Segla högt !
Vad skönt att din definition av back i storen stämmer med min.
Fick intrycket att det kunde vara någon som använde det för inslag i storen.
När det gäller just inslag i storen så är möjligheten att plana ut storsegel samt försegel ett sätt att förbättra situationen. Men inslag är inte något som skall bekämpas till varje pris, då många båtar kryssar optimalt med lite inslag. Tänker på Expressen som många duktiga seglare påstår att skall ha lite inslag i storen när det blåser lite mer på kryssen.
Fick intrycket att det kunde vara någon som använde det för inslag i storen.
När det gäller just inslag i storen så är möjligheten att plana ut storsegel samt försegel ett sätt att förbättra situationen. Men inslag är inte något som skall bekämpas till varje pris, då många båtar kryssar optimalt med lite inslag. Tänker på Expressen som många duktiga seglare påstår att skall ha lite inslag i storen när det blåser lite mer på kryssen.
Hej
Det kallar jag för att stänga, men kan ha fel
Det är oftast tekniken för lättvindssegling, men det får inte stänga för mycket, mao bommen bör inte vara mer än max 5 grader på lovartsidan, IOF kommer yttersta aktre delen att vara något stängt men du vinner på ett bättre segelplan totalt sett.
Det kallar jag för att stänga, men kan ha fel
Det är oftast tekniken för lättvindssegling, men det får inte stänga för mycket, mao bommen bör inte vara mer än max 5 grader på lovartsidan, IOF kommer yttersta aktre delen att vara något stängt men du vinner på ett bättre segelplan totalt sett.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Tycker att ni lite har glömt bort den kanske viktigaste trimfunktionen för att ta höjd: storskotsvagnen. Man kan ta grym höjd genom att vagna upp storen ordentligt. Obs att farten sjunker och att man inte bör segla så några långa sträckor. Jag har funnit det ovärdeligt att på det här sättet kunna peka några grader högre vid distanstävlingar i skärgården då man har naturliga hinder som man annars skulle få slå för. Min båt, en 1/2-tonnare, har ett segelplan med ett något större storsegel än genua, och jag tror att den här metoden funkar bäst på båtar med liknande segleplan, dvs 7/8-rigg. De masthead-båtar jag har seglat pekar visserligen högre när man vagnar upp storen, men kraften i det förhållandevis lilla storseglet verkar inte räcka till - man tappar fart väldigt snabbt.
Johan,JohanS skrev:Tycker att ni lite har glömt bort den kanske viktigaste trimfunktionen för att ta höjd: storskotsvagnen. Man kan ta grym höjd genom att vagna upp storen ordentligt. Obs att farten sjunker och att man inte bör segla så några långa sträckor. Jag har funnit det ovärdeligt att på det här sättet kunna peka några grader högre vid distanstävlingar i skärgården då man har naturliga hinder som man annars skulle få slå för. Min båt, en 1/2-tonnare, har ett segelplan med ett något större storsegel än genua, och jag tror att den här metoden funkar bäst på båtar med liknande segleplan, dvs 7/8-rigg. De masthead-båtar jag har seglat pekar visserligen högre när man vagnar upp storen, men kraften i det förhållandevis lilla storseglet verkar inte räcka till - man tappar fart väldigt snabbt.
Menar du att du genom att vagna upp maximalt kan skota förseglet hårdare utan inslag och därigenom höjda ytterliggare några grader totalt sett ?
/Dan
måste jobbar ibland...Ravage skrev:MiniMe var är du, hallå, haaallååå. -Nej har har flyttat till "fendern"Anders S skrev:Strax efter denna tråden blivit offentlig, ca 1,16 ?![]()
![]()
/Dan
SSF's sportbåtgruppen tycker att jag ska ha 1,12 men i Danmark och Norge seglar båten med 1,05. I Tyskland seglar de med Yardstick 110 som ges vanligtvis för båtar mellan 1,03-1,05. Det kommer att blir spännande nästa år. Båten är tyvärr mycket vek. Så fort det börjar blåsa lägger sig "MiniMe" på sidan. Broach på kryss har jag lyckats med. Vid ca. 9-10 m/s lyckades vi även med en 90 graders (ca.) broach. Seglen på vatten och masttoppen var bara nogra dec från ytan. Båten flyter dock även under sådana förhållanden högt upp. Vi var aldrig i närheten att vatten skulle komma in (inte ens i sittbrunn).
Säg till SSF att du går med på 1,12 men då med en volframbulb på kölenMiniMe skrev:måste jobbar ibland...Ravage skrev:MiniMe var är du, hallå, haaallååå. -Nej har har flyttat till "fendern"Anders S skrev:Strax efter denna tråden blivit offentlig, ca 1,16 ?![]()
![]()
/Dan
SSF's sportbåtgruppen tycker att jag ska ha 1,12 men i Danmark och Norge seglar båten med 1,05. I Tyskland seglar de med Yardstick 110 som ges vanligtvis för båtar mellan 1,03-1,05. Det kommer att blir spännande nästa år. Båten är tyvärr mycket vek. Så fort det börjar blåsa lägger sig "MiniMe" på sidan. Broach på kryss har jag lyckats med. Vid ca. 9-10 m/s lyckades vi även med en 90 graders (ca.) broach. Seglen på vatten och masttoppen var bara nogra dec från ytan. Båten flyter dock även under sådana förhållanden högt upp. Vi var aldrig i närheten att vatten skulle komma in (inte ens i sittbrunn).
/Dan