Tempmätare Yanmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Tempmätare Yanmar

Inlägg av Spider » mån 02 sep 2013, 21:16

Är det någon som vet om det finns tempgivare som passar Yanmar 2GM och som man kan ansluta ett analogt eller digitalt instrument till? Skulle vilja se temperaturen och inte bara få larm när det blivit för hög temp.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Tomas B » tis 03 sep 2013, 08:04

Till min YSB12 så skaffade jag en mätare från Biltema med givare. Kollade orignalgivaren som hade två anslutningar, en för mätare och en för larm, men den gav inte rätt värde till mätaren så det blev att fixa en adapter i mässing mellan gängan i motorblocket och givare, denna fixade en kompis på en mek. verkstad .
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Schvidja » tis 03 sep 2013, 08:50

Jag kör med Biltemas direkt på original givaren 2GM, det fungerar men jag tycker att den visar lite för högt.
Jag brukar kollmäta med en IR mätare ibland, det bästa vore om man hade en digital visare mot
original givaren.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Spider » tis 03 sep 2013, 21:12

Schvidja skrev:Jag kör med Biltemas direkt på original givaren 2GM, det fungerar men jag tycker att den visar lite för högt.
Jag brukar kollmäta med en IR mätare ibland, det bästa vore om man hade en digital visare mot
original givaren.
Vilken temp visar den när du tycker den visar för hög temp?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Anders S » ons 04 sep 2013, 05:15

Det finns flera problem: Ett är är vilken princip givaren arbetar efter; kommer spänningen den lämnar (på litet olika sätt, de enklaste är helt enkelt temperaturberoende motstånd) att vara gögst vid låg temperatur eller högst vid hög temperatur. Fel givare visar då temperaturen "bakfram". Nästa problem är kalibreringen mot skalan i absoluta tal; när givaren är 85 grader, vad visar instrumentet? Det tredje (motorberoende) är vilken temperatur vattnet man mäter på har relativt det vatten som är på det varmaste stället, och ifall motortillverkaren tagit höjd för den effekten då man etablerat vad som är "lagom varmt".

Men det är inte så kinkigt som tur är. Är motorn i ordning, så kopplar man in sin mätare, och så har man koll på den. Visar den sedan, efter man etablerat "lagom", kallare eller varmare än vad den brukar visa, så har något hänt som man måste upptäcka och åtgärda, mer eller mindre omgående. Välbekant för några - när kylvattnet försvunnit visar mätaren "kallt". (Det är det inte, det känner man på lukten och ser på röken...). Samma principer gäller oljetrycket via en "piratmätare": "stabilt och som vanligt" skall inte oroa, medan förändringar skall göra det. Här är lågt tryck (dvs under "stabilt och som vanligt" alltid anledning till oro.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Schvidja » ons 04 sep 2013, 07:56

När min mätare börjar tangera rött på Biltema mätaren så är tempen på motorn på min referenspunkt 83-85grader.
Utan en typ: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... 260-17236/
så är det svårt att veta något om tempen i motorn. När du vet hur mätaren går iförhållande till IRT
så får du rätt bra koll. Vill du bättre koll på temp så skaffa en finare digital mätare.
Min erfarenhet är att är det något fel så stiger tempen fort och då räcker det med en enklare analog.

Danneman
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 06 jun 2015, 11:41
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Danneman » lör 23 sep 2017, 14:18

Hej jag undrar om tempgivaren?
har 2 polig på vilken skall jag sätta larmkabeln på se bild. Eller kan mankolla det på något sätt?
Bilagor
IMG_7220.JPG

Danneman
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 06 jun 2015, 11:41
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Danneman » lör 27 apr 2019, 19:53

Nån som vet?

Martin Olsson
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 31 jul 2023, 10:53

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Martin Olsson » mån 31 jul 2023, 10:55

Hej

Fick du svar på vilket av stiften de skall sitta på?
Har samma problem.

Mvh Martin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tempmätare Yanmar

Inlägg av Anders S » tor 10 aug 2023, 10:24

Martin Olsson skrev:
mån 31 jul 2023, 10:55
Hej

Fick du svar på vilket av stiften de skall sitta på?
Har samma problem.

Mvh Martin
Har tempgivaren två anslutningar KAN det handla om en tvåpolig givare eller det kan handla om en givare med larmkontakt OCH tempgivare (Många Yanmar har bara en varningslampa/summer/larm för hög temp).

Givaren är nästan alltid en sensor som ändrar resistans vid temperaturförändring. Man kan börja analysen med att mäta resistansen mellan stiften vid kall och varm motor, och anteckna detta. Sedan mäter man resistansen mellan stift och gods, för båda stiften, kallt och varmt. Då kan man förstå om givaren är tvåpolig eller möjligen har en dubbelfunktion. Att verifiera att man får larm då motorn blir mycket varm är svårt på monterad givare - då brukar man värma den i kokande vatten för att simulera en övervarm motor. Skruvar man ut givaren kan man göra dessa mätningar i kökets lugna vrå...
Anders S

Skriv svar