Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Anders » tor 26 jul 2018, 17:19

Efter att ha varit ute en hel del under den fina våren och nu cirka två veckor på semestern längs västkusten och i Norge kan jag konstatera ett fenomen:
Om det är en båt i hamnen där besättningen spelar musik för hela hamnen, dricker mer alkohol än vad de klarar av och är högljudda i största allmänhet så är det ofelbart herrar och damer (oftast jämna par) i åldern 55-70 år.

Förr var det ungdomar som störde i hamnarna, nu är det äldre herrar och damer, ser ingen skillnad mellan könen här. Oftast har de svensk eller norsk flagg, inte dansk, tysk eller holländsk.

Vad har hänt?

Som tur är spelar de oftast ganska bra musik till att börja med, men när promillen blir för hög går det tyvärr över till svensk och norsk dansbandsmusik...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Anders S » tor 26 jul 2018, 19:30

Medhåll, och en analys:

55+ är dagens båtfolk och gårdagens festprissar. De gör, på semestern, som de alltid har gjort, dvs spelar musik för varandra i sociala sammanhang (även båthäng).

Att de super till i hamn, OK. Kan det ha med våra nya regelverk att göra? Supa på sjön är "no-no" och de som behöver en redig fylla för att njuta av seglingen tar den i hamn..

Att 55+ för väsen, vad är nytt. Det gjorde vi som 25+, 35+, 45+ också. Möjligen märks det mera när det är lugnare i hamnarna.

Den yngre generationen är dels inte så vanlig längre, och när den är ute på sjön hänger man på internet, snapchat, fejan, insta etc etc - en introvert verksamhet, som i den mån den är audiovisuell kompletteras med hörlur/snäcka ( eller hörlurar för 4000 kronor).

Övergången från "bra musik" till dansband har jag ingen förklaring till.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Peter_K » fre 27 jul 2018, 06:24

Lägger till; vi som är lite yngre (räknar mig dit, 45 år) har ett annat dryckesbeteende också. Vi sitter inte och groggar på samma sätt som tidigare generationer, alkoholen är inte lika viktig, lika självklart inslag på semestern. Det är mer några kalla öl som gäller i hamnen för min del, i år var jag lat när jag var ute så det var dessutom folköl.
Det blir inte lika skränigt då.

Noterade liknande sak när jag var på Cypern i början av sommaren; vi bodde på ”all inclusive”, den äldre generationen groggade rätt friskt (det ingick ju); min generation körde löprundor och vattengympa och hängde på gymmet mm.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av S-B A-son » tis 04 sep 2018, 14:28

Måste erkänna att denna spaning inte stämmer riktigt med mina intryck från i år.
Men kanske bör det nämnas att jag själv är väldigt rejält 55+. så rejält att jag numer njuter livet som pensionär.
Vilket gör mig part i målet s.a.s.

Men, om det vore som ni upplever kan förklaringen vara en annan.

Jag tror på den hörselskadade generationen.
Den första med stereoanläggningar på tonårsrummen. Den första med Disco. Den första som tog ut insatsen från moppens ljuddämpare.
Tacka f-n för att vi är den första hörselskadade generationen och måste därmed vrida upp både käften och båtstereon.
Dock skall sägas att Gin å Tonic, ett antal isbitar och en citronskiva har varit väldigt myycket extra gott denna fantastiska sommar!

Till dansbandsmusiken har jag alls ingen förklaring. Men kanske nåt ändå med begärelse till båtgrannens hustru, om det nu skulle bjudas upp till dans på bryggan!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2018, 15:53

S-B A-son skrev:Måste erkänna att denna spaning inte stämmer riktigt med mina intryck från i år.
Men kanske bör det nämnas att jag själv är väldigt rejält 55+. så rejält att jag numer njuter livet som pensionär.
Vilket gör mig part i målet s.a.s.

Men, om det vore som ni upplever kan förklaringen vara en annan.

Jag tror på den hörselskadade generationen.
Den första med stereoanläggningar på tonårsrummen. Den första med Disco. Den första som tog ut insatsen från moppens ljuddämpare.
Tacka f-n för att vi är den första hörselskadade generationen och måste därmed vrida upp både käften och båtstereon.
Dock skall sägas att Gin å Tonic, ett antal isbitar och en citronskiva har varit väldigt myycket extra gott denna fantastiska sommar!

Till dansbandsmusiken har jag alls ingen förklaring. Men kanske nåt ändå med begärelse till båtgrannens hustru, om det nu skulle bjudas upp till dans på bryggan!

mvh Sven-Barry
Helt klart kan det tänkas att det bara handlar om hörselskador. Å andra sidan är detta generation 55+, vilket betyder att man inte bara haft stereo på rummet, utan att man lyssnat på rediga band, gått på rockkonserter och dansat på studentkorridorerna till Rolling Stones. Man har känt trycket på Ullevi när Springsteen skapade sprickor, man har lyssnat på Kjell Alinge och Kersti Adams-Ray. Kort sagt, musik med ös, i alla lägen och inget konstigt med det.

Till detta kommer oftast ljudmässigt tveksamma, men ibland kraftiga Bluetooth-högtalare och möjligheterna att ha hela sin låtskatt i mobilen (tack till Mpeg, Flac med flera). Sedan går ju ljud långt över vattnet.

Återigen, varför Peter har hört dansband har jag ingen förklaring till. Kan det handla om Taubes "Dansen på Sunnanö", en låt som osvikligt kommer fram när kvällen blir litet senare och musik spelas ? "Dans på Brännö Brygga" spelas ju även på fel sida, kan man tro. Även "Sailing (med Roddan) har viss slisk- och dansbandsfaktor.

Eller, har Peter (hemska tanke! frivilligt) eller ofrivilligt förtöjt i något erkänt groggnäste ?
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Peter_K » tor 06 sep 2018, 22:31

Peter noterar att den äldre generationen inte bara har hörselskador, utan även verkar ha synskador då jag faktiskt inte skrivit en enda rad om dansbandsmusik...
:wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Anders S » tor 06 sep 2018, 23:06

Peter_K skrev:Peter noterar att den äldre generationen inte bara har hörselskador, utan även verkar ha synskador då jag faktiskt inte skrivit en enda rad om dansbandsmusik...
:wink:
Din tilläggsobservation var att 55+ söp till (och förde väsen) men det var, alldeles riktigt, Anders (Forum-Anders) som har observerat dansbandsmusik (en annan sorts oväsen).

Men det är uppfattat, du har observerat fylle och skrän samt framhåller de yngres förträfflighet på detta område (på Cypern, lätt oklar koppling till sommarens seglingar?), men inte hört dansbandsmusik.

Min fråga om groggnästet kan vara fortsatt relevant!
Anders S

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Thallatha » fre 07 sep 2018, 16:38

Jag har nog aldrig varit 55+, trots att jag snart är 70 men ser ut som sjutton.

Ja - jag ser faktist bättre ut dag än i förrgår. Detta beror att en ung vacker flicka klippte till mig för det facila priset av 350 kr.

Är inte helt säker på att var bättre förr. Det finns ju undantag förståss - jag tex.

En sak som var bättre förr var ju definitivt bättre förr - det var dansmusiken och dansband.

Förr var ju dansmusik och dansband bra.

https://www.youtube.com/watch?v=AQseFAcWvtE

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Peter_K » fre 07 sep 2018, 22:19

Anders S skrev:
Men det är uppfattat, du har observerat fylle och skrän samt framhåller de yngres förträfflighet på detta område (på Cypern, lätt oklar koppling till sommarens seglingar?), men inte hört dansbandsmusik.

Min fråga om groggnästet kan vara fortsatt relevant!
Jag är osäker på vad som klassas som ett ”groggnäste”, men populär naturhamn utan faciliteter i Stockholms skärgård är väl inte en sådan..?

Cypern har ingen direkt koppling till sommarens seglingar, men det finns likheter då båda ställena är sådana där man tillbringar den lediga semestern. Jag försökte helt enkelt visa på att för den äldre generationen (inte alla, men påfallande många) finns likhetstecken mellan ledighet och att vara småpackad, något som jag inte ser i samma utstreckning hos en yngre generation (där det också finns undantag).
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Calle C » tor 13 sep 2018, 18:52

Hej
Förr, då hade vi inga steroförstärkare med oss.
Men i hamnarna var det mycket snack över relingarna, det bjöd in och någon kanske hade en guitar.
Oftast slutade allsången vid 01 tiden, och javisst alla tyckte att det var trevligt.

Nu för tiden känns det som om folk inte längre vill umgås i hamnarna, vilket är lite tråkigt.
Däremot så kommer gänget från den stängda restaurangen efter 01 då det redan har varit tyst i ett par timmar.
Nu är det party på 1 båt i hamnen som väcker 10 andra båtar.
Detta är inget ovanligt men åldrarna på dessa är oftast 30-45 år och har motorbåt.

Det var bättre förr....
Calle

Se gla ut

Giovanni
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 07:28

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Giovanni » tis 09 okt 2018, 20:22

Mitt svar på Anders fråga är: norrmän, norrmän och norrmän. Norrmän i för stora båtar i norra Bohuslän uppför sig precis som beskrivs i inlägget.
Vi har fått tillbaka hamnavgiften två år i rad pga tragiskt uppförande i Strömstad av norrmän. Det är ju 90% norrmän där i gästhamnen, och norr om Soten med för den delen, så dom märks.
Det som utmärker dom är alkoholkulturen, dricker som svenskar på sextitalet på Ströget. I Strömstad släpper alla ev hämningar och beteendet blir tragiskt och det kan man ev ta ibland, där. Men när samma uppförande hamnar ute i skärgården blir det annat.
Jag har sett damer tömma fulla askfat rakt över relingen. I somras tömde båtgrannen toatanken rakt ut i hamnen - olycka eller ej, han blev vansinning när jag påpekade det olämpliga. Lösa hundar i naturreservat är legio. Lika med ungar i gummibåt/vattenskoter. Fiske med fasta redskap - inte ovanligt.
Tomgångs-laddning.
Listan blir tröttsamt lång. Händer då detta aldrig med danskar eller tyskar? Statistiken blir helt annan, till deras fördel då.
Nä, visumkrav för norrmän i Bohuslän skulle vara värt ett försök. Eders G

Thalia
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 apr 2019, 11:30
Kontakt:

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Thalia » ons 03 apr 2019, 11:38

Anders skrev:
tor 26 jul 2018, 17:19
Efter att ha varit ute en hel del under den fina våren och nu cirka två veckor på semestern längs västkusten och i Norge kan jag konstatera ett fenomen:
Om det är en båt i hamnen där besättningen spelar musik för hela hamnen, dricker mer alkohol än vad de klarar av och är högljudda i största allmänhet så är det ofelbart herrar och damer (oftast jämna par) i åldern 55-70 år.

Förr var det ungdomar som störde i hamnarna, nu är det äldre herrar och damer, ser ingen skillnad mellan könen här. Oftast har de svensk eller norsk flagg, inte dansk, tysk eller holländsk.

Vad har hänt?

Som tur är spelar de oftast ganska bra musik till att börja med, men när promillen blir för hög går det tyvärr över till svensk och norsk dansbandsmusik...
Intressant, och jag undra!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 04 apr 2019, 11:15

Jag hoppar in sent i denna intressanta och delikata fråga! Men, jag minns fortfarande med fasa när vi inkom i den stora hamnen i Visby den underbara sommaren 1994. Havandes haft en underbar bog raka vägen från Kålmålsö i närheten av Västervik voro vi, efter 7 timmar, något trötta och tänkte vila litet. Döm om min reaktion när en yngre man, typ 30, mödosamt slingrar sig ur kajutan, placerar en bergsprängare på rufftaket och vrider på. Min något, måste erkännas, något lömska blick möts av ett fullständigt oförstående utseende på marodören. Världen största utomhusdiskotek hade presenterat sig! Tur var att vi hade goda vänner som vi ämnade besöka på ön och där fick vi lugn och ro. Jösses. Vandring i Visby gjorde oss bestörta - aldrig sett så mycket berusade ungdomar.
Sen kan man förstås ta tysken i Nexö på Bornholm som gjorde sammanlunda, spelade musik högt och han var inte ens berusad. Han höll på att inte bli mer än 55 - jag lovade, efter att ha uthärdat en timme, att personligen sänka hans båt därest han icke slutade - detta framsagt på bästa kommandotyska. Han fick brått.
Jag tror att det är kulturella trender som kommer och framför allt går- jämför alla fyllefester på Mallis när vi nuvarande köttbergstillhörare kunde åka med klubb trettitre. Folk dråsade ju av flygplanet. Minns en som spydde i innerfickan, i alla fall spår av socialt hyfs.
Sen har vi ju de stora båtarna med tillhörande gummibåt där avkomman tillåts dåna runt i hamnarna.
Men jag tror att vilda västern var vildare förr. I mer civiliserade trakter, här söderut, är dylikt beteende rätt ovanligt. I danska hamnar hygge!
Men fulla människor i grupp triggar varandra - det personliga ansvaret delegeras till gruppen. Liksom omdömet och det senare försvinner ju i takt med inflödet av aromatiska kolväten.

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av peon » mån 20 maj 2019, 13:35

Återväxten är väl dålig i båtsverige, jag känner mig ung i hamnarna trots mina 46 år ;) Dagens ungdom prioriterar väl att lägga pengar på annat. Känns som att det blivit lättare att få båtplats också.

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Varför hörs 55+are högst i hamnarna nu för tiden?

Inlägg av kblomster » lör 05 okt 2019, 22:17

Instämmer om att återväxten är dålig. Fyllde 33 för en månad sedan och har båt ihop med min syster och svåger som är några år yngre. Vi är med i två båtklubbar (en för sommarhamnen och en för vinterförvaringen) och möts ständigt av reaktionen att det är trevligt med nytt blod, ty klubbarna verkar av allt att döma bestå till allra största delen av folk som är 60+. Det finns en del barnfamiljer, men folk i vår ålder är ytterst sällsynta. Vi känner några enstaka segelbåtsägare, men inte många. Farsan hade folkbåt ett tag när han var i min ålder på 70-talet, men han lade av innan jag föddes så jag är inte uppvuxen med båt i familjen själv.

Köpte för övrigt båten av en pigg 85-åring som till slut tvingats ge upp på grund av ett lårbensbrott - han hade både barn och barnbarn men ingen ville segla vidare.

Vad gäller forum så har jag under den tid jag själv varit internetaktiv sett folk flytta runt mellan olika medier för att diskutera sina intressen - mailinglistor och BBS:er som Anders nämner var lite före min tid men jag har sett dem också, sen var forum grejen ett tag. Facebook var och är väldigt stort men jag upplever att folk håller på att flytta därifrån nu också, bl.a. pga företagets dåliga rykte, men vart de är på väg vet jag inte riktigt.

Skriv svar