svåra skruvar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

svåra skruvar

Inlägg av Berra2 » tor 02 maj 2019, 16:19

ska flytta och byta avlastare men de är mycket svårt att få loss skruvarna. de sitter som berg.
hur göra?
det är raka tio mm breda spår för en skruvmejsel i toppen av skruvarna men jag bara slinter med mejseln.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: svåra skruvar

Inlägg av Göran A » tor 02 maj 2019, 17:04

Det är inte genomgående skruv med mutter på baksidan?

Göran A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: svåra skruvar

Inlägg av Anders S » tor 02 maj 2019, 17:29

Berra2 skrev:
tor 02 maj 2019, 16:19
ska flytta och byta avlastare men de är mycket svårt att få loss skruvarna. de sitter som berg.
hur göra?
det är raka tio mm breda spår för en skruvmejsel i toppen av skruvarna men jag bara slinter med mejseln.
Svårt läge.

Troligen är skruvspåren skadade (klenade), i värsta fall därför att din egen slitna mejsel skadat dem (då kommer man inte vidare). Det krävs då att man har en ny, fin, kvalitetsmejsel som passar precis i spåret. Då kan det gå. Ett sätt att komma vidare är att använda en sk "slagskruvmejsel" om man kan få ner den (eller har en bra förlängare). En ytterligare möjlighet är en borrsväng med en klinga i chucken, så man blir stark och kan pressa ner klingan i spåret.

Finns det en bricka och mutter på undersidan brukar det vara betydligt lättare att ge sig på dessa.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: svåra skruvar

Inlägg av oceansailor » fre 03 maj 2019, 00:20

Omega 636 krypolja. Spruta på oljan och låt det stå över natten. (En fantastisk produkt. Har lossat ett antal omöjliga skruvar på min båt)

Sen kommer det att gå lätt att skruva ur dem. Rätt storlek på mejsel är en fördel.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: svåra skruvar

Inlägg av Fredrik » mån 06 maj 2019, 07:21

Rödsprit är väldigt bra när man skall få upp rostfria skruvar som sitter hårt/håller på att skära. Droppa på sprit och rucka skruven länge och försiktigt så att spriten kan jobba sig ned i gängorna.
Men vad man gör när spåret i skruven är väck vet jag inte. Borra sönder huvudet på skruven?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: svåra skruvar

Inlägg av Anders S » mån 06 maj 2019, 12:34

Fredrik skrev:
mån 06 maj 2019, 07:21
Rödsprit är väldigt bra när man skall få upp rostfria skruvar som sitter hårt/håller på att skära. Droppa på sprit och rucka skruven länge och försiktigt så att spriten kan jobba sig ned i gängorna.
Men vad man gör när spåret i skruven är väck vet jag inte. Borra sönder huvudet på skruven?
Ja, det är troligen enklast. Spåret är ju sällan helt borta, så man kan slå ett körnslag för att få styrning. Jag rensade en "omöjlig" förstagsprofil genom att borra ut skruvskallarna, och detta var enkelt, eftersom spåret var för Pozidriv ("krysspår"). Med ett rakt spår, försök få körnslaget i mitten...
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: svåra skruvar

Inlägg av Peter_K » mån 06 maj 2019, 12:57

Jag satsar mina pengar på - som redan föreslagits - att det är en maskinskruv med mutter på baksidan. Finns väl (förhoppningsvis?) ingen som monterar avlastare med plåtskruv rakt ner i plasten bara..? Dvs; kolla ovan undertak och demontera muttrarna som troligtvis sitter där.
Alla borde ha skägg

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: svåra skruvar

Inlägg av Berra2 » ons 08 maj 2019, 17:48

självklart har jag tagit bort muttrarna på undersidan av taket.
skruvarna sitter väldigt hårt ändå. tror det är sikat för tätning som gör dem
svåra att rubba.

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: svåra skruvar

Inlägg av Moby Dick » ons 08 maj 2019, 20:03

Om mutter änden på skruven är tillräckligt lång kan du gänga på två muttrar.
Drag ihop dem hårt mot varandra men fritt mot rufftaket.
Sätt på en ringnyckel över muttrarna och drag runt tills tätmassan släpper.

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: svåra skruvar

Inlägg av msbr » ons 10 jul 2019, 22:17

Slag skruvmejsel har hjälpt mig i bland , en sån man slår på med hammare så drar huvudet ett kvarts varv åt det håll man vill, oftast uppåt 😊 Finns att köpa på flertalet byggaffärer

Skriv svar