Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 12 jun 2019, 16:14

Måste nästan skriva av mig: På den ägandes båten satt en vid det här laget 33 år gammal Ardic 041 D. Slutade fungera (nä det var inte bara tempsäkring/flamvakt) i höstas så jag plockade av den - ett synnerligen besvärligt jobb alldenstund den satt inne/nere i ett sittbrunnsfack - och tänkte lämna på service; hittade en farbroder i Stockholm som föreslog att vi skulle mötas nånstans i Skåne så skulle jag få hjälp med den; så skedde men det visade sig att han hade en renoverad 041:a med sig och skulle jag då lämna min i gengäld. Men när jag frågade vad han så ville ha emellan sa han 9000:- varvid jag milt uttryck blev upprörd. Noll affär. Hittade senare en annan farbroder, I Spånga och se det var en gentleman - kunde jag köpa en ny temperatursäkring; dock läckte pumpen fortfarande så efter mycket funderande beslöt jag mig för att skaffa en ny värmare; till slut satt jag där med en ny Eberspächer M2 D4!
Inte billig. Just detta märke eftersom jag hittat på nätet en jeppe som bytt från en Ardic och det skulle vara enkelt; fanns t ex skarvrör till avgaseriet, man skulle kunna behålla gamla avgasslangen.
Dock visar det sig att man slutat tillverka adaptern :o :roll:
Jag känner mig övertygad om att den gamla värmaren sattes i under bygget av båten, innan däck o allt lagts på. Kan inte föreställa mig att en dansk hantverkare rund av öl skulle ha kunnat pressat ner sin lekamen i sittbrunnsfacket o sen börjat skruva ihopkrupen, armarna litet snett över huvudet. Hade jag själv varit 3 cm längre, 2 cm axelbredare hade det inte gått.
Genom att krypa ner i sittbrunnsfacket...som jag visste att jag kom ner i eftersom jag tagit bort Ardicen lyckades jag få bort den gamla genomföringen - men visar det sig då att den nya har mindre diameter.....hur göra när båten ligger i sjön. Jo - snöre träs igenom fastskruvnings jättemutter +bricka på insidan och genom packning +genomföring på utsidan så att det bildade en ögla, fastsatt i bägge ändar. För att undvika att det yttre trillade ner i vattnet. För visst trillade den ut i ett obevakat ögonblick men blev hängande i snöret….
Men då visar det sig att nya genomföringen har betydligt mindre diameter än den gamla. Hmm.
Hur centrera? Klistrade fast packningen på utsidan och brickan på insidan med silikon, lät härda2 dar. Sen gick det, med 5 mm anliggning av genomföringen.
Så gällde det då att bestämma läget för nya 90mm hålet, strax bredvid det gamla 65mm. Inte lätt när det knappt gick att röra sig. Men jag hade börjat med att mäta upp en skiva khayamahogny, 16 mm (som jag tog från en stor sådan, inköpt för att tillverka nytt ”kabinett” till den nya motorn, ity att det gamla blev för trångt ) - denna skiva oljades med Owatrol.
På denna skiva monterade jag värmaren med utblåset mot Bb och insuget mot Sb med bifogat rostfritt vinkeljärn. Trädde på gummislang till bränslet och spände fast innan. Skivan skruvades så fast mot skottet -hustrun höll emot på andra sidan. För att undvika vibrationer/buller satte jag gummilister på baksidan, liksom under skivan – skivan vilade så på denna list, förutom skruvarna.
Sen borrades hålet- inte lätt med den kroppsställningen. Slangen skulle så passera genom hylla i akterkabinen vad där borrades hål, för 90 slang, borren för säkerhets skull 93. Sen skulle slangen genom -men ack den var nog 94…..skarvrör x 2 löste det men jag började fila först…...Så tillkom ett Y rör, upp o nervänt så att en slang skulle ansluta till utblås i akterkabinen! Fick inte plats med 90 slang – så lösningen blev adapter x2 till 75 slang….Men enligt tillfrågad proffskille helt OK .
Viktigt alltså att värmaren inte blir överhettad genom att den inte får ut ”produktionen”.
Sen dragning till kajutan. Vare sig 90 el 75 slang fick plats!!! Jag försökte tro mig. Så befintlig 65 slang med litet fiffiga skarvar löste det. Så var det avgasslangen som jag lyckades få till i en böj inklusive svanhallsstuk innan genomföringen. Men innan den var det förbränningsluftslangen som faktiskt var var försedd med för kort anslutning, gick för nära avgasen och bränsleledningen. Fattar inte hur man kan konstruera dylikt., men löstes och kunde anslutas till gamla dito via ett rör i passande diameter (som jag hittade i gömmorna). Och nu gällde det en enorm insugningsljuddämpare…..var göra av den – kunde med hjälp av skarvrör och en 90 graders böj (bra radie) hängas upp med hjälp av 2 st ringkabelskor…...efter låångt grubbel.
Sen var det pumpen. Den sattes under akterkojen rätt vinklad men si gamla anslutningen till tanken var för grov så ny original anslutning skaffades – men hålet var ju större än den nya…..Ny konstruktion av tätning med hjälp av gamla packningen, en lämplig bricka osv. Men jisses vad fick grubbla. Bränsleslangen drogs igenom uppifrån (nere i sittbrunnsstuven).
Sen, puh, var det elen. 7-8 meter kabel med olika mindre anslutningar. Nya hål i skott…..instrumentpanelen ner (som jag så klart passade på att lacka som jag gjort med resten av inredningen, behövdes verkligen fräschas upp – det som såg ut som damm var krackeleringar – allt gneds med vanlig rödsprit till trasorna inte blev smutsiga o så halvmatt golvlack (Nordsjö) x 7).
Och till slut satt allt där det skulle, 4 timmars jobb var dag i en vecka….i gräsliga arbetsställningar. Värsta jag gjort sen sen jag skrapade botten färgren, för hand.

Att skriva detta har gjort mig lika trött som att jobba med det och förmodligen är det ingen som orkar läsa ända hit om ens halvvägs. Men då har känslan gått fram och jag bearbetat den!
Å andra sidan – när jag var 5 fick jag ett litet metall mekano. Detta är samma sak sak. Fast större, dyrare, mer komplicerat -men – synnerligen kreativitetsbefrämjande.

Startade underverket sen? Nix. Felmeddelande på den lilla displayen rr pumpen. Två kontakter hade inte trycks in tillräckligt ( fö framgick icke av bruksanvisningen hur dylikt skulle ske. Bruksanvisningar! Bah!)
När det var åtgärdat startade värmaren 3 gånger utan att fortsätta men sen plötsligt hade allt kommit igång som det skulle. Och vilken skillnad. Tyst, steglöst reglerbar.
Men lätt vansinnigt om man ser till kostnaden/arbetet i förhållande till antagligt utnyttjande.
Men så är det ju med båtande ö h t. Andra åker 15 dar till Hotaheiti och skådar egendomliga djur för 78000:- per person.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Seawolf » tor 13 jun 2019, 08:19

Grattis till att ha besegrat Murphy! Detta verkar ha varit en ovanligt svår batalj men din uthållighet, kreativitet och kompetens vann ju till slut över allt Murphy hittade på till slut.
Nu får vi andra passa oss extra noga en tid, då Murphy säkert har blivit helfrustrerad av förlusten och vässar sin djäkelskap extra framöver!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 13 jun 2019, 10:56

Seawolf skrev:
tor 13 jun 2019, 08:19
Grattis till att ha besegrat Murphy! Detta verkar ha varit en ovanligt svår batalj men din uthållighet, kreativitet och kompetens vann ju till slut över allt Murphy hittade på till slut.
Nu får vi andra passa oss extra noga en tid, då Murphy säkert har blivit helfrustrerad av förlusten och vässar sin djäkelskap extra framöver!
Ack han fick sitt lystmäte. Oersättliga skruvar som skall sätta fast en viktig grunka, tappas och försvinner långt bakom allt, halva inredningen skulle behöva rivas för att hitta dem, hål som inte stämde, adaptrar, förlängare, allt bråkade you name it. Kan kanske säga att jag vann på poäng. Last man still standing (crawling snarare). En kär kvinna i min omedelbara närhet sa förvånat när jag betraktade henne med lätt vansinnig blick efter en batalj " o jag som trodde det bara vara att byta o sen trycka på knappen". :roll: :roll: :roll: :mrgreen:
Tackar för gratulationen - säkerligen har f-nskapet blivit djupt förnärmat så se upp framgent.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Seawolf » tor 13 jun 2019, 13:05

Förra våren var det premiär för mig med min lilla båt i sjön.
Därvid har det visat sig att Murphy har satt in en större djäklighetsattack mot mig:

Det visade sig alltså omgående efter sjösättning att MD1B:an inte fick nog kylning, troligen pga. för lite flöde på sjövattnet.
Byte av impeller påbörjades, och jag tappade omgående både pumplocket och en liten spegel ner i den undre världen under backslag och motor. Båda förstås omagnetiska. Efter demontering av SB skott för motorrummet kunde dessa återvinnas. Pumphuslocket fick då ett fäste för räddningslina fastlött på utsidan. Vingmuttrarna försågs med ett verktyg så att de kan lossas och dras åt på ett kontrollerat sätt fast det är trångt. Dessvärre hade någon tidigare dragit dem för hårt, så två vingmuttrar var nästan itubrutna. Reserver anskaffades från Sifverts i Stockholm, http://www.sifvert-skruv.se/…/2018/04/S ... uv_2018042… sidan 154, storlek M4. Billigare än ny PinWing-sats.

Mycket riktigt, en vinge på impellern var borta, så Martecs värmeväxlargavel öppnades, och rören rensades, men vingen var borta så det var OK. Jag kontrollblåste saltvattenkretsen genom värmeväxlaren och det verkade vara bra genomlopp.

När alltihop var klart visade det sig likafullt att att sjövattenflödet var för dåligt, så jag lossade slangen ut från sjövattenpumpen och ersatte med en inspektionsslang. Därmed blev kretsen bara: Intagsventil - backslag in - backslag ut - sjövattenpump in - sjövattenpump ut - skvallerslang.
Provstart igen. Fortfarande dåligt flöde. Nu kände jag hur Murphy satt bakom ryggen på mig och hånlog!
Jag följde då minutiöst slangdragningen från intagsventilen och vidare, och fann då att slangen var lite för lång, så ett veck hade bildats precis utom enkelt synhåll under motorn.
Efter åtgärd och prov med skvallerslangen igen så var flödet tämligen normalt, och efter all återmontering verkar alltihop funka tillräckligt bra, Troligen behöver Martecs värmeväxlare rensas ännu bättre i alla sina smala sjövattenrör, och det kan göras utan alltför svåråtkomlig hantering.
Slutresultat mellan Murphy och mig är alltså nu ungefär 5-4 för mig, en knapp men klar vinst!

TRODDE JAG JA!
Murphy hade inte givit upp trots allt!
Rensningen av Martecs värmeväxlare förbättrade läget men räckte inte till helt för att nå godkänd motortemperatur på fullgas.
Rensningen gjordes med hjälp av en bit 19-trådig riggwire, dia 4mm, kopplad till en skruvdragare. Rent blev det. Bortre gavelns zinkanod ersattes av en slangnippel, och sen pumpades hela sjövattendelen ren från rengöringsresterna.
Nu återstod bara två möjliga ytterligare problem: Termostaten kunde ha försämrats så den inte öppnade som den skall. Motorns kylkanaler kunde vara belagda med rost och annat elände som minskade kylförmågan. Det senare kräver förmodligen avsevärda insatser för att bota. Jag satsade på att det var termostaten som var dålig, och skaffade en ny med 60 graders öppningstemperatur i stället för de c:a 80 som rekommenderas för sötvattenkylning. (Man har 60 grader för sjövattenkylda motorer för att minska korrosionen, men det är problemfritt att använda samma med sötvattenkylning).
Med detta sista så förefaller Murphy ha givit upp, åtminstone vad gäller kylningen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Anders S » tor 13 jun 2019, 18:52

Ha! (HA!)

Alla vet att båtmekaniker har en extra armbåge på var arm, kan tapetsera hallen genom brevinkastet och har genom åren lärt sig att ha miljoners triljoner extra skruvar i oräkneliga sortimentsaskar, ståltrådar, fiffiga krokar, och sparar på allsköns bråte, till exempel wirestumpar.

Uppgraderingsguden tillbedes alltid liggande på knä, gärna med huvudet lägre än knäna. I stället för radband, två cm för kort kabel.

Ingen båtkomponent sitter någonsin så att alla fästskruvar kan nås bekvämt. Garnering och pynt sitter ALLTID över viktiga skruvar. Ledningar och mellanlägg som helt utan provokation ramlar ner ur garneringen kan aldrig stickas tillbaka med en hand. (Man kan ofta hålla förvånansvärt tunga båtdelar i spänn med nackmusklerna, för övrigt.)

Den som inte kan skruva på en mutter med bricka i blindo, på en tilltufsad (eller fult avsågad) gänga kan glömma allt båtjobb.

Murphy var en optimist.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 14 jun 2019, 18:57

Seawolf skrev:
tor 13 jun 2019, 13:05
Förra våren var det premiär för mig med min lilla båt i sjön.
Därvid har det visat sig att Murphy har satt in en större djäklighetsattack mot mig:

Det visade sig alltså omgående efter sjösättning att MD1B:an inte fick nog kylning, troligen pga. för lite flöde på sjövattnet.
Byte av impeller påbörjades, och jag tappade omgående både pumplocket och en liten spegel ner i den undre världen under backslag och motor. Båda förstås omagnetiska. Efter demontering av SB skott för motorrummet kunde dessa återvinnas. Pumphuslocket fick då ett fäste för räddningslina fastlött på utsidan. Vingmuttrarna försågs med ett verktyg så att de kan lossas och dras åt på ett kontrollerat sätt fast det är trångt. Dessvärre hade någon tidigare dragit dem för hårt, så två vingmuttrar var nästan itubrutna. Reserver anskaffades från Sifverts i Stockholm, http://www.sifvert-skruv.se/…/2018/04/S ... uv_2018042… sidan 154, storlek M4. Billigare än ny PinWing-sats.

Mycket riktigt, en vinge på impellern var borta, så Martecs värmeväxlargavel öppnades, och rören rensades, men vingen var borta så det var OK. Jag kontrollblåste saltvattenkretsen genom värmeväxlaren och det verkade vara bra genomlopp.

När alltihop var klart visade det sig likafullt att att sjövattenflödet var för dåligt, så jag lossade slangen ut från sjövattenpumpen och ersatte med en inspektionsslang. Därmed blev kretsen bara: Intagsventil - backslag in - backslag ut - sjövattenpump in - sjövattenpump ut - skvallerslang.
Provstart igen. Fortfarande dåligt flöde. Nu kände jag hur Murphy satt bakom ryggen på mig och hånlog!
Jag följde då minutiöst slangdragningen från intagsventilen och vidare, och fann då att slangen var lite för lång, så ett veck hade bildats precis utom enkelt synhåll under motorn.
Efter åtgärd och prov med skvallerslangen igen så var flödet tämligen normalt, och efter all återmontering verkar alltihop funka tillräckligt bra, Troligen behöver Martecs värmeväxlare rensas ännu bättre i alla sina smala sjövattenrör, och det kan göras utan alltför svåråtkomlig hantering.
Slutresultat mellan Murphy och mig är alltså nu ungefär 5-4 för mig, en knapp men klar vinst!

TRODDE JAG JA!
Murphy hade inte givit upp trots allt!
Rensningen av Martecs värmeväxlare förbättrade läget men räckte inte till helt för att nå godkänd motortemperatur på fullgas.
Rensningen gjordes med hjälp av en bit 19-trådig riggwire, dia 4mm, kopplad till en skruvdragare. Rent blev det. Bortre gavelns zinkanod ersattes av en slangnippel, och sen pumpades hela sjövattendelen ren från rengöringsresterna.
Nu återstod bara två möjliga ytterligare problem: Termostaten kunde ha försämrats så den inte öppnade som den skall. Motorns kylkanaler kunde vara belagda med rost och annat elände som minskade kylförmågan. Det senare kräver förmodligen avsevärda insatser för att bota. Jag satsade på att det var termostaten som var dålig, och skaffade en ny med 60 graders öppningstemperatur i stället för de c:a 80 som rekommenderas för sötvattenkylning. (Man har 60 grader för sjövattenkylda motorer för att minska korrosionen, men det är problemfritt att använda samma med sötvattenkylning).
Med detta sista så förefaller Murphy ha givit upp, åtminstone vad gäller kylningen.
Jösses vilken kamp! Som du uppenbarligen överlevt med humorn i behåll! Får mig att tänka på när en gammal Renault R5 plötsligt blev för varm: visade sig att kylaren läckte vilket tog död på termostaten vilket tog död på topplockspackningen vilket....jag fick pilla av alltihop o när jag ändå hade toppen av så sotade jag eländet vilket inte var lätt ity att bakre pinnbultarna satt inne under den sk torpeden. Hur i hela fridens namn få av? Men som Anders S så oerhört träffande beskriver det: tapetsera hallen genom brevinkastet förmågan kom väl till pass. Tänkte att jag byter väl tändstift också, till Volvo som då sålde Renault. Strax stod tre man och bläddrade i var sin katalog, tändsystemet kom från minst 3 olika fabrikat och till slut frambringades tändstift, mycket speciella, fanns bara 4 hemma. Åter till garaget och arbetsställningen framstupa sidostående för att få på toppen och sen skulle jag skruva i innersta tändstiftet som naturligtvis trillade i golvet och sprack. Så även jag som rusade in i bastun och vrålade...s k primalskrik. Men jag fick i hop den. Fast var gång jag svängde höger snävt stannade motorn. Han är förslagen den där mr Murphy...
Men det här med att ge sig f-n på att "vi skaaaall klara av det både gammal o ung (Martin Ljung), och vi skall själv göra det, en svåremotståbar drift.... "kan själv".... :roll:

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Lasse-L » mån 14 okt 2019, 18:43

Ombyggnad av Wallas till gas, "ett vinterprojekt" i väntan på våren
http://lasselundell.se/wallas.html
gas2.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Anders S » tis 15 okt 2019, 08:57

Lasse-L skrev:
mån 14 okt 2019, 18:43
Ombyggnad av Wallas till gas, "ett vinterprojekt" i väntan på våren
http://lasselundell.se/wallas.html
gas2.jpg
HA, den har jag sett förr. (Välkommen tillbaka).
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av marede » tis 15 okt 2019, 16:58

Och så tog det fart på forumet igen efter det sedvanliga semesteruppehållet... det 'värmer'... :mrgreen:

Jag började byta sidorutor inför säsongen. Eller snarare sidoruta. Jag hade en som läckte och alla rutor började efter 40+år se lite till åren ut. Jag tänkte göra ett prov med den som läckte, och om jag lyckades få det rätt och tätt skulle jag göra resten inför kommande säsong. När rutan var på plats och jag testade med slangen så det var tätt upptäckte jag till min förvåning att det läckte framme i förpiken också. Lika bra att fixa den också som test. Hem och såga och fila på ruta nr 2. Tillbaka och montera. Ahhh... fridens lycka. Äntligen. Trodde jag. Nu hittade jag läckage i ytterligare en ruta. Fan! Hem och såga och fila. Tillbaka. Montera. Ahhh... fridens lycka... nej. Läckage vid toan, inte mycket, en pyttig droppe, troligen den minsta jag sett, också den mest irriterande. Hem och såga och fila. Tillbaka. Ruta nr 4 på plats. Tätt. Alla rutor. Äntligen. Men i vinter ska det sågas och filas för resterande fyra rutor. Jag ska ta alla fyra samtidigt den här gången.

Jo. Jag har ca 3 timmar i bil T&R till båten...

Och ja, jag testade läckaget för alla rutor vid samtliga tillfällen, men då läckte det bara i en ruta... Jag lovar, fråga Murphy.
//Martin
Najad 34 HR -77

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Installation av värmare - lätt att bli utbränd

Inlägg av Lasse-L » ons 16 okt 2019, 14:19

Anders S skrev:
tis 15 okt 2019, 08:57
Lasse-L skrev:
mån 14 okt 2019, 18:43
Ombyggnad av Wallas till gas, "ett vinterprojekt" i väntan på våren
http://lasselundell.se/wallas.html
gas2.jpg
HA, den har jag sett förr. (Välkommen tillbaka).
Tack
Haver varit "krasslig" något år.
Men nu seglar jag igen. 8)
Idag hade Peter Björnhage från SXK nödraketsövning för "seniorseglarna", lärorikt.
Rökigt blev det när 20-tals raketer och handbloss avlossades.
Fast en raket hamnade på parkeringen. :cry:
www.seniorseglarna.se

Skriv svar