Kan man använda flera laddare samtidigt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av Fredrik » tis 28 maj 2019, 10:37

Jag införskaffade precis en CTEK-laddare som är fast installerad för att alltid hålla förbrukningsbatterierna laddade när jag är inkopplad på landström. Förutom detta har jag även solcellspanel och en maxpower regulator som alltid är inkopplad.

Fungerar det bra att låta dessa båda laddare vara inkopplade samtidigt, eller är det risk att de stör varandra på något sätt? Normalt sett är jag inte inkopplad på landström mer än någon dag åt gången, men det skulle vara skönt att veta att det inte kan orsaka något problem om jag lämnar båten ett tag med sladden inkopplad.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av Peter_K » tis 28 maj 2019, 12:18

Det är väl inte konstigare än att du har en generator som laddar samtidigt som solpanelerna är inkopplade via Max Powern..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 29 maj 2019, 08:20

Problem med landström kan annars vara att du får jordströmmar som äter upp dina anoder :)

Annars skall det inte vara några problem med flera laddare. Jag har sol-laddning och en landströmsladdare med brytare som har tre lägen:
startbatteri-av-förbrukningsbatteri
/Anders G

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av Fredrik » ons 29 maj 2019, 12:36

Hej,

Okej, det låter som att allt kommer att fungera! Jag började bara fundera på om det var så att flera "smarta" laddare kunde samverka för att lura varandra att spänningen är högre än vad den egentligen är och på så vis inte trycka i tillräckligt med ström, alternativt på något sätt överladda batteriet.

Jag kommer ned till båten ikväll, då förväntar jag mig att finna kall öl i kylen och fulladdade batterier!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av Anders S » ons 29 maj 2019, 17:08

Problet (att laddare kan motverka varandra, eller snarare lura den andra laddaren kan givetvis uppstå.

Vill man minimera detta potentiella problem gäller det att ha koll på hur laddningskretsarna mäter strömbehovet. Minst problem blir det om alla laddare mäter på batteriet, dvs tar med spänningsfallet i bedömningen OCH mäter mot batteriet, inte mot sig själv. (I generatorsammang talar man om "machine sensing" respektive "battery sensing")

Samtidigt är det vanligtvis så att det batteriets mot-EMK som indirekt signalerar till laddarna att skicka ström, och då spelar det mindre roll (för "dumma" laddare) ifall det ligger en ytterligare laddare på batteriet, det tar emot ström i alla fall.

Sedan kan man tänka sig att en programstyrd laddare arbetar med att identifiera hur batteriet svarar på laddningen och styra laddningen därefter, och då kan en annan laddare störa den processen. Vill man optimera batterivården genom att låta sådana trolleriladdare göra sin magi på batteriet skall man definitivt inte blanda in andra laddare i spelet.
Anders S

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av SYBY » ons 29 maj 2019, 21:52

Jag ställde nyligen en liknande fråga till CTEK:s kundsupport. Beskedet därifrån tyder på att det sällan finns några enkla svar i dessa sammanhang...
I mitt fall har jag en ganska ny laddare av modell M300 i min båt. Men jag har också tillgång till en äldre CTEK-laddare av modell XS25000 – i princip en äldre variant av M300 med några andra funktioner. Min frågeställning: Kan jag koppla båda dessa till samma batteribank och således ladda med (25+25=) 50A?
Svaret från CTEK: Ja, det går bra, förutsatt att laddaren XS25000 inte är alltför gammal (tillverkad före, typ, 2005). I så fall stänger den ned sig själv när den känner av den andra laddaren.
Den var för gammal...

Götaland
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:29

Re: Kan man använda flera laddare samtidigt?

Inlägg av Götaland » mån 03 jun 2019, 15:51

Jag har en CTEK M200 (15A) samt 100W solpanel via MPPT-regulator. Båda laddar samtidigt utan problem. (Jag använder dock CTEK:en sällan, bara om batterierna är kraftigt urladdade.)

Skriv svar