Gävle till Göteborg

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Gävle till Göteborg

Inlägg av omega » mån 29 apr 2019, 11:55

Hej på er
Startar en tur från Gävle mot Göteborg på onsdag
Tänkte få lite tips på bra ställen att övernatta på
Där man öven kan fylla på diesel så här års
Tips på östkusten är intressant.
Vi siktar på ca100 dist per dag, s å kan ju även bli lite motorgånng emellanåt
MvhJohan

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av marede » mån 29 apr 2019, 20:12

Jag tipsar om följande i mina närvatten; Nynäshamn, Arkösund, Fyrudden, Västervik, Oskarshamn, Kalmar. Större ställen med omsättning utan speciellt stor omväg från sjöfyran.
Mellan Fyrudden och Västervik skulle jag även tipsa om Flatvarp som är en bra och trygg hamn i dåligt väder alldeles i havsbandet. Inga faciliteter (naturhamnsstandard) men en rejäl kaj i sjölä. Tror första natten är gratis.
//Martin
Najad 34 HR -77

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av omega » tis 30 apr 2019, 05:06

Tackar, alla dessa hamnar har även diesel??

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av marede » tis 30 apr 2019, 07:59

omega skrev:
tis 30 apr 2019, 05:06
Tackar, alla dessa hamnar har även diesel??
Ja, alla (utom Flatvarp) har diesel, vatten, mat, WC, m m. Det finns fler längs vägen som har diesel, men dessa är de lite större och som ligger utan någon nämnvärd omväg (Nyköping, Oxelösund, Valdemarsvik, Loftahammar, t ex kräver en liten avstickare men är annars också bra hamnar).
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av Peter_K » tis 30 apr 2019, 10:57

Sjömacken i vid färjeläget Dalarö är året-runtöppen; Dalarö är trevligt med OK service (matbutik, restauranger mm), men jag vet inte hur gästhamnen är då jag aldrig legat där.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av HansH » tor 02 maj 2019, 09:31

marede skrev:
tis 30 apr 2019, 07:59

Ja, alla (utom Flatvarp) har diesel, vatten, mat, WC, m m.
Flatvarp har väl ingenting förutom en brygga/kaj med väldigt smutsiga lastbilsdäck...? :roll:

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av marede » tor 02 maj 2019, 09:53

HansH skrev:
tor 02 maj 2019, 09:31
marede skrev:
tis 30 apr 2019, 07:59

Ja, alla (utom Flatvarp) har diesel, vatten, mat, WC, m m.
Flatvarp har väl ingenting förutom en brygga/kaj med väldigt smutsiga lastbilsdäck...? :roll:
:) Ja, det var väl vad jag skrev i mitt första inlägg också (förutom däcken som jag kan tycka är oväsentligt i sammanhanget)? ...plus att det är en skyddad hamn med närhet till aktuell sträcka. Bra nödhamn.

[Edit: förtydligande]
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av HansH » tor 02 maj 2019, 11:59

Håller med att Flatvarp är en jättebra hamn, som ligger nära leden och är skyddad.
Men om man som Omega har en nyköpt och nypolerad båt så vill man inte grisa ner varken båt eller fendrar mot lastbilsdäck som svärtar allt som rör dem.
Vi hade som tur var en fenderplanka att lägga mellan däcken och fendrarna när vi besökte Flatvarp.
Men även att kliva på däcken resulterade i att de grisade ner både skor o därigenom båtens överbyggnad.
För mig är sån information INTE oväsentlig - jag uppskattar personligen att båten är ren.
Men vi prioriterar alla olika saker...

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av marede » tor 02 maj 2019, 12:48

Jag fick uppfattningen att du inte tyckte att Flatvarp var något bra förslag utan bara hade smutsiga däck.
HansH skrev:
tor 02 maj 2019, 09:31

Flatvarp har väl ingenting förutom en brygga/kaj med väldigt smutsiga lastbilsdäck...? :roll:
Jag har alltid fenderplanka med mig också. Utgick egentligen ifrån att de flesta har det, presenning, eller annat att lägga mellan så jag reagerade mer på att du verkade dissa hamnen.

Jag ville mest tipsa om att råkar man ut för dåligt väder, motorhaveri, etc, är den hamnen rätt säker på en sträcka där det inte är speciellt gott om andra alternativ. Men ok, jag kan hålla med om att fenderplanka (eller en enkel presenning mellan) kan vara bra att ha med sig. :wink:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av Fredrik » mån 06 maj 2019, 07:12

100 distans per dag? Hur fort seglar ni då och hur många timmar per dygn räknar ni med att ligga i hamn?
X-342 SWE 18 "Kexet"

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av omega » tor 09 maj 2019, 22:26

Hej allihopa
Turen är nyu avklarad, tog 8 dagar, icch blev 740 distans,
Seglade ca 12timmar per dag, samt en 24timnars segling från furusund till Byxelkrok, vädret skulle vara fint med god vind, kom tyvätr en del fronter som bjöd på höga vindstyrkor, inte kul på natten, men mojnade under morgonen, vi hade god fart hela vägen till Byxelkrok melkan 8,5-10 knop, lite lugnare på natten då storen åkte ner o vi seglade på bara focken
Motorgång melkan byxelkrok o kalmar rak motvibd o hög sjö, skulle sen till Simrishamn men hamnade i karlshamn då orken tog slut efter många timmar i hög sjö o kraftig motvind, svårt att ta nån höjd i hög sjö o 15m/s rakt framifrån, dessa förhållande fortsatte då vi tog simrishamn dom nästa steg, sen trelleborg, det blev tuffaste biten på hela turen, med vinfstyrkor upp emot 17m/s och väldigt hög sjö, men båten kämpade tappert på och tog distans gör distans, sydkusten har hamnar med dåligt djup och inga sjömackar, vi längtade till västkusten. Sen segling trelleborg helsingborg, varberg, lysekil snittade runt 8 knop o nu äntligen hemma

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av Fredrik » fre 10 maj 2019, 07:28

Wow, imponerande! Jag måste erkänna att jag tyckte det lät orealistisk med 100nm per dag, men kan man snitta 8 knop så... Måste vara skönt med lite vila efter den seglatsen!
Vad är det för båt?
X-342 SWE 18 "Kexet"

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Gävle till Göteborg

Inlägg av omega » fre 10 maj 2019, 08:06

Mycket vind o lång vattenlinje gör underverk
Det är en Jeanneau 439, funkade riktigt bra i alla förhållande

Skriv svar