Kostnad för ny motor på en Ballad?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Jaramaz » sön 07 apr 2019, 06:27

Peter_K skrev:
lör 06 apr 2019, 21:49
Jaramaz skrev:
lör 06 apr 2019, 19:10
Peter_K skrev:
lör 06 apr 2019, 11:18
Men - att .... påstå att de flesta båtar med en åldern har redan bytt motor är ett direkt felaktigt påstående.
Är det?

//J
Att döma av annonser på Blocket; ja
Vad baserar du ditt påstående på..?
Vilket påstående? Jag ifrågasätter ditt påstående, där du hänvisar till din bedömning av annonser på Blocket.

Helt klart är Blocketannonser inte ett "statistiskt urval", din bedömning är dessutom subjektiv.

Därmed saknar ditt påstående, där du motsäger hr Fudd, underlag.

Denna delen av debatten, efter att Hanna meddelat att de beslutat sig för att köpa Balladen, är nu inte längre rådgivande till Hanna & familj, utan är istället självgående med lite grumliga motiv.

//J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Anders S » sön 07 apr 2019, 15:00

Jaramaz skrev:
lör 06 apr 2019, 19:10



Helt klart är Blocketannonser inte ett "statistiskt urval", din bedömning är dessutom subjektiv.



//J
Om man menar "Alla Ballader" är naturligtvis inte blockets Balladurval en representativt urval, men menar man "Ballader till salu" (det kan ju vara en rimlig avgränsning, givet trådens ämne) så kan det vara vettigt.

Alltså, uttolkat:

På frågan "Finns det massor av Ballader med ny motor?" kan ju svaret vara "Ja" - ingen kan egentligen veta, men det kan vara tänkbart eller t o m troligt. Däremot svarar ju Blocketurvalet på den, måhända mer intressanta frågan "Finns det många Ballader med ny motor till salu" - och det kan ju PeterK ha alldeles rätt i, dvs att det inte finns.

VAd gäller hjälpsamheten för Hanna med flera, nya Balladägare som de är, får vi kanske anta att varningarna om motorns tänkbara snara frånfälle har hörsammats, och vägts in i köpbeslutet.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Peter_K » mån 08 apr 2019, 06:08

Jaramaz skrev:
sön 07 apr 2019, 06:27

Vilket påstående? Jag ifrågasätter ditt påstående, där du hänvisar till din bedömning av annonser på Blocket.

Helt klart är Blocketannonser inte ett "statistiskt urval", din bedömning är dessutom subjektiv.

Därmed saknar ditt påstående, där du motsäger hr Fudd, underlag.

Denna delen av debatten, efter att Hanna meddelat att de beslutat sig för att köpa Balladen, är nu inte längre rådgivande till Hanna & familj, utan är istället självgående med lite grumliga motiv.

//J
Jag måste be om ursäkt för att jag blandat ihop signaturerna. Naturligtvis var det du, Jaramaz, som påstod att ”de flesta segelbåtar från den tiden har bytt motor”, och jag väntar fortfarande ditt statistiska underlag för det påståendet. När du presenterat detta kan vi skriva vidare om detta om du vill. Till dess ligger jag lågt i frågan.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 08 apr 2019, 10:47

Peter_K skrev:
mån 08 apr 2019, 06:08
Jaramaz skrev:
sön 07 apr 2019, 06:27

Vilket påstående? Jag ifrågasätter ditt påstående, där du hänvisar till din bedömning av annonser på Blocket.

Helt klart är Blocketannonser inte ett "statistiskt urval", din bedömning är dessutom subjektiv.

Därmed saknar ditt påstående, där du motsäger hr Fudd, underlag.

Denna delen av debatten, efter att Hanna meddelat att de beslutat sig för att köpa Balladen, är nu inte längre rådgivande till Hanna & familj, utan är istället självgående med lite grumliga motiv.

//J
Jag måste be om ursäkt för att jag blandat ihop signaturerna. Naturligtvis var det du, Jaramaz, som påstod att ”de flesta segelbåtar från den tiden har bytt motor”, och jag väntar fortfarande ditt statistiska underlag för det påståendet. När du presenterat detta kan vi skriva vidare om detta om du vill. Till dess ligger jag lågt i frågan.
Tack för det! Vi vill ju alla att allt skall ordna sig till det bästa!
Nu skall jag ut och såga till nytt "kabinett" - till den nya motorn.... :wink:

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Mackey » sön 21 apr 2019, 20:18

Är man lite händig gör man ett motorbyte och snyggar upp kringliggande installatione på cirka 100 timmar

En ny motor i liknande storlek kostar max 50 000:- kronor vid ett planerat byte.

Kringkostnader 10 000 - 20 000:- kronor.
Välj om möjligt en motor som passar till reglage, avgassystem och propeller så håller du nere kostnaderna.

En nödlösning om ett haveri kommer vid fel tillfälle är att montera en utombordare tillfälligt.

Vi bytte vår MD11 till en Beta 25 för ett par år sedan, kostade runt 110 000:- kronor, men då var det en 25 hk motor med nytt drev vi köpte. 78 000:- kronor kostade motor + drev.

Hoppas ni hittar hjälp att segla hem båten.
Lycka till!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av Jaramaz » mån 22 apr 2019, 07:48

Peter_K skrev:
mån 08 apr 2019, 06:08

Jag måste be om ursäkt för att jag blandat ihop signaturerna. Naturligtvis var det du, Jaramaz, som påstod att ”de flesta segelbåtar från den tiden har bytt motor”, och jag väntar fortfarande ditt statistiska underlag för det påståendet. När du presenterat detta kan vi skriva vidare om detta om du vill. Till dess ligger jag lågt i frågan.
Jag orkar inte gå in på de olika vändningar som denna debatt tagit, kan bara konstatera att jag efterdebatten ifrågasatte Peter K's uttalande om att de flesta båtarna hade originalmotor.


Men vi går till Peter K's källa, Blocket. Där fanns idag 16 båtar när "Ballad" användes som sökbegrepp. 4 av dessa var ÅH, Möre, Joker så de räknades bort (hade troligen inte ändrat resultatet). Kvar finns då 12 "äkta" Ballader. 7 av dessa hade bytt motor, dvs något mer än 50% hade bytt motor.

Några få Ballader hit eller dit kan ändra balansen något men på Blocket är det alltså ca 50%.
Spridningen brukar anges som 1/sqrt(N), vilket har blir ~ 0.3 vilket antyder osäkert resultat, uppenbart då antalet element i gruppen är litet.

Att gå igenom alla 30-32 ft segelbåtar från den tiden (~ 1970-1980) på Blocket blir för jobbigt.

Slutligen menar Anders att de är just begagnade båtar till salu som är det relevanta begreppet - vilket jag inte alls håller med om, den initiala diskussionen rörde sig om tilltron till motorer som är så gamla (~40 år). Däremot är det attans svårt att få någon vettig statistik öht över detta. Ser jag till hur det ser ut i den hamn där jag har min båt, med mer än 1000 båtar, så har de flesta gamla motorer bytts ut, det är få MD6/MD7 som hålls vid liv.

//J

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av tomeriksen » mån 22 apr 2019, 08:50

65 tusen för en fin Ballad är ett rimligt, ja till och med ett bra pris. Med ny motor skulle en sådan ligga på runt 130 tusen. Startar motorn direkt och går fint skulle jag slå till. Det kan tyckas lite läskigt med gamla motorer, men de är också behäftade med mycket charm.

/Tom
Ägare av en Compis 97 med en MD7 från 1978

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Kostnad för ny motor på en Ballad?

Inlägg av tomeriksen » mån 22 apr 2019, 08:56

Peter_K skrev:
mån 08 apr 2019, 06:08



Men vi går till Peter K's källa, Blocket. Där fanns idag 16 båtar när "Ballad" användes som sökbegrepp. 4 av dessa var ÅH, Möre, Joker så de räknades bort (hade troligen inte ändrat resultatet). Kvar finns då 12 "äkta" Ballader. 7 av dessa hade bytt motor, dvs något mer än 50% hade bytt motor.



//J
Mer data:

Kollade på Ballader för två år sedan. Totalt 9 stycken (köpte ingen).
1 hade ny motor.
5 hade sluten kylning.
4 var råvattenkylda.

Utgångspriset låg mellan 125-75. Den dyraste var superfräsch, den billigaste supersunkig. Ingen av dem hade ny motor. Den med ny motor kostade 120.

Skriv svar