Val av första segelbåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Lillchillers
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 09:03

Val av första segelbåt

Inlägg av Lillchillers » mån 17 jun 2019, 09:18

Hej!

Jag och min sambo skall köpa vår första segelbåt. Jag är en van seglare från barndomen och är ute efter bra seglingsegenskaper medans min sambo prioriterar en bra planlösning för en liten familj (gott om utrymmer vid sittbrun, hellst toa i skiljt rum, minst 4 sovkojer). Vår budget är max 100 000 kr. Storlek 26-32 fot. Hittills har vi tittat lite på Linjett 30 och Albin accent, men jag är lite rädd för järnkölar.

Har ni några tips som skulle passa oss?

Tack på förhand!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Val av första segelbåt

Inlägg av Peter_K » mån 17 jun 2019, 10:39

Varför är du rädd för järnkölar?
Alla borde ha skägg

Lillchillers
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 09:03

Re: Val av första segelbåt

Inlägg av Lillchillers » mån 17 jun 2019, 15:07

Peter_K skrev:
mån 17 jun 2019, 10:39
Varför är du rädd för järnkölar?
För att slippa rost. I vår budget så är de flesta segelbåtar 40-50 år gamla. Kan hända att de inte är så farligt som min far genom åren har fått det att låta :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Val av första segelbåt

Inlägg av Seawolf » mån 17 jun 2019, 16:44

Ballad är OK och har inplastad köl som inte rostar. Comfort 30 har blyköl. Ballad har två främre undervant, och det har Comfort 30 också tror jag. Detta innebär att båda kan förses med självskotande fock, typ "Superglider"," Vertec" eller liknande som har rejäl yta upptill och seglar förvånansvärt effektivt.
Båda fås för runt eller under 100 tusen, beroende av motorns status.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Trisssx
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 14 jun 2019, 22:08

Re: Val av första segelbåt

Inlägg av Trisssx » mån 17 jun 2019, 21:10

Om vi bortser från järnkölsskräcken hade jag valt bort alla masthead IOR-häckar. Hopplöst omoderna och tunga att hantera.

Albin Cumulus, Maxi Fenix, NF, Omega 28 mfl. Trevliga båtar allihop.

/J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Val av första segelbåt

Inlägg av Peter_K » tis 18 jun 2019, 05:58

Rostar järnkölar - absolut!
Och en ytjämn köl är viktig för prestandan, helt klart. Men man skall också hålla i huvudet att kölen inte rostar bort. Och det är lite sisyfos-arbete att hålla kölen rostfri (har en själv).

Samtidigt. Att köpa en båt med komfort och prestanda för 100.000 kr så får man en rätt gammal båt, minst 30-40 år gammal. Den kommer behöva lagas, bytas ut, skruvas, putsas, lagas, målas, plastas, lackas och oljas på under ditt ägande, så i det perspektivet så tycker jag väl inte att kölen är det största problemet. Det är i alla fall inte där jag lagt mest tid, trots att den bättras från rost varje år och är väldigt bra yta på.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av första segelbåt

Inlägg av Anders S » tis 18 jun 2019, 08:54

Lillchillers skrev:
mån 17 jun 2019, 15:07
Peter_K skrev:
mån 17 jun 2019, 10:39
Varför är du rädd för järnkölar?
För att slippa rost. I vår budget så är de flesta segelbåtar 40-50 år gamla. Kan hända att de inte är så farligt som min far genom åren har fått det att låta :)
Friliggande järnkölar rostar, så är det. De rostar dock betydligt mindre om de rengörs, målas och bättras där det röda bryter igenom. Valet av kölmaterial är/var till stor del en prisfråga (på äldre båtar), kan vara en konstruktionsfråga på nyare båtar. En påskruvad fenköl är litet enklare att lösa med gjutjärn.

Att en järnköl rostar sönder (strukturellt) är inte särskilt troligt. Jag skulle säga "i praktiken aldrig", men då kommer det säkert någon som har ett exempel på just det... :-) Däremot har det hänt att gjutna järnkölar har skadats allvarligt vid grundstötningar, även om det är infästningen i båten som brukar vara den svaga punkten. Blykölar brukar vara litet annorlunda konstruerade, med en stor del av kölfenan som en del av skrovet.
Anders S

Skriv svar