Underhåll för välvårdad MD7

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Underhåll för välvårdad MD7

Inlägg av kblomster » mån 13 maj 2019, 20:49

Har nyligen blivit ägare till en S30 med originalmotor, en Volvo Penta MD7A från 1979 med sötvattenskylning installerad tidigt 1990-tal (minns inte exakt år men dokumentation finns). Motorn har av allt att döma varit väl omhändertagen i alla år och den går också utmärkt - startar lätt, går jämnt och tyst utan rök eller missljud, driver båten i god marschfart, verkar inte läcka någon olja att tala om och har inte haft några oroväckande tendenser under vår korta tid ihop.

Nu funderar jag på hur jag bäst ska sköta om denna klenod för att den förhoppningsvis ska fortsätta tuffa på i många år till. Byte av olja, filter, drivrem, impeller mm är naturligtvis en självklarhet. Rensa i värmeväxlaren hade jag också tänkt ge mig på vid tillfälle. Det som jag är lite osäkrare på är dock vad man ta sig an i fråga om lite större underhåll och kontroller, t.ex. justering av ventilspel. Instruktionsboken påstår att detta skall göras var 50:e driftstimme av auktoriserad verkstad, vilket för mig förefaller fullständigt orimligt, men någon gång ska det väl ändå göras (eller?) och jag vet inte när det gjordes sist. Jag har kikat lite på hur man går till väga, och även om det ser ganska pilligt ut så verkar det inte orimligt svårt för min medelmåttiga händighet. Dock är det minst sagt trångt i motorrummet, några bladmått har jag inte och risken att göra fel är väl inte helt obefintlig första gången. Hur ofta brukar ni göra det och gör ni det själva?

Sen funderar jag också lite på vissa större kritiska komponenter, och då särskilt avgaskröken och elpumpen till sötvattenskylningen. Går det att avgöra vad för skick avgaskröken är i på något vettigt sätt? Den ska ju tydligen rosta sönder med tiden och jag vet inte när den byttes senast. Elpumpen till sötvattenskylningen är det vad jag vet inget som helst fel på, men den är bara några år yngre än jag själv och jag vet inte vad det är för livslängd på den. Båda dessa delar kostar ca 2000kr styck och om jag slipper byta så kan jag ju ha en del kul för de pengarna, men jag vill inte vara dumsnål heller och riskera ett kostsamt haveri framöver.

Vet ni något annat man borde göra eller hålla ett öga på? Spridarrenovering lär man väl inte ge sig på om man inte måste, eller?

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Underhåll för välvårdad MD7

Inlägg av Winga29 » mån 13 maj 2019, 23:42

Jag tror du kan ta det ganska lugnt. Det är pålitliga maskiner.
Ett bladmått bör du ju naturligtvis köpa, och om du är medelmåttligt händig så är det bara att följa instruktionen.
Jag har gjort det en gång, det var väl några hundra timmar sedan.
Min avgaskrök började först få lite rostutslag, sedan började den mycket sakta att läcka, detta pågick nog ett par tre år innan jag bytte till en ny.
Elpumpen märker du ju om den lägger av, då slutar ju kylningen fungera, du kanske har larm eller åtminstone tempmätare?
Är du orolig kan du ju köpa en i förebyggande syfte.
När avgaserna börjar ryka mer och mörkare är det dags för service (renovering) av spridarna.

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Underhåll för välvårdad MD7

Inlägg av kblomster » tis 14 maj 2019, 10:23

Tack för råd och uppmuntran!

Om rost i avgaskröken tar så lång tid på sig att börja ge sig till känna så känns det genast lugnare. Det är ju ingen stor sak att titta till den då och då. Den som sitter där nu ser hel och fin ut och jag vet att den bytts minst en gång under båtens livstid, men jag vet inte när det gjordes sist. Har en hel del dokumentation och kvitton men har inte sett just den biten.

Du har nog också rätt i att det är onödigt att ge sig på elpumpen. Temperaturlarm har jag och vad jag vet funkar det - båda de andra två larmen (oljetryck och generatorfel) funkar i alla fall. Dock ingen temperaturmätare på instrumentpanelen. Är nog onödigt nojig.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Underhåll för välvårdad MD7

Inlägg av tomeriksen » lör 25 maj 2019, 13:03

kblomster skrev:
tis 14 maj 2019, 10:23
Tack för råd och uppmuntran!

Om rost i avgaskröken tar så lång tid på sig att börja ge sig till känna så känns det genast lugnare. Det är ju ingen stor sak att titta till den då och då. Den som sitter där nu ser hel och fin ut och jag vet att den bytts minst en gång under båtens livstid, men jag vet inte när det gjordes sist. Har en hel del dokumentation och kvitton men har inte sett just den biten.

Du har nog också rätt i att det är onödigt att ge sig på elpumpen. Temperaturlarm har jag och vad jag vet funkar det - båda de andra två larmen (oljetryck och generatorfel) funkar i alla fall. Dock ingen temperaturmätare på instrumentpanelen. Är nog onödigt nojig.
Ett krökhaveri är inte mission critical. Min sprack förra året med lutzendimma till följd i ruffen. Men med en tomburk som värmesköld och lite silvertejp kunde vi ta oss hemåt. Sedan gipsade jag med avgasbandage och puttrade iväg dagen efter.
avgaskrök.jpg
Tanken är att köpa en ny krök men det finns annat som är mer prioriterat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Underhåll för välvårdad MD7

Inlägg av Anders S » mån 27 maj 2019, 08:04

tomeriksen skrev:
lör 25 maj 2019, 13:03
kblomster skrev:
tis 14 maj 2019, 10:23
Tack för råd och uppmuntran!

Om rost i avgaskröken tar så lång tid på sig att börja ge sig till känna så känns det genast lugnare. Det är ju ingen stor sak att titta till den då och då. Den som sitter där nu ser hel och fin ut och jag vet att den bytts minst en gång under båtens livstid, men jag vet inte när det gjordes sist. Har en hel del dokumentation och kvitton men har inte sett just den biten.

Du har nog också rätt i att det är onödigt att ge sig på elpumpen. Temperaturlarm har jag och vad jag vet funkar det - båda de andra två larmen (oljetryck och generatorfel) funkar i alla fall. Dock ingen temperaturmätare på instrumentpanelen. Är nog onödigt nojig.
Ett krökhaveri är inte mission critical. Min sprack förra året med lutzendimma till följd i ruffen. Men med en tomburk som värmesköld och lite silvertejp kunde vi ta oss hemåt. Sedan gipsade jag med avgasbandage och puttrade iväg dagen efter.
avgaskrök.jpg

Tanken är att köpa en ny krök men det finns annat som är mer prioriterat.
När man gör den värderingen (att kröken inte är "mission critical" och hur man vill prioritera) bör man känna till en liten egenhet hos avgaskröken: Den är konstruerad för att skydda avgasutloppet från motorn från att vatten kan spolas in bakvägen i motorn. När korrosionen är så allvarlig att det rinner från utsidan är risken mycket stor att den invändiga baffeln (styrplåten, gjutningen, extraröret) är borta eller skadad. Då kan vattenpumpen trycka vattnet "fel" och in i motorn, bakvägen. Inte aktuellt här, men särskilt illa om man har en avgasturbo, som då kommer att rosta.

Avgaskröken (i sin skenbara enkelhet) är en viktig komponent.

Så länge motorn går (och genererar ett avgastryck) händer inget, men vojne, vojne om kylvattnet som står kvar efter motorn stannats rinner bakvägen ner i en cylinder eller ligger kvar i avgaskanalen.
Anders S

Skriv svar