Vad hände med "Levande Sjökortet"?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Vad hände med "Levande Sjökortet"?

Inlägg av Blandkrabban » ons 03 aug 2011, 22:33

Vad jag minns, fanns Levande Sjökortet förr i en version för västkusten och en för ostkusten, där båda inkluderade en hel drös sjökort. Programmet sög stenhårt men var ett billigt sätt att få tillgång till många sjökort.

Nu verkar det som att man inte längre får alla sjökorten med programmet, utan måste köpa korten separat. För mig verkar det som att det därmed inte längre finns någon vits med Levande Sjökortet öht, då man lika gärna kan köpa BSB-kort och använda ett bättre program. Eller har jag missat något?

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Vad hände med "Levande Sjökortet"?

Inlägg av Ove T » tor 04 aug 2011, 13:58

Hej
T-kartor som producerar DLS gör ingen som helst reklam för sin produkt. Men det kom en ny version 4.0 som täcker hela Sverige med landkartor som bäst i skala 1:250000 och stadskartor ner till gatunummernivå på städer intill vatten. Mängder med övrig information som Gästhamnsguiden, Kort 1, och mycket mer.
Till reducerat pris kan man uppgradera från tidigare versioner till DLS 4.0. Inga sjökort ingår, men man får en kod med programmet där man vid ett tillfälle gratis får ladda ner 6 valfria sjökort, köp av ytterligare sjökort kostar 90 kr/st. Sjökorten är i storlek och utseende samma som sjöfartsverkets stora papperkort. se http://www.t-store.se
Hälsningar Ove

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: Vad hände med "Levande Sjökortet"?

Inlägg av Blandkrabban » tor 04 aug 2011, 14:34

Ove T skrev:Inga sjökort ingår, men man får en kod med programmet där man vid ett tillfälle gratis får ladda ner 6 valfria sjökort, köp av ytterligare sjökort kostar 90 kr/st.
Ok, då var det tyvärr som jag trodde, dvs möjligheten att få tillgång till många sjökort billigt genom att köpa LS är borta. Då finns det IMHO inget som helst värde kvar i produkten. Trist att Sjöfartsverket gjorde denna helomvändning.

Har kollat mer på T-kartors sida och korten de säljer för 90:- styck är bundna till LS. Soltek säljer samma kartor för 80:- styck och då kan man använda dem till valfritt program, så det blir ju vad man brukar kalla en "no-brainer"...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad hände med "Levande Sjökortet"?

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2011, 14:53

Det är till och med mer invecklat än så: DLS använde på den tiden danskarna och svenskarna samarbetade ett filformat som tidigare gick att konvertera (via en utility som gick att hämta från danska geocentrum eller något i den stilen, jag har inte länken kvar), men när danska och svenska DLS gick skilda vägar försvann den möjligheten, annat än för "hackers" som själva kan skriva ett översättningsprogram. Jag körde DLS i två generationer, men har släppt det för länge sedan. Dock gick det att konvertera försa omgångens DLS-kort för bruk i Ozi-explorer.

Som du sa, en "no-brainer".
Anders S

Blandkrabban
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 17:53

Re: Vad hände med "Levande Sjökortet"?

Inlägg av Blandkrabban » sön 12 maj 2019, 18:44

Anders S skrev:
tor 04 aug 2011, 14:53
Som du sa, en "no-brainer".
Det verkar som att alla andra instämde i detta, för när jag sökte för skojs skull idag, såg jag att DLS upphörde att existera i maj 2014. Jag tänkte först skriva "slutade säljas 2014" men det slutade nog säljas betydligt tidigare än vad det slutade existera.

(Alltid skoj med trådlyft halvvägs från stenåldern :wink: )

Skriv svar