Nybörjare segelbåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
SamuelRye
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 apr 2019, 16:59

Nybörjare segelbåt

Inlägg av SamuelRye » fre 19 apr 2019, 17:09

Hej! Jag håller på att förbereda ett köp av begagnad segelbåt och har lite funderingar. Jag är nybörjare och har inte seglat en meter själv (än), men älskar båtar och båtliv och har åkt en hel del båt.

Nu är jag sugen på att bli båtägare själv och ta med familjen på äventyr. Vi har två barn på fyra och sex år. Vi har en budget på max 100.000:- till att börja med. Tänker mig kanske en Maxi 87:a men är lite orolig att frugan kommer behöva en riktigt bra säng för att trivas, och alltså slippa bädda om dinetten varenda gång det är dags att sova.

Finns det någon båtmodell med två kabiner och en hygglig toalett, som ryms inom budgeten??

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Nybörjare segelbåt

Inlägg av Pelle-48 » fre 19 apr 2019, 18:02

Nu finns Maxi 95 inom din budget. Problemet är dock att motorn vid det priset är original dvs riktigt gammal. Hur länge den lever är inte lätt att svara på. Mitt råd är då snarare att köpa en båt med nyare motor. Sedan kan man få byta dynor men det är ju en liten kostnad jämfört med ny motor.

SamuelRye
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 apr 2019, 16:59

Re: Nybörjare segelbåt

Inlägg av SamuelRye » fre 19 apr 2019, 19:13

Tack för tipset! Lite fundersam på planlösningen. De smala kojerna i bak duger nog åt kidsen, men får man verkligen in en vettig madrass i förpiken?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Nybörjare segelbåt

Inlägg av oceansailor » fre 19 apr 2019, 22:49

Du har förstått att om frugan inte trivs så är det ingen happy boat. Bra. Involvera henne i valet av båt.

Skriv svar