Förvaring av båtsaker

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
NordicGamer
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 21:27

Förvaring av båtsaker

Inlägg av NordicGamer » sön 26 maj 2019, 21:34

Hej,

Första inlägget här så hoppas jag gör rätt. Undrar lite om det är någon annan som bor i en liten 1:a och som har båt. Har tänkt att skaffa en segelbåt i storleksklassen if men sitter och funderar lite på vad man gör av alla saker till båten, dynor, batteri, segel mm. Att kunna jobba med båten är inte något direkt problem utan det har jag löst på annat vis men mest var man förvara sakerna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förvaring av båtsaker

Inlägg av Anders S » mån 27 maj 2019, 08:25

NordicGamer skrev:
sön 26 maj 2019, 21:34
Hej,

Första inlägget här så hoppas jag gör rätt. Undrar lite om det är någon annan som bor i en liten 1:a och som har båt. Har tänkt att skaffa en segelbåt i storleksklassen if men sitter och funderar lite på vad man gör av alla saker till båten, dynor, batteri, segel mm. Att kunna jobba med båten är inte något direkt problem utan det har jag löst på annat vis men mest var man förvara sakerna.
Klart du gör rätt som tänker skaffa båt... :-) Välkommen.

Du löser problemet på samma sätt som man gjort i alla tider. Konceptet kallas "sjöbod". Har du ett källar- eller vindsförråd som inte är tokfyllt? Då sätter du båtens namnskylt på dörren, voila!

Vissa saker kan du ha kvar i båten, till och med dynorna om du kan täcka den ordentligt - här är problemet fukt och möss(!). Batteriet, tampar, fendrar etc etc är självklart kvar i båten, batterier mår till och med bra av att lagras kallt om de är fulladdade. Vågar du lämna dynor kan du lämna seglen också. den strategin kräver dock att båten är tät, oftast genom att täckningen är fullgod. Spara ditt värdefulla utrymme för stöldbegärliga saker, särskilt utombordaren.

Alternativt kan du kanske ordna ett extra förråd (fråga hyresvärden) eller hyra på stan (kan bli dyrt).
Anders S

NordicGamer
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 26 maj 2019, 21:27

Re: Förvaring av båtsaker

Inlägg av NordicGamer » tis 04 jun 2019, 20:26

Ursäkta sent svar. Du har helt rätt kan rensa upp lite i förrådet och kanske få plats med utombordaren, om det blir en sådan, där. Kan förvara lite i lägenheten då jag inte har något emot att bo lite trångt om man kan hålla på med värdens bästa hobby! Ska se om man kan hitta någon bra båt att köpa.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Förvaring av båtsaker

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 05 jun 2019, 07:27

NordicGamer skrev:
sön 26 maj 2019, 21:34
Hej,

Första inlägget här så hoppas jag gör rätt. Undrar lite om det är någon annan som bor i en liten 1:a och som har båt. Har tänkt att skaffa en segelbåt i storleksklassen if men sitter och funderar lite på vad man gör av alla saker till båten, dynor, batteri, segel mm. Att kunna jobba med båten är inte något direkt problem utan det har jag löst på annat vis men mest var man förvara sakerna.
Förvara allt i båten! :o jamen?? Ingen fara - ett antal Torrbollar löser det hela - har gjort så i princip alla år (utom de första men sen..).
O batterierna laddar du fullt vid upptagningen och sen klarar dom sig. Vill du lyxa till det skaffa en solcell, typ 40W så blir de dessutom fulladdade till du skall sjösätta. Utbordaren - om du har en sån bör ju konserveras enl alla konstens regler. Men förvaras ombord.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förvaring av båtsaker

Inlägg av Anders S » ons 05 jun 2019, 08:28

Givetvis kan utombordaren ligga kvar i båten, som så mycket annat. Haken är mest vad försäkringsbolaget villkorar avseende "stöldbegärliga föremål". Därför, kolla upp vad de anser att man SKALL ta hem från båten, typ instrument, kikare och annat. Sedan avgör man själv hur stora riskerna är och hur mycket plats som finns i den trevna bostaden. En utombordare kan anses stöldbegärlig och skall låsas till båten. (Kätting runt maströret? Helt allvarligt...) Jag har själv jollemotorn i verkstaden. (Jag har verkstad i båten :-) )

Det visar sig vanligen att man kan ha det mesta kvar i båten om man ställer det luftigt. Sedan får man fundera på strategien "torrboll" vs strategin "luftig vädring". Svaret "torrboll" är inte alldeles givet, beroende på förutsättningarna i båten (och klimatet), den behöver tätas ordentligt i luckor och ventilatorer i så fall.
Anders S

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Förvaring av båtsaker

Inlägg av msbr » ons 10 jul 2019, 22:24

Välkommen ! När jag var där du är idag fast med en tvåa så hyrde jag ett förråd på Shurguard som det hette då. Vet ej vad motsv kostar idag men man behövde ju inte jättestort förråd men jag tror det var en 4-5 kvm och det räckte gott till mig och maxi 77an som jag hade då

Skriv svar