Triss Sx2

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » fre 14 jun 2019, 22:15

Har köpt en Triss SX-2. Den är så ovanlig att den knappt finns och inte ens Google kan hjälpa till. Finns det någon som sitter inne på kunskap om båten?

Tänker mig att utrusta den med gennaker och mestadels ensamsegla. Finns det någon som haft en och kan dela med sig av hur man inte skall göra o.s.v.

Johan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Triss Sx2

Inlägg av Peter_K » mån 17 jun 2019, 10:47

Den verkar ju bara vara tillverkad i 20 exemplar, så att det är dåligt med info är kanske inte så konstigt. Men - det finns 6 st ägare som har skrivit recensioner här; du kanske kan kontakta någon av dem..? https://www.sailguide.com/batfakta/triss-sx-2
Alla borde ha skägg

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » mån 17 jun 2019, 20:54

Jo jag har gjort några försök där. Men samtliga mailadresser studsar. Inte så konstigt kanske då inläggen är 15 år gamla. Konstruktören Gunnar Westerlund har tydligen ritat ett antal båtar för ABC-fabriken. Vore spännande att få kontakt med honom. Skrovet är väldigt likt t.e.x VO60. Oerhört extrem 1980. Fockbomen är genial i sin enkelhet.

På tal om ingenting. Riggen är masthead fast med rejält svepta spridare. Vad är idén med det?

/J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Triss Sx2

Inlägg av Peter_K » tis 18 jun 2019, 06:11

Är det en Bergström & Ridder-rigg, utan häckstag..?
Annars är väl tanken att kunna arbeta med förböj på masten, fast slippa främre undervant eller babystag (har den fockbom är de ju i vägen)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Triss Sx2

Inlägg av Anders S » tis 18 jun 2019, 09:03

Trisssx skrev:
mån 17 jun 2019, 20:54
Jo jag har gjort några försök där. Men samtliga mailadresser studsar. Inte så konstigt kanske då inläggen är 15 år gamla. Konstruktören Gunnar Westerlund har tydligen ritat ett antal båtar för ABC-fabriken. Vore spännande att få kontakt med honom. Skrovet är väldigt likt t.e.x VO60. Oerhört extrem 1980. Fockbomen är genial i sin enkelhet.

På tal om ingenting. Riggen är masthead fast med rejält svepta spridare. Vad är idén med det?

/J
Då är den att betrakta som en "vanlig" partialrigg, men utan sk "kaltopp". Man slipper främre undervant - spridarna trycker framåt (via toppvanten) och ser till att masten aldrig inverterar. Sedan maximerar man också segelytan på förseglet. På bilden kan man få intrycket att masten är placerad märkbart långt akteröver, troligen för att ge gott utbyte av bomfocken (eller vad man kan kalla den).

Baksidan är att man får vakta på storseglet och se till att skavpunkterna är förstärkta med sk "offerduk" (märkduk).

Vill du ha en gennaker vid ensamsegling kan det ju tänkas att du i så fall vill ha den på rulle. Annars får man nog jobba med en spinnakertunnel (fungerar ännu bättre med gennaker) eller en strumpa, men seglar man ensam får man troligen akut armbrist i så fall.
Anders S

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » ons 19 jun 2019, 12:40

Nej det är ingen B&R. Akterstag finns. Focken är mycket riktigt rejält stor - så det stämmer säkert. Jag som är van vid kaltopp blir lite störd av masthead som inte går att krumma , speciellt på en överriggad båt som denna. Men det är väl bara att prova sig fram. Fockbomen är ju lätttrimmad så den skall nog gå att twista ur fint när det brallar på...

Jo jag har funderat på en tunnel till gennakern. Får man det att funka är det nog enklare att hantera än en rulle. Jag får nog konstruera något med hål i fördäck. Fockbomen tar all plats och slickar däck så där kan inget sticka upp ;-). I år får Gennakern åka upp från sittbrunnen.

J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Triss Sx2

Inlägg av Peter_K » ons 19 jun 2019, 15:53

Såklart kan du krumma masten. Genom att sträcka/släppa på topp- och undervanten - så det är inte så smidigt, och inget man gör medan man seglar. Så - du får ha en sjysst och lagom förböj, och sedan jobba med fallspänning, cunningham och bomuthal för att sträcka seglet istället.
Alla borde ha skägg

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » ons 19 jun 2019, 16:09

Läs ej går att krumma under segling med akterstaget givetvis. Men allt är ju en kompromiss. Nu har jag rejäl segelyta och självslående samtidigt. Inte så dumt det heller.

J

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » sön 14 jul 2019, 20:56

Första seglingen med Trissen idag. Som Anders skrev så beter sig riggen som på en partialriggad båt med svepta spridare. Förstaget går faktiskt inte ända i topp utan den är typ 29/30 eller så. Häckstaget är i högsta grad användbart. Både för att få till lite krumning och spänna upp förstaget. Massvis med segel på den lilla båten. Maxvind med mig på kanten är 4-5 meter, sedan blir det till att spilla vind och segla på flocken. Kul med jollekänsla. Den går från 0 - 5,5 knop vid minsta vindby. På brant slör i 6 meter var det nära planing med bara stor och fock. Med Gennakern uppe hade den stuckit iväg utan problem. Det får bli nästa test.... Men hårdvind verkar livsfarligt 😁

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » sön 14 jul 2019, 21:01

Rackarns fallgirig är den också. Har ställt masren ganska rakt, jag får köra mer rake. Något annat tips för att motverka fallgirigheten?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Triss Sx2

Inlägg av Peter_K » sön 14 jul 2019, 21:35

Påsa till storen..?
Inte så mycket mastkrum helt enkelt.
Alla borde ha skägg

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » sön 14 jul 2019, 22:01

Stormen är sydd väldigt plan. Högsmal med genomgående lattor. Som en vinge lite som på en surfingbräda. Den fungerar nog mest som höjdroder. Visst går den att få lite buk på men inte mycket. Din kommentar ger mig dock en fundering om flocken. Den går nog att plana bättre med smartare uthal. Det är nog åt det hållet man kan få effekt.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Triss Sx2

Inlägg av Peter_K » sön 14 jul 2019, 23:03

Mjukare lattor då..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Triss Sx2

Inlägg av Anders S » fre 19 jul 2019, 16:14

Trisssx skrev:
sön 14 jul 2019, 21:01
Rackarns fallgirig är den också. Har ställt masren ganska rakt, jag får köra mer rake. Något annat tips för att motverka fallgirigheten?
Har den inte fällköl? Bevaka så att kölen i så fall går ända ner och stannar mot sitt stopp. Pekar fällkölen akteröver mer än en aning kan det bli luriga pilvinge-effekter i låga hastigheter (sådana som vi har i båtar).

Man kan prova att trimma båten på fören (typ, stuva det man har med sig i "ruffen" och sitta litet längre föröver, och som redan sagts, testa hur båten svarar på segeltrimmet, t ex att ge focken litet mer twist.
Anders S

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Triss Sx2

Inlägg av Trisssx » fre 19 jul 2019, 20:30

Kölen är sänkköl som ett centerbord - ingen fällknivskonstruktion. Jag anar att hela båten är baktung, skall se om jag kan fördela om vikten och vad som händer Skall också leka med focktrimmet i helgen, där finns nog en del att göra.

Skriv svar