Gammal bensin?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Gammal bensin?

Inlägg av hedgehog » mån 20 maj 2019, 20:09

Plockade isär jolleutombordarens förgasare och hittade fullt av skräp, framförallt i flottörhuset. Det är andra gången det händer på några år. Båda gångerna har anledningen till meket varit att motorn gått dåligt/inte alls. Skräpet är något slags kristaller och det sitter hårt fast. Påminner lite om hur det ser ut om man glömmer en lackpensel i en burk med lacknafta (fråga inte hur jag vet...)
Tänker att detta beror på att bensinen åldras och kristalliserar. Nån som har koll?
Sedan är ju frågan hur man undviker det? Tömma motor och tank inför vintern vore väl det säkraste. Kanske är högoktanig bensin mindre benägen att kristallisera? Finns det någon tillsats som funkar?.
Är antagligen inte ensam om detta.
Ha det gott!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gammal bensin?

Inlägg av Peter_K » tis 21 maj 2019, 06:47

Orsaken är alkoholblandningen i bensinen.
Lösningen heter att köra på alkylat.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gammal bensin?

Inlägg av Anders S » tis 21 maj 2019, 07:37

Håller med Peter. Alkylatbensin (även från Biltema) håller bättre och skonar i viss mån naturen (har aldrig sett en totalkalkyl, den är kanske inte så bra som sägs om man väger in tillverkningen?) men den tål lagring rätt mycket bättre.

Haken är därvid att förgasare inte är hermetiskt täta (hur skulle de kunna vara det) och bensinen avdunstar. Minsta rester som blir lack, kristalliserar eller transformerar sig på andra sätt ställer till det i lillförgasarens små munstycken. Tillsatser försämrar, det enda vettiga är i så fall spridar-rens (liten dos). Givetvis skall bensinen inte stå i tank eller förgasare under vintern, men det syndar väl vi alla med.

Anekdotiskt: En helt annan motorupplevelse i våras var att den ett år sprillans gräsklipparens bränslepumpsblåsa (som på utombordare, men inbyggd) hade skadats. Det kan ha varit för mycket sprit i bensinen, med plaströta som följd. Poäng i fallet: Med ökad sprithalt i bensinen kan slangarna i systemet släppa litet material, som kan täppa till i förgasaren då lösningsmedlet (bensinen) ångar av. .
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Gammal bensin?

Inlägg av Nils_D » tis 21 maj 2019, 08:54

Problemen med att lagra bensin över vintern är rätt välkända, liksom att spritinblandningen kan skada slangar och annat material som t.ex. gummipackningar. Fick problem med läckage vid bränslemätaren på en nyinköpt extern tank av ett kvalitetsmärke på grund av detta.
Enligt en motorbåtsmeknaiker jag pratade med i samband med detta är motorer och slangar som tillverkats i USA, eller enligt USA-krav, mer drabbade av detta, eftersom man har mindre spritinblandning i bensinen där.
För några år sedan var det mindre, eller rent av ingen, spritinblandning i den 97 oktaniga bensinen, så jag vet flera båtägare som använde den som ett alternativ till alkylatbensin. Vet inte vad som gäller för 97 oktan idag.
Min personliga erfarenhet är att det är problemfritt, trots nackdelarna som beskrivits här, att köra på vanlig bensin under sommarsäsongen. När jag skall vara borta från båten en längre tid kopplar jag loss bensinslangen (jag använder extern tank och inte den inbyggda) från motorn och låter den gå på tomgång till den stannar, så att förgasare är tom. Samma rutin vid upptagningen på hösten.
Jag sparar ingen bensin över vintern. Den som finns kvar när säsongen är över häller jag i min bils bensintank.
Med dessa rutiner har jag sedan flera år tillbaka inga problem med läckande packningar eller svårstartade motorer.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gammal bensin?

Inlägg av hedgehog » tis 21 maj 2019, 09:40

Ok, där ser man. Inget ovanligt, alltså.
Vår utombordare är en liten tvåhästars Suzuki som används till jollen. Det är inga stora mängder bränsle som går åt under en säsong så någon ekonomisk anledning att köra på vanlig 95 finns inte. Om man läser om alkylat kan man hitta vissa kommentarer om att motorn går sämre blir svårstartad etc. Nån som kan bidra med erfarenheter?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Gammal bensin?

Inlägg av Fredrik » tis 21 maj 2019, 10:26

Jag kör alltid på vanlig bensin som stått länge i dunkar, har aldrig några problem. Det viktigaste är som skrevs tidigare, att man rycker ur bränsleslangen/stänger bensinkranen och kör motorn till den stannar av sig själv om man vet att motorn inte ska användas på länge, t.ex. över vintern.

Innan jag började tillämpa detta hade jag stora problem med svårstartade båtmotorer, gräsklippare och röjsågar, samt problem med att membranet i förgasaren pajade i gräsklipparen (membranet i B&S tål inte bensin fick jag lära mig).
X-342 SWE 18 "Kexet"

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gammal bensin?

Inlägg av hedgehog » tis 21 maj 2019, 13:02

Får bli en test med alkylat i sommar.
Trots goda föresatser blir saker som " tömma bensin ur utombordaren innan vintern" lätt föremål för glömska...
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Gammal bensin?

Inlägg av hedgehog » tis 21 maj 2019, 19:05

Sådärja, allt rengjort och ihopskruvat och Biltema alkylatbensin påfylld.
Motorn puttrade till på första och startade på andra rycket! Har aldrig hänt :D
Så klart inte bara bensinens förtjänst men ändå!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Skriv svar