Batteri frågor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Batteri frågor

Inlägg av omega » mån 20 maj 2019, 22:06

Hej på er
I den nyinköpta båten sitter en ganska stor batteribank,märker nu att batterierna är lite trötta,trots att de bara är ett par år ,
Vet att blybatterier är väldigt känsliga för djupa urladdningar,tror att det är vad som hänt här.Men nu ör det dags att köpa nya,tycker lifepo är alldeles för dyrt än.
Men lurar på agm istället blir 3st 100 amp på förbrukningssidan ,sen 2till bogen och en till starten.
Men vad tycker den samlade erfarenheten här, är det värt de extra pengarna,får man ut märkbart mer av dem

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Batteri frågor

Inlägg av Anders S » tis 21 maj 2019, 08:07

Jag tillhör skolan som köper stora batterier där det är billigt (läs, Biltema, typ). Livslängden varierar dessutom stort - ett polskt lågprisbatteri höll i 14 år, ett byttes vid 10, två stora Biltema byttes efter bara 7 år. De två stora har onödigt lång (eller snarare tunn) kabel till generatorn, vilket jag åtgärdat. MEN, jag laddar noga, har en solcellspanel enkom för att hålla batterierna toppade och kör en hel del motor (=generator) - alla har det inte så.

Bäring på din fråga: Oavsett batterityp, så krävs att laddregimen är fullgod. Har dina gamla bara "hållit ett par år" (är du som jag kan det vara fler än man trodde först - var är kvittona med datum... :-) ) KAN det vara helt naturligt (stor förbrukning, laddar ur, laddar tillbaka, ofta och mycket) eller att laddningen inte riktigt räcker till. Kollas (bedöms) innan nyinvestering, tycker jag. Investerar man i finbatterier vill man ju ge dem bra förutsättningar.

Sedan är det förstås tidshorisonten som avgör. Vet du att du behåller båten i tio år, eller är du öppen för att sälja inom en relativt kort tid, ett par år eller så? Marknadsvärdet på båten påverkas ännu mindre av fina batterier än av en nyare motor, om man säger så.

Vad är prisskillnaden mellan standard förbrukningsbatterier och (förhoppningsvis) litet bättre AGM-batterier? Exempel från Biltema:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000028593 1249 kr. Detta är troligtvis ett OK "vanligt batteri". Per AH (nominellt) blir det ungefär 12,50/AH.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029894 är ett AGM-batteri med (som det verkar) lämplig karakteristik för att ha även i båten (solcellsladdning, cyklingstålighet etc). Litet mindre, 95 AH, 1949 kr = ca 20 kr/AH

I båda fallen krävs det att man har laddningen i ordning. Tar man ut ström måste det tillbaka, och det finns inga batterier som mår bra av att stå urladdade över tid.

Vinsten (för dig) ser ut att vara att du kan klara dig med litet mindre batteribank med AGM, och det kan i sin tur innebära att dina laddningsapparater (solcell, generator, landström) hinner hålla batterierna toppade, vilket är den stora framgångsfaktorn för bly-syra-batterier. Om dina batterier (idag) dör i förtid hade jag tittat på laddregimen och inte hoppats på att en lika stor AGM-bank löser det här.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Batteri frågor

Inlägg av omega » tis 21 maj 2019, 19:48

Hej
Båten är nyinköpt för i år,men tidigare ägare sade att de var ett år gamla,men har sett på forum att han haft laddproblem sen han köpte båten ny 2012,
Tyckte Att laddaren gav lite dålig spänning,kom ej över 13,9 volt vill helst upp till 14,2
Men om batterierna är lite vissna kanske laddaren inte orkar riktigt,men skall ta med fluken ut o mäta ordentligt,men nya batterier kommer nog att behövas,tycker 400 ah borde räcka en stund med bara kyl o lite småbelysningar igång
.Vis av erfarenhet blev jag då jag köpt nya batterier i förra båten ,åker ifrån båten o glömmer strömmen på,några lampor var på,kom ut efter en vecka o batterierna var tomma,det räckte för att knäcka nya batterier,inget kul

//Johan

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Batteri frågor

Inlägg av oceansailor » tis 21 maj 2019, 22:37

omega skrev:
tis 21 maj 2019, 19:48
Hej
Båten är nyinköpt för i år,men tidigare ägare sade att de var ett år gamla,men har sett på forum att han haft laddproblem sen han köpte båten ny 2012,
Tyckte Att laddaren gav lite dålig spänning,kom ej över 13,9 volt vill helst upp till 14,2
Men om batterierna är lite vissna kanske laddaren inte orkar riktigt,men skall ta med fluken ut o mäta ordentligt,men nya batterier kommer nog att behövas,tycker 400 ah borde räcka en stund med bara kyl o lite småbelysningar igång
.Vis av erfarenhet blev jag då jag köpt nya batterier i förra båten ,åker ifrån båten o glömmer strömmen på,några lampor var på,kom ut efter en vecka o batterierna var tomma,det räckte för att knäcka nya batterier,inget kul

//Johan
Att laddaren inte kommer upp i rätt landspänning beror inte på att batterierna är dåliga. Tvärtom går det fortare att komma upp i hög laddspänning om batterierna är sulfaterade. Däremot minskar kapaciteten om batteriet är sulfaterat. ( Det går fort att nå full laddspänning men sen sjunker spänningen snabbare när man laddar ur)

Ett tips kan vara att kolla temperaturen på batteriet när Du laddar. Skulle en cell vara kortsluten kommer de övriga fem cellerna att bli överladdade vilket betyder att det blir väldigt varmt och elektrolyten kokar kort.

Så börja med att kolla varför inte laddaren kommer upp i full laddspänning. Möjliga felkälla är anslutningar, kabel area samt laddaren själv. 14.4V är minimum för vad Du bör ha för de flesta bly batterier. Enda undantaget är gel. De flesta batterier mår bra att laddas med 14.6V. Speciellt gäller det våta batterier. Med högre spänning så går laddningen fortare och man förebygger stratifiering i elektrolyten.

Generellt så gäller det att ladda fullt så ofta som möjligt. Helst efter varje urladdning vilket är i praktiken omöjligt på en båt om man inte ligger i hamn. En gång/vecka är ett mer realistiskt mål. AGM är känsligare för partiell ur och uppladdning.

Stirra inte för mkt. på antal cykler när Du väljer batteri. I en båt så dör batteriet alltid en för tidig död pga. sulfatering. I princip uppnår batteriet aldrig det antal cykler som tillverkaren anger.

Anders väljer ett billigare batteri. Ett klokt val om man accepterar att batterier oftast dör i förtid pga. Sulfatering.

AGM marknadsförs ofta för lång livslängd. Ett felaktigt påstående vill jag påstå om batteriet används så som man kan förvänta sig i en båt. (Att batteriet inte blir fulladdat efter varje urladdning) Däremot betyder AGM tekniken hög startström, underhållsfritt, något snabbare uppladdning samt låg självurladdning.

Ett bra fritt ventilerat (vått) batteri ger oftast längre livslängd men kräver mer underhåll.
Senast redigerad av 3 oceansailor, redigerad totalt 0 gång.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Batteri frågor

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 22 maj 2019, 09:32

Håller med föregående talare. Se över laddningen! 13,9 tyder på problem. Hur ser systemet ut? Dioder nånstans? Själv har jag "Skyllermarkiserat" med allt vad det innebär.
Vad gäller batterityp lärde jag mig den dyra o tunga vägen att dimensioneringen av banken är viktig; bättre med fler vanliga än jättekapacitet i färre typ oavsett typ. Min gel sejour var inte lyckad....Och det faktum att stora batterier är så förgrymmat tunga att jag var tvungen vinscha ombord, även om det är gel......de senaste 25 åren har jag låtit batterierna stå kvar i båten året om. Laddar fullt vid upptagningen - när ljuset återkommer fungerar solcellerna igen - genomskinlig presenning.
Nu kör jag åter med gammal beprövad uppsättning; 3 lika stora 75Ah; har Septor bank skiljare, 2 solceller (MMPT regulator - med möjlighet välja batt typ, antalet Ah-timmar på anläggningen osv) à 45W, numera 115A generator (men g:a motorns 60A räckte). För ev landström Mobitronic 25A. O framför allt tillräckligt grova kablar.
En fördel med såna här batterier är att då kan man byta hela rasket samtidigt typ vart 7 år eller när de nu dör.
Sen är det ju bra med LED lampor överallt; strömsnål kyl/värmare osv osv. Fungerar för mig. Som dessutom har spännings(+strömmätare) ggr flera.
Att mäta är att veta.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Batteri frågor

Inlägg av omega » sön 26 maj 2019, 13:55

Har nu investerat i batterier från biltema, blev ett marinbatteri på 100 ah art nr 80-41001
För 1149 kr, provade med en batteritestare av lite bättre kvalité som visade att de gamla var slut.Har tidigare år kört efter era principer billiga batterier duger gott, så fortsätter med det
Blir nog mycket bättre nu än med de gamla
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Batteri frågor

Inlägg av Anders S » mån 27 maj 2019, 08:26

omega skrev:
sön 26 maj 2019, 13:55
Har nu investerat i batterier från biltema, blev ett marinbatteri på 100 ah art nr 80-41001
För 1149 kr, provade med en batteritestare av lite bättre kvalité som visade att de gamla var slut.Har tidigare år kört efter era principer billiga batterier duger gott, så fortsätter med det
Blir nog mycket bättre nu än med de gamla
//Johan
Det skall nog bli bra. Tittar du till kablagen (grova nog, väl "klämda" och fastskruvade) och vaktar på laddningen klarar sig nog batterierna länge.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Batteri frågor

Inlägg av Peter_K » tis 28 maj 2019, 15:18

Hur är laddningen kollad..?
Är 13,9 V mätt med multimeter på batteribanken, eller är det avläst på ett instrument som sitter en bit bort från batteribanken med spänningsfall..?

Edit, såg nu att batteri var helt slut och utbytt, men om problemet kvarstår så...
Alla borde ha skägg

Skriv svar