Felsökning solcellsregulator

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Gaidin » mån 30 jul 2018, 15:19

Skugga från ett 25mm stag en meter från min panel (Tvådelad panel med två parallella paneler i en) ger mig vid mätning 5a utan skugga och under 1A med skugga (Då skuggar staget både halvorna av panelen)

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » mån 30 jul 2018, 16:17

Lite OT; saxat från Sunbeams hemsida : "Alla Nordic-modeller har vår uppdelning för bättre produktion vid partiell skuggning.". Men du har naturligtvis rätt att det är av godo att utesluta alla felkällor såsom skuggningar, självklart tacksam för din hjälp i detta Gaidin. Det gick lite hastigt när jag svarade, jag menade att den fungerat bra och laddat tidigare, även med partiell skuggning (typ akterstag tvärs över, eller del av panelen helt skuggad) . Såklart inte lika effektivt/mycket, men ändå märkbart (mer än 0.2A) Jag har panelen på en stolpe i aktern och just nu låg jag så till att den var helt fri från skuggning och gav få ändå bara mellan 0-0.2A.

Jag lyckades dock låna en 25W-panel som jag kopplade in och fick då direkt 1.6A. Växlade då över och kopplade åter in min 100W-panel och fick då 0.2A. Jag tolkar det som att det är min panel som inte fungerar.
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Gaidin » tis 31 jul 2018, 08:03

Jag tror att det de menar med att de är uppdelade för bättre produktion vid partiell skuggning är att de, på samma sätt som min panel, har delat in den i mer än en sektion. Skuggas en sektion så genererar de andra sektionerna el ändå, precis som två parallellkopplade solpaneler.

Nu verkar du ju ha hittat felet i alla fall, det är ju bra! Jag har också svårt att tänka mig att det är något annat än panelen. Vad är det i så fall som skulle kunna gå sönder? En enstaka cell verkar det ju inte vara, då hade övrig(a) sektioner fortsatt ladda. Backdioden? Det kanske går att byta den?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » tis 31 jul 2018, 08:11

Vi kör utan panel sista veckorna på semestern sen ska jag försöka ta reda på vad som är fel och om det går och är värt att laga. Sitter det backdiod i alla paneler?
//Martin
Najad 34 HR -77

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av Gaidin » tis 31 jul 2018, 08:17

Det borde det göra, risken är annars att batteriet värmer upp panelen på natten men det kan såklart sitta diod i regulatorn i stället men jag har nog inte sett någon panel utan diod.

maetz81
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 13 jun 2019, 09:36

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av maetz81 » tor 13 jun 2019, 09:44

fick du någon ordning på din solcell.. jag har exakt samma problem med samma grejor som dig :(

maetz81
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 13 jun 2019, 09:36

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av maetz81 » tor 13 jun 2019, 09:45

fick du någon ordning på din solcell.. jag har exakt samma problem med samma grejor som dig :(

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Felsökning solcellsregulator

Inlägg av marede » tor 13 jun 2019, 10:09

maetz81 skrev:
tor 13 jun 2019, 09:45
fick du någon ordning på din solcell.. jag har exakt samma problem med samma grejor som dig :(
Jag pratade med återförsäljaren och beskrev problemet och hur jag felsökt och då skickade de en helt ny panel på garanti (trots att det var drygt två år sedan inköp). Den monterade jag under senvåren och tycker nu att det laddar som det ska. De ville inte ens ha den gamla panelen i retur, man kan väl ta det som ett tecken på att de utifrån beskrivningen var övertygade om att det var panelen som strulade, vill man gissa lite så kanske det inte är första panelen som strular. Oavsett så var det snyggt, snabbt och smidigt hanterat! :)

Hoppas du får ordning på ditt.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar