Hur rengör man fendrar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av BF!! » ons 22 okt 2008, 20:46

Hej,

Här kommer en något försenad rapport hur det gick att maskintvätta mina fendrar;

Först noterade jag, som någon här ovan redan har kommenterat, att mina fendrar ej fick rum i min tvättmaskin förrutom en mindre som jag hade. Den mindre stoppade jag in i maskin, hällde i kulörtvättmedel och tvättade med +40 grader allt enligt Camillas rekommendationer. Efter ung 45 minuter var det klart och jag lyfte ut den ensamma fendern för att kolla resultatet. Ska även nämna att denna fender var årsny och ganska ren innan den stoppades in i tvätmaskinen. Men inte tyckte jag den var så mycket renare efter tvätten.

Nåväl, i måndags körde jag in resterande fendrar i en större tvättmaskin, fick köra i 2 omgångar då maskinen rymde max 4 fendrar i taget. Dessa fendrar var ordentligt skitiga efter flertalet år på sjön, hemmahamn och diverse gästhamnsbryggor. Resultatet blev inget upplyftande. De äldsta och nersmutsade fendrarna såg lika dana ut efter tvätten
som de gjorde innan tvätten. Lika mörka och skitiga alltså. Kanske någon färskare fender blev av med det yttersta smutslagret men ingen succé alltså med maskintvättade fendrar.

Summa sumarum:
Att maskintvätta fendrar i tvättmaskin med kulörtvättmedel i 40 graders värme tillför inget.

Så jag får nog börja fundera på att skaffa tolouen eller liknande lösningsmedel för att få dom rena. Men följdfrågan blir ju då vad som händer med det blanka ytskiktet som finns/fanns på dom? Kommer dom då att bli mer mottagliga för skit när de ligger och gnider mot bryggor? Det tror jag i alla fall.
Alltså enklast är nog i alla fall att pensionera fendrarna och skaffa nya när de blir för solkiga och skitiga.

Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av SWE54 » ons 22 okt 2008, 20:54

Jag ska prova att blötlägga lägga lite prylar i badkaret med maskindiskmedel. Medlet är bra mycket effektivare än något annat disk/tvättmedel jag provat. Så vi får se hur det går när det blir av, båten ska inte upp förrän i början av november..
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av bosseh » ons 22 okt 2008, 21:26

Jag tog tillvara en gammal rostfri "tvättbalja" som rymmer några hundra liter. Där åker allt ner, tampar, fendrar och ankare på topp. Där får det ligga några veckor. Jag smyger i bland ner i tvättstugan och fyller på lite nytt vatten så att skiten rinner över kanten.
För tamparnas del blir det sen tvättmaskin. Fendrarna får en mekanisk rengörning.
Lagom till mellandagarna blir pyssel med att trassla ut tampar och vaxa fendrar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 09 jun 2019, 08:46

Gammal god tråd. Jag fick nyss höra om cellulosaförtunning som ska vara magiskt bra, finns på färgaffärer. Rena trasor, gummihandskar o hålla till utomhus rekomenderas.
Återkommer när jag testat.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

asaproki
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 24 aug 2019, 07:35

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av asaproki » lör 24 aug 2019, 07:42

Jag tar aceton och en trasa till dem och applicerar sedan ett vinylskyddsmedel. Ja, det smälter själva ytan på fendern .... vilket är det som gör att det fungerar så bra att ta bort smuts. Andra kemikalier som jag har testat är mycket arbete och verkar inte få det att se helt nytt ut. Använd lämpliga försiktighetsåtgärder när du arbetar med aceton. FYI jag köper aceton i iPrice

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hur rengör man fendrar

Inlägg av HansH » mån 26 aug 2019, 11:30

Guitar Nilsson skrev:
sön 09 jun 2019, 08:46
Gammal god tråd. Jag fick nyss höra om cellulosaförtunning som ska vara magiskt bra, finns på färgaffärer. Rena trasor, gummihandskar o hålla till utomhus rekomenderas.
Återkommer när jag testat.
Cellulosaförtunning fungerar även utmärkt på avbärarlister av gummi som blivit fula.
Slipa med ett slippapper och sedan cellulosaförtunning.
Fendrar skall man nog inte försöka slipa utan bara köra med förtunningen.

Skriv svar