad det en gång var. Oavsett vad Peter i Misilen hoppas. Låt oss oavsett försöka hålla det vid liv. Sailguide är en enorm kunskapsbank.

J
Oj - bara 10%?!!
Det låter ju inte så bra.
Var kommer den statistiken ifrån..?

(Misilen såldes f ö för tio år sedan)
Då måste du omedelbart köpa tillbaks den. Så att allt blir precis som förr. 9,5% säjer mina algoritmer.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Dött i forumet

Inlägg av Peter_K » fre 05 jul 2019, 15:28

Trisssx skrev:
tor 04 jul 2019, 23:49
Då måste du omedelbart köpa tillbaks den. Så att allt blir precis som förr. 9,5% säjer mina algoritmer.
Intresserar mig inte att bevara allt, att allt skall vara som det alltid varit. Har aldrig gjort. Helt ovidkommande.

Kul med egna algoritmer 👍
Alla borde ha skägg

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dött i forumet

Inlägg av eriksbo1 » mån 08 jul 2019, 12:44

Det var en miss att dela upp innehållet i forumkategorier. Forumet torkade in efter det. Folk är generellt intresserade av hela paletten av segelbåtsfrågor, inte av den o den enskilda specialfrågan. Någon diskussion eller meningsutbyte blir det inte med den här uppställningen, synd nog.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Dött i forumet

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 08 jul 2019, 16:49

Anders S skrev:
tor 04 jul 2019, 20:50
Alla forum har samma problem, ungefär som tidigare mailinglistor och BBS:er.

Mitt eget lilla bidrag, att moderera er betyder just nu att jag städar bort (med förfärande regelbundenhet) tre skoannonser (typ) en eller ett par gånger i veckan. Inget fel i det, naturligtvis.

Min egen tro är att balansen mellan sensationer, råskäll, förnedring och annat kul ställt mot kvalitetsinformation (tråkig, om mutter och skruv, teknik etc) betyder mycket. "Folk" (dvs du, jag och alla andra) piggas ju upp av litet diskussioner och ibland underhållande konflikter - samtidigt som sådant till övermått snabbt sänker precis alla forum.

Svacka, hoppas jag, inte på gravens rand...
Är med i annat forum också och det är väl samma historia där. Kan tänka mig att det skulle kunna ha att göra med,. hur skall jag skriva, attityden till det här med båtande. Den generation som först inte hade råd att köpa båt i ungdomen fick det slut och blev litet av pionjärer. Hemmaskruvarnas tid började (och gjorde mr Murphy mer allmänt känd...)och på den vägen är det. Men till slut blir väl dessa pionjärer litet bekväma av sig, prylarna mer komplicerade, och orken, hågen till att pilla med allsköns mojänger, trimma segel avtar, benen för sköra att hoppa i land med och dagens ungdom, skulle de ha råd, far kors o tvärs över klotet (utan att skämmas :wink: ) den ena dan, sen seglar dom på föräldrarnas båt 3 dar och jobbar ändan av sig alla andra dar. Eller skaffar daycruiser. Generationsproblematik??? Tycker det ser ut litet liknande i hamnarna. Blivit färre i omlopp, dvs Holländare och Tyskar äro frekventa men men. Undras hur det ser ut om 10-15 år.... :o :( "Last men sailing?" för att travestera.
Det är ju inte bara att ha båt, den skall ju skötas också, kostas på, fixas, donas med osv: Att lämna bort för att få gjort har ju blivit så dyrt att det måhända är förbehållet ett fåtal. Man renoverar ju inte gärna motorer längre t ex. (dvs gnm att låta nån göra det) nytt blir billigare- O även om man kan själv så kostar det tid, tid som numera inte finns - om den någonsin fanns...Navigare necesse est heter det ju o dom som upptäcker detta är måhända av särskilt slag? Tittar jag runt i min hamn så kan jag nog säga att medelåldern är rätt hög.....Allt skall då bli lättare o bekvämare. Hade trevligt snack med 78-årig holländare härom dan i en hamn - seglade 38 fots Bavaria med rullstor, elvinschar, you name it, han o die Tante. Bequemlichkeit vor allem!
Andra företeelser tar kanske över? Detta med husbil var ju inte så vanligt bara för 5 år sen.

På gravens rand? Får väl hoppas att det blir en väldans uppståndelse innan.. :wink:

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Dött i forumet

Inlägg av skippeer » tor 19 sep 2019, 08:33

Köpte en Hanse 2006, hängde på Hanseklubben.se där det var hög aktivitet.
En massa bra diskussioner och tekniska tips.
10 år senare vardet låg aktivitet som tur vad finns det ett engelskspråkigt forum oxå med seglare runt klotet.
Forum bygger pa att GE och TA, idag verkar det som att färre vill ge/bidraga med info detta oavsett forum.
Många är fullt sysselsatta med att läsa vad andra äter och dricker och att ge tummen upp...(FB).

Användarvisningsbild
odin
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 apr 2020, 14:33

Re: Dött i forumet

Inlägg av odin » fre 03 apr 2020, 14:36

Då når jag ägare över hela Europa o lite till.

Skriv svar