Montera propeller - moment?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Montera propeller - moment?

Inlägg av marede » fre 26 apr 2019, 14:00

Jag ska återmontera propellern som jag har haft av under vintern och funderar på hur hårt jag ska dra muttern. Det är en axel med kona, kilspår och kil. Låses med en mutter och en innanförliggande bricka som viks kring muttern.

Ska den dras med något speciellt moment? Finns det annat jag behöver tänka på när jag monterar?

Jag tror axeln är 40 mm och gängan 24 mm, men är inte vid båten förrän imorgon.
//Martin
Najad 34 HR -77

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Montera propeller - moment?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 27 apr 2019, 09:50

Min förutsättning: tre-bladig folding-propeller på S - drev.
Ingen aning om moment men brukar göra så här, måhända primitivt: monterar (givetvis) den tunga runda hållaren till bladen först, kommer inte på för tillfället vad den kallas.
Sen lindar jag en tamp (typ 12mm) runt och fäster i en stötta. Detta som mothåll. Därefter litet Locktite på muttern, hylsa på, handtag c:a 300mm och så drar jag vad jag orkar......Detta har räckt i alla år. På olika drev. Det knepiga är att få tampen att fastna utan att glida runt hållaren. Propellerbladens skruvar likaledes Locktite men där drar jag inte allt jag kan utan tills "jag börjar bli orolig att dra för hårt". Väldigt diffust men det funkar.
Har förvisso momentnyckel men den har jag aldrig använt. :roll:
Antar att det finns många tillvägagångssätt här - envar sin egen mekaniker - vore intressant att få ta del av!

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Montera propeller - moment?

Inlägg av marede » sön 28 apr 2019, 03:55

Tack, jag hade frågan uppe även på Maringuiden och fick en del input. Lyckades även få tag på en propellerleverantör sent i fredags. Kring 200 nm verkar lagom i mitt fall om jag försöker sammanfatta något sånär. Jag la på min egenvikt (kring 80 kg) på en nyckel med en hävarm av ca 25-30 cm, vilket teoretiskt bör ta mig i närheten av det momentet. Då bör jag i alla fall ligga ungefär rätt tänker jag. Det känns även som det är ungefär vad du drar också.

Det sitter ju även en låsbricka som låser muttern så jag känner mig safe.
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar