Spindlar i båten.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Götaland
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:29

Spindlar i båten.

Inlägg av Götaland » mån 03 jun 2019, 16:31

Sedan vi fick ny hemmahamn för två år sedan har det börjat dyka upp spindlar i båten. Jag var ute på premiärtur förra helgen och slängde då ut två spindlar modell större.

Finns det något bra knep att ta till för att effektivt fånga in och rensa båten på dessa kryp? Någon slags fälla, medel eller dylikt som drar till sig och tar kål på dem?

Scenariot att min fru vaknar med en spindel i ansiktet måste undvikas till varje pris! Jag har svårt att få ut henne i båten som det är. :cry:

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Segelbo » tis 04 jun 2019, 07:36

Två tips:
Spindelfällan (kolla spindelfällan.se) (Vi har ett gäng sådana i källaren tex. - min fru gillar heller inte spindlar...)
"Spider away" som bla säljs i båttillbehörsbutiker. En spray som gör det otrivsamt för spindlar. (Luktar rätt skarpt av ättika...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 04 jun 2019, 09:54

Götaland skrev:
mån 03 jun 2019, 16:31
Sedan vi fick ny hemmahamn för två år sedan har det börjat dyka upp spindlar i båten. Jag var ute på premiärtur förra helgen och slängde då ut två spindlar modell större.

Finns det något bra knep att ta till för att effektivt fånga in och rensa båten på dessa kryp? Någon slags fälla, medel eller dylikt som drar till sig och tar kål på dem?

Scenariot att min fru vaknar med en spindel i ansiktet måste undvikas till varje pris! Jag har svårt att få ut henne i båten som det är. :cry:
Finns medel att köpa i närmsta färghandel - förvisso dyrt men men mycket effektivt - mot insekter/myror osv - sprayflaska. Sen jag började med det
har jag sluppit att skura/rubba om aktern som innan blev fylld av små svarta spindelexkrementer - mycket svåra att få bort. Plastflaskan är i båten, är blå - får återkomma senare med namnet på företeelsen ifråga. Jag sprayar inne i vantskruvsskydd o överallt där man kan ana lämpligt boende för spindlar. Dessa förgrymmade varelser livnär sig på myriader av små små flugor vars enda uppgift i livet tycks vara att svärma runt båtar, gärna i lä, för att antingen bli uppätna eller sätta sig på något välputsat ställe och genast omvandlas till svårligen borttagbar fläck.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 05 jun 2019, 07:20

Seymor B Fudd skrev:
tis 04 jun 2019, 09:54
Götaland skrev:
mån 03 jun 2019, 16:31
Sedan vi fick ny hemmahamn för två år sedan har det börjat dyka upp spindlar i båten. Jag var ute på premiärtur förra helgen och slängde då ut två spindlar modell större.

Finns det något bra knep att ta till för att effektivt fånga in och rensa båten på dessa kryp? Någon slags fälla, medel eller dylikt som drar till sig och tar kål på dem?

Scenariot att min fru vaknar med en spindel i ansiktet måste undvikas till varje pris! Jag har svårt att få ut henne i båten som det är. :cry:
Finns medel att köpa i närmsta färghandel - förvisso dyrt men men mycket effektivt - mot insekter/myror osv - sprayflaska. Sen jag började med det
har jag sluppit att skura/rubba om aktern som innan blev fylld av små svarta spindelexkrementer - mycket svåra att få bort. Plastflaskan är i båten, är blå - får återkomma senare med namnet på företeelsen ifråga. Jag sprayar inne i vantskruvsskydd o överallt där man kan ana lämpligt boende för spindlar. Dessa förgrymmade varelser livnär sig på myriader av små små flugor vars enda uppgift i livet tycks vara att svärma runt båtar, gärna i lä, för att antingen bli uppätna eller sätta sig på något välputsat ställe och genast omvandlas till svårligen borttagbar fläck.
Tillägg: Medlet heter Myrr och tillverkas av Bayer. Fungerar perfekt, långtidsverkan. Kolla som sagt också vantskruvsskydd - visade sig vara rena drivbänkar för spindlar!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Anders S » ons 05 jun 2019, 08:35

I avdelningen "Husmorstips": https://www.expressen.se/leva-och-bo/9- ... r-inomhus/

Jag påminner också om spindelns uppgift i livet, att äta andra insekter. Om båten har flera exemplar av jättespindeln Konrad är det ett tecken på en god spindelmiljö. Under gårdagen observerade jag för övrigt ett flertal svalor som jagade de trista flugorna. Huruvida deras exkrementer är att föredra (över spindlarnas) är inte lätt att bedöma.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 05 jun 2019, 09:29

Anders S skrev:
ons 05 jun 2019, 08:35
I avdelningen "Husmorstips": https://www.expressen.se/leva-och-bo/9- ... r-inomhus/

Jag påminner också om spindelns uppgift i livet, att äta andra insekter. Om båten har flera exemplar av jättespindeln Konrad är det ett tecken på en god spindelmiljö. Under gårdagen observerade jag för övrigt ett flertal svalor som jagade de trista flugorna. Huruvida deras exkrementer är att föredra (över spindlarnas) är inte lätt att bedöma.
Totallösningen är måhända att skaffa skeppskatt, bespruta det stackars djuret med vinäger i sprayform, låta detsamma förtära lök i vatten som enda föda och, glömde jag, om inte detta hjälper gnida in citron i pulpiten och mantåget och ....ja överallt där spindlar kan dväljas.
Samt stålsätta sig mot båtgrannars blickar! :D :wink:
Vad gäller vanlig s k fågelskit innehåller den ju slemma ingredienser: https://bilvardskungen.se/darfor-skadar ... sa-snabbt/
och utbreder den sig dessutom över större ytor. Försökte förra säsongen få bort en gräslig "blaffa" men det var svårt - blektes under sommaren så det gäller att få bort per omgående. Spindelskiten är ju så oerhört mycket mindre men sitter ju som vore den limmad.

Mot fåglar har jag utan större framgång försökt använda en uggla. Förra säsongen hade nån mås byggt bo, komplett med ägg, rakt under ugglan. Så i år skaffade jag en sån där rovfågelprofil när Hjertmans reade. Visade sig tåla kuling och höll effektivt undan lokala fågelskrällen; de flögo i vida undanmanövrer. men skulle tro att sitter en sån för länge så vänjer även måsar sig. Men detta var under vårrustningen, på land. Vid bryggan svårare att fixa till. Ugglan svänger fram o tebaks under bommen men måsar kan ju störtbomba.....

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Jonjoh » ons 05 jun 2019, 11:25

Rödceder, någon som prövat det?

Götaland
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:29

Re: Spindlar i båten.

Inlägg av Götaland » tor 13 jun 2019, 13:19

Tackar för alla idéer kring detta. Jag har beställt hem spindelfällor nu. Hoppas det funkar.

Skriv svar