Skrovgenomföringar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
A-pow
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 apr 2019, 13:05

Skrovgenomföringar

Inlägg av A-pow » tis 16 apr 2019, 13:20

Hej

Har precis köpt min första segelbåt, en Maxi 77.

Som gammal motorbåtsägare så har Dyvikan alltid varit en viktig sak att komma ihåg innan sjösättning :wink: men hur ligger det till med alla skrovgenomföringar på maxin?

Tre av fyra har jag lyckats identifierat. 1-2 är dräneringen från sittbrunnen där hålen ligger under vattenlinjen. sen har jag en skrovgenomföring som går från handfatet till vattenlinjen. alla dessa har slangar med avstängningsventiler monterade. kan dessa vara öppna utan att båten fylls med vatten?


Sen har jag då den fjärde genomföringen som jag inte lyckats lista ut varför den finns där... (se bild nedan) jag misstänker att den har med sjövatten pumpen till köket att göra, men jag är inte säker. måste man leta på ventilen och stänga av den eller kan den vara öppen?

Bild

Sen har jag en liten bonusfråga. Jag misstänker att det är knopmätaren som sitter längst fram på båten. men jag hittar inte någon mätare eller kabel för denna. vet någon vart dragningen går på maxi båtarna så man har en möjlighet att fiska upp den och koppla in den igen?

//A

Bild

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Skrovgenomföringar

Inlägg av omega » tis 16 apr 2019, 16:58

Hej
Vad beträffar skrovgenomföringar så är det nog väldigt få båtägare dom stänger kranarna när de åker ifrån båten
Så det är viktigt med slangar o ventiler av god kvalite, dubbla slang klämmor på allt under vattenlinjen, tror inte det var så på maxin från början.
Logg givaren bör du komna åt från golvet i förpiken, finns nog inte nån original väg att gå men mätaren bör ha suttit på skottväggen i sittbrunnen, men leta efter givaren först o dra i kabeln sen följ den
MvhJohan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrovgenomföringar

Inlägg av Anders S » tis 16 apr 2019, 18:21

Genomföringsstrategi:

Ventiler på alla genomföringar, under eller nära vattenlinjen (i princip, alla, alltid).

Man stänger sedan de genomföringar som inte används och självlänsarna stänger man i princip aldrig. MEN, (ett i våra vatten ganska osannolikt MEN), det finns lägen då man måste stänga avloppen. I tidvatten kan man hamna med båten liggande på sidan, och då kan man behöva stänga alla ventiler på sidan man ligger på, annars blir det hemskt vått i onödan.

Har man en toalett öppnar man den vid användande och stänger då man är färdig. Trots septiktank (som ju numera är stängd "alltid"), så har man spolvattnet - en av de inlopp som då och då sänker båtar. Likadant bör man stänga kylvatteninloppet till inombordaren, eftersom man KAN fylla motorn med saltvatten den vägen om man har litet otur.

Har din nya (för dig) båt inte toa eller inombordare är det inte mycket som kan ställa till det. Kolla ventilerna så de fungerar - en bra början.

Mycket nöje, fina turer!
Anders S

A-pow
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 16 apr 2019, 13:05

Re: Skrovgenomföringar

Inlägg av A-pow » tis 16 apr 2019, 19:59

Okej då tolkar jag det som att jag inte behöver stänga några ventiler (ska kontrollera slangar och tätning) gäller detta även sjövattens genomföringen till köket? (Den lilla genomföringen på bilden)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skrovgenomföringar

Inlägg av Anders S » tis 16 apr 2019, 22:29

A-pow skrev:
tis 16 apr 2019, 19:59
Okej då tolkar jag det som att jag inte behöver stänga några ventiler (ska kontrollera slangar och tätning) gäller detta även sjövattens genomföringen till köket? (Den lilla genomföringen på bilden)
Det skadar inte att stänga den ventilen, och den är ju självmarkerande om man glömmer öppna den. Men det är inte alla båtägare som stänger sådär noga som man skall (om man läser Skepparens Noggranna Handbok).

Se till att ventilen går lätt, slangen sitter fast, med två slangklämmor (det är också en mekanisk anledning till att ha två) och att slangen är hel och stark. Givetvis skall slangen sitta precis lika bra i ANDRA ÄNDAN, inte bara i botten...
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Skrovgenomföringar

Inlägg av Glad_seglare » ons 17 apr 2019, 08:43

Hej
Jag brukar alltid stänga och öppna alla ventiler minst en gång per år så att de går lätt och inte fastnar.

Hälsningar
Glad Seglare

Skriv svar