få lina genom masten

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

få lina genom masten

Inlägg av Berra2 » fre 19 apr 2019, 15:30

Änden på linan för att dra upp genuakapellet på min båt försvann olyckligt upp till toppen av masten. :cry:
jag vill ha ned den igen men den faller inte ned av sig själv då jag trär in den i toppen
av masten. Den är väl för lätt.
Läste någonstans att man kunde använda cykelkedja som vikt men det verkar för stort på min båt.
någon som har ett förslag på något annat jag kan använda för att få ned linan?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: få lina genom masten

Inlägg av Fredrik » lör 20 apr 2019, 05:50

Ta ett tunt snöre och knyt fast en lagom stor mutter som tyngd. När du fått igenom snöret skarvar du på din lina i änden och drar in linan. Lätt som en plätt! :)
X-342 SWE 18 "Kexet"

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: få lina genom masten

Inlägg av Berra2 » sön 21 apr 2019, 19:18

tack! det ska jag pröva.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: få lina genom masten

Inlägg av Peter_K » sön 21 apr 2019, 19:54

Funkar det inte med den lagom stora muttern är samma tunna snöre på en cykelkedja bra för jobbet.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: få lina genom masten

Inlägg av Jaramaz » mån 22 apr 2019, 06:57

Peter_K skrev:
sön 21 apr 2019, 19:54
Funkar det inte med den lagom stora muttern är samma tunna snöre på en cykelkedja bra för jobbet.
Berra2 skrev:
fre 19 apr 2019, 15:30
....
Läste någonstans att man kunde använda cykelkedja som vikt men det verkar för stort på min båt.
någon som har ett förslag på något annat jag kan använda för att få ned linan?
//J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: få lina genom masten

Inlägg av Fredrik » mån 22 apr 2019, 07:08

Berra2 skrev:
fre 19 apr 2019, 15:30
....
Läste någonstans att man kunde använda cykelkedja som vikt men det verkar för stort på min båt.
någon som har ett förslag på något annat jag kan använda för att få ned linan?
Jag brukar kolla vad som finns i fickorna och i stuvfacken... Skruvar, muttrar, blysänken till fiskelinan eller en cykelnyckel. Allt som fungerar är rätt.
En virknål/böjd spik kan vara bra att ha för att fiska ut linan vid mastfoten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: få lina genom masten

Inlägg av Jaramaz » mån 22 apr 2019, 08:40

Berra2 skrev:
fre 19 apr 2019, 15:30
Änden på linan för att dra upp genuakapellet på min båt försvann olyckligt upp till toppen av masten. :cry:
jag vill ha ned den igen men den faller inte ned av sig själv då jag trär in den i toppen
av masten. Den är väl för lätt.
Läste någonstans att man kunde använda cykelkedja som vikt men det verkar för stort på min båt.
någon som har ett förslag på något annat jag kan använda för att få ned linan?


Berra,

får du cyckelkedjan genom öppnngarna både uppe och nere så är det något annat som tar emot. Kan tex vara bultar vid spridarna, eller ett eller annat rör inne i masten. Kanske lutar din mast lite bakåt (vanligt) då kan det räcka med att trimma om den lite så att masten står rakt, då kan kanske cykelkedjan ramla igenom. Se till att sträcka alla andra fall till max när/om du gör detta, sätt fast segeländan av fallen på masten.

Om masten är nertagen så är det lättare, konstigt nog. Antingen montera av toppbeslaget och led in linan den vägen, tejpa ihop den med fockfallet och dra ner den tunna linan (och fockfallet, med pilotlina) och fiska ut nere vid basen. Eller fiska ut fockfallet (alt tunn pilot till detta) i rätt hål, tejpa samman osv. Denna metod har jag använt flera gånger.

Om du har masten på och inte vill ta ner för detta så kan du alltid fixa ett kapell-fall genom att ha en tunn, stark lina, genom lämpligt hål, schakel, xxx, där focken hissas (fockfall, svirvel,..) så kan du hissa kapellet med denna lina. Kanske har du ett helt litet block du kan sätta dit, då blir det än bättre. Inte helt snyggt, men så mastar du av till hösten och kan då göra operationen när masten ligger ner.

//J

Skriv svar